|
|
|
|---|---|
|
Har problem med tjutande fläktrem. Det tjuter otroligt högt! Började förra vintern , när det blev kallare (runt +-0). Bytte fläktrem. På senvintern kom tjutandet tillbaka. Lät det vara och till våren försvann det igen. Har gått bra hela sommaren. Nu är det dags igen , när nu temperaturen sjunker till omkring 0 grader så tjuter det igen. Ett stund (1-3 min) efter starten så försvinner ljudet. Sätter jag på en strömförbrukare (elslingor i bakrutan) blir det ännu värre. Är någon som har ett bra tips ?? | |
|
Uppenbart slirar remmen när generatorn belastas. Förutsätter att remmen är rätt spänd? Kolla så det verkligen är rätt rem, den får inte gå ner i botten på remskivorna (vevaxelns eller generatorns). Syns lätt på att det är blankt i botten på skivan. Remmen måste driva mot sidorna inne i remskivorna, annars hjälper det inte hur hårt den är spänd. Generator och drivande skiva måste sitta i linje så att inte remmen klättrar. FP |
|
|
Hej Spänn remmen och speja remspray på insidan av den medan motorn går, då bör den tystna mvh tobbe "Det är bakom ratten man förstår" |
|
|
Remspray är lite konstgjord andning tycker jag, efter en tid blir ytan riktigt hård och blank. Egentligen en sak som gäller för stora flatremmar, det vi har i bilarna är ju kilremmar eller multirib på senare modeller. Bättre att söka källan det problemet tror jag. FP |
|
| har haft det fenomenet på flera VW Golfar jag lagat...på de var det bara att byta remskiva så blev det bra...kanske nåt liknande på din BMW??... | |
|
Tjuter det väldigt högt? Annars kan det ju vara generatorn som låter, helt normalt. Men den ska ju inte tjuta väldigt högt. Min generator "viner" litegrann och ökar lite när man knäpper på en strömförbrukare. Länk |
|
|
Hej, Här kommer ett gammalt beprövat tips: Tag ett vanligt stearinljus, för det in under fläktremmen och låt den liksom "slita" ner stearinljuset. Sitter kvar mycket länge och "mjukar" till remmen. Det slutar garanterat att tjuta. Lycka till /Svante |
|
| ...eller så kan du ha ett dåligt batteri så att generatorn måste ladda väldigt mycket när den stått ett tag.... | |
|
Tack för alla tips! Jag börjar med enklaste , kolla att det är rätt rem. Sedan stearinljus/remsprej. Om inte det hjälper , byte rem/remskiva. Jag blev väldigt imponerad vilken respons det blev. Denna site skall jag följa väl.För att få tips och ev. kunna ge tips. M.v.h. Ulf |
|
|
Hade föredragit Svantes stearinljustips framför remspray, dels nästan gratis och dels förmodligen bättre! Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
Finns en liten fara med remspray: Friktionen ökar markant vilket gör att gamla/slitna remmar helt enkelt kan slitas av! Ericsson, börja med att kolla så spänningen är rätt. Brukar faktiskt vara för slappt spänd rem som gör att det skriker. Mvh |
|
| ...fast akta dig för att spänna remmen för hårt, lätt att man gör det för att försöka få bort ljudet. I bästa fall får du då en vinande fläktrem och i värsta fall förstörda lager på generatorn.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.