AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
528

Vad har hänt med min koppling?

Min m6:a står på vinter förvaring och jag skulle rulla bak den en bit idag så däcken inte blir aldeles för ståplatta Det sitter en M5 3,6 motor och växellåda i den. Jag tryckte kopplingen i botten och där stannade den. Det var inget som helst motstånd i pedalen. räckte att jag nuddade den så, tjong. rakt ner i golvet. och den om jag lyfter den en bit så fjädrar den upp och sätter sig där den ska vara igen. jag har pumpat 200 gånger (ja jag räknade) utan att det blir minsta tryck i systemet. FÖR DET ÄR VÄL HYDRAULISK KOPPLING? Den har bara blivit så, sist jag rullade den så funkade den fin fint. inte en droppe olja under bilen och i behållaren är det rätt nivå.

Hjälp mig snälla!

MaxPower
Länk
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hejs! Har inte oljan byts på länge till kopplingen så kan det blir sådär...bildas vatten med tiden i oljan...Prova att byta olja och lufta!

"Jag tänker INTE köpa vingar för pengarna...
Men den blev så över en helg. Kan det ändå vara så du säger?

Tack så jättemycket, ska prova genast.

MaxPower
Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Huvudcylindern som sitter vid pedalen är till 99% packningarna som har torkat sönder... Går att fixa men håller inte så länge tyvärr... Skulle rekomendera ett byte...

Men kolla under bilen när du trampar ner kopplingen.. Kommer det olja då så är slav cylindern paj...

-----------------------
Min E30:
Länk
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Fick liknande syndrom på min gammla 323 -79, fick sitta å trampa på pedalen i en kvart minst då kom trycket tillbaka. Fyll på lite olja och sätt dig å trampa.
Problemet kom inte tillbaka för mig.
Fanns ingen olja varesig vid pedalstället eller under bilen. Ska kolla nivån och kika lite närmre på det hela. Har en bit till mitt vintergarage så det får bli till nästa helg.

Tackar för alla svar!

MaxPower
Länk
ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
det e slavcylindern de va det på min E36 a kosta en tusing med jobb

Stor sannolikhet att det är slavcylinder som sitter lätt åtkomlig under bilen. Precis så brukar felsymtomen vara. Finns att köpa packningsats. Ta reda på om det är FAG eller ATE (står på). Packningssatsen kostar omkring 200:- på BMW beroende på märke. Lätt att fixa själv.

///M3 E30 - The real one...
Har samma problem med min M5..
Ibland så kunde jag inte växla,det blev efter att jag använt kopplingen mycket...
Den tappar tryck om jag håller pedalen nere en längre tid..
Så vid rödljus så lägger jag i friläge och då har jag inte haft några problem.
Skall byta den nästa helg...vet inte vad en slavcylinder kostar men kosta vad det kostar...det är iallafall en bmw=)

bengan
Finns packningsatser till både slav och huvudcylindern! Mycket sällan man behöver köpa en ny cylinder, oftast är det bara tätningarna, packningarna som ledsnar. Men visst, har dom varit dåliga en längre tid för slavcyllindern kan fukt ha krupit in och orsakat lite korrosion. Behöver inte läcka olja för att packningarna ska vara slut! Man spar fina pengar på att köpa packningssatsen och pyssla lite själv, och det är sannerligen inget svårt pyssel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.