AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.564

Köhler kolfiberinsug / chip?

Sida 1 av 3
Mi
52
Mikkofin
M3 E46 2002
E36 M3 1994 "banträff"
Vet någon hur mycket kostar Köhler kolfiberinsug till 3,0liter M3 1994?
Även chip och vanos chip är av intresse. Jag vet att jag kan ringa men om någon har en aning om priser...

M
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
hör med allas "BUMPER" som har haft detta monterat på sin bil . har för mig att insuget kostade runt 50 000kr med chip och montering .

Rätta mig om jag har fel !

MVH TONY ///M3
QU
70
QUAD
BMW M2 F87 -17
Tja
Jag har Köhlers box på min 96a och den kostade mig 23000:-. programvara till ecu 7000:-

//
282
///M...
316 -77
318i -85 TIC
Nja, jag tror man får kolfiberinsug, kammar, kattersättning, avgassystem och chip för 50´. Tror Bumper gav 15´ för sitt beg.

Allt detta ger ca 70hk.

/Per
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Bara boxen gav jag 15' för. Och då är det ett AC Schnitzer. 15' blev det efter mkt prutande (killen begärde 20'). Mitt insug var med luftmassemängdmätare så den passar 3.2:an också.

Köhler tar ca 25' för sitt insug (ej LFM) och dubbla chip till 3.0. Tillkommer monteringskostnad på ca 5'.

Sen hade jag även katersättare vilket kostar 3500:-.

/Edvard
BMW CS # 4503
Ta
124
Tabasco
330i Touring -01
Är det bara jag som tycker att kolfiberinsuget verkar vara lite väl dyrt? Det är ju inte direkt en turbo vi snackar om utan en vanlig låda som är tillverkad i kolfiber. 25' för en skolåda?
Mi
52
Mikkofin
M3 E46 2002
E36 M3 1994 "banträff"
Jag tycker också att det låter lite dyrt. Jag trodde max runt 10000kr men 25000kr....
Kan vara att jag klarar mig utan kolfiberbox.
Om man köper endast dubbelchip till 3,0liter fungerar det eller inte med originalinsug? Måste man ha luftboxen också från Köhler?

M
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej igen.

Tror chippet till vanosen fungerar fast du inte har kolfiberbox.

Prova att göra en "låda" i kolfiber och sätt ett pris därefter. =)

Som man brukar säga; Smakar det, så kostar det. =)

/Edvard
BMW CS # 4503
Testa att ringa MH-GTR till våren!

Jag lovar att han säljer sakerna till ett bättre pris samt att hans prylar och riktiga och inte som "Hamans" skit som hade kolfiber på utsidan sen plast på insidan...

PS: LMM ingår också =)

MVH Patrik
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Audi TT:

Synade min box och det var kolfiber på insidan också. =)

Var meningen att jag skulle ha MH-GTR´s box, men det drog ut på tiden och jag kunde inte hålla ut så länge.

/Edvard
BMW CS # 4503
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
bumper:var det värt pengarna?
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
MM:

Värt o värt. Ville ha en unik bil med något speciellt. När jag hittade boxen så insåg jag att detta var ganska "unikt" och köpte då boxen.

Visst var det väldigt mkt pengar för relativt få hästkrafter, men jag visste även att om jag skulle ångra mig så fanns det väldigt många som ville köpa trimmet.

Men inte en endaste dag ångrade jag köpet. När det väl satt på plats så kunde jag inte tänka mig längre att ha bilen utan insuget.

Blev erbjuden som högst 25.000:- för mitt trim men jag tackade nej. Hade jag blivit erbjuden 35.000:- så hade jag tackat nej iaf. Men över det kanske jag kunde funderat på det. =)

/Edvard
BMW CS # 4503
bumper: Du har inag bilder på ditt motorrum så man kan få se hur det ser ut med kolfiberboxen installerad???
//
282
///M...
316 -77
318i -85 TIC
Länk

Tog mig friheten att länka en bild.

/Per
//
282
///M...
316 -77
318i -85 TIC
Länk

En till. Denna bil vet jag inte så mycket om, men det är en grön AC Schnitzer utrustad M3 i alla fall. Mycket godis på den bilen!!! Ägaren kanske finns här ibland oss!?

/Per
///M... : tack för dom länkarna... det ser ju för jäkla läckert ut... men som sagt... är det värt pengarna???
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare igen.

AC Schnitzer ägaren finns bland oss. Han kallar sig QUAD och hans bil är väldigt fin.

På kortet som jag tagit på min bil så ser boxen helt svart ut, men sanningen är den att den är "kolfiberfärgad", alltså i kolfiber. Ser bättre ut i verkligheten mao.

Skulle jag köpa en ny M3:a idag, så skulle jag nog köpa box till den också. Skulle åka ner till Köhler och få den monterad och bänkad före och efter trim så man får papper på effekten. Ev om MH-GTR blir klara med sina boxar så kunde man köpa en sån och Unichippa den med boxen.

/Edvard
BMW CS # 4503
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Är det ngn som har bromsat sin bil själv före/efter montering av ngt slags kolfiberinsug?
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej igen.

Om jag inte minns fel så har bromsade Rafko sin Köhlertrimmade M3 3.0 med insug, andra kammar, sportsystem och 2 x chip till 340 hk och 350 Nm i vrid.

/Edvard
BMW CS # 4503
Det finns/fanns någon Köhlertrimmad M3 i Halmstad vet jag... det kanske är Rafko... och han hade något liknande i hästantal.
bumper: Vet du vart han bänkade den?

Jag vet inte vad man ska tro. Han skulle alltså få en effektökning på över 50hk med boxen och kammar (allt inställt) systemet ger ju marginell effekt om det är från kat och bakåt.

Jag säger inte att ngn ljuger men jag skulle gärna vilja se på bänkpapper från en mätning för att se hur kurvan ser ut osv.

Boxen kan inte ge så mycket effekt om man tittar hur den är utformad. Den är inte mkt större än original insugsbox. Och det lilla den är större kan ju inte ge hur mkt hk som helst. Det faktum att den är i kolfiber ger ju gärna inga hk heller.

Hamanns kolfiberbox gav MINDRE hk än original på en M Coupé från USA med nya M3 motorn. Han köpte allt från Hamann och fick med styrchips och allt. Chipet visade sig vara direkt från superchip vilket inte förvånar mig eftersom hamann inte verkar vara den mest kompetenta trimfirman i europa direkt.

Ska man nu köpa kolfiberbox så ska man nog begära papper på bänkning innan så man inte köper grisen i säcken iaf.

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.