AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.635

3.8l M5 motor i E-30 M3

Sida 1 av 2
alpinab84,6
Hej,
jag undrar ifall någon har någon erfarenhet med en bil av denna typ? Jag har nämligen tänkt bygga just en sådan eller en E-36 328 med E-46 M3 motor(hittade en på mobile.de för 72 000kr)!!!

Ifall ni skulle kunna skriva lite om vad ni tycker om dessa förslag så skulle jag vara väldigt tacksam!!!
Tack
Jacob
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Det finns en kille i Göteborg tror jag som har en M3E30 med en 3,6L M5 motor. Dock inte han som gjort ombyggnaden utan den är gjord i Tyskland. Den finns med här i galleriet, hör med han!

"Letar efter en trimmad E28"
alpinab84,6
Tjena,
kan inte hitta bilden eller bilen. Också jag fick idén ifrån tyskland när jag såg ett fint exemplar, som dessutom hade lite trim(komplett avgassystem, airbox å lite annat). Ägaren sade att den blåste det mesta på vägarna och att han älskade minen på de i från kördas ansikten!!!
Tack
Jacob
st
2.200
stensth
Här kommer länken:

Länk

Mvh Tobias

en fråga: var får man tag i fälgtypen som sitter på M3;an ovanför? vad heter dom? finns dom i 4*100?
tack på förhand=)

*badass toys for badass boys*
st
2.200
stensth
I texten står det BBS split orginal, vet ej om det är beteckningen för fälgarna eller så!
Kolla runt på alla däckfirmor så kan du säkert hitta någon dylik fälg då en orginal fälg inte är billig skulle jag erfodra?

Det är ju 5*120 på M3E30, samma som E28, E36, E34 med mera.

var väl ganska tydligt att det var BBS när man tänker efter... OCH läser texten ja...=) Tycker dom sitter lite här & var, men har aldrig sett dom till salu eller i någon katalog. Det är ju lite "original"-stuk över dom, men dom är ju såå jävla fräna!

m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Fälgarna ser ju ut o vara breddade säkert gjort i tyskland..

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Min M3 DAYTONA Länk
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Min M3 MUGGELOROT Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

BBS RS heter dessa fälgar..har dem på min oxå(dock inte lika breda).

Mvh Janne.
Mr
56
Mr. K
323i -83
Vem bil är det här? Gul E30 med M5 motor, från zatzyträffen i västerås
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Janne T: Just ja, dom sitter ju original på M535;orna va? Fast bara 15" vill säga...

PS
287
PSE-R
M3 -87
M3 -95
tjoho

här är en m3 e30 med 3.8 liters rova:

Länk

och en med v8:

Länk

mvh PETER
st
2.200
stensth
Wicked: Nej 16" var orginal på M535.

PSE-R: En fråga bara, var ser du de extra 2 cylindrarna på den motorn i den blåa M3E30:n?

mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
Hej! De e min gula e30 på bilderna.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
mikey:

Frän bil !

Har du nån aning om vad man ska ha för fästplattor för att få dit M3 speglar på min M535i ?

Länk
alpinab84,6
Hej Mikey,det var jag som startade denna diskussion så du får mer än gärna svara på dessa frågor:
Vad för M5 motor är det?
Vilken växellåda använder du?
Hur snabb är bilen?
Hur går den(normal körning)?
Har du haft några problem med installationen, gjorde du den själv?

Så vill jag bara säga att det är en hel grym bil med ett par ruskigt snygga fälgar(har sett dem för, men passar skitbra)!!!
Tack
Jacob
mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
Hej!Motorn är en 3,6 som är mappad av trendab,växellådan är m5 original med kortade vxl-lägen.
Om den är snabb?Tja, den behöver ingen orange trekantig skylt där bak iallafall men jag har inga prestanda siffror på den.Jo, förresten jag räknade ut toppfarten på den & den var 325km/h vid 7000rpm på 5:an(teoretisk).För övrigt funkar bilen kanon i vardags trafik(har köat på essingeleden några ggr).
Installationen har jag utfört helt själv,med undantag för div. special tillverkningar av div delar.Hade råflyt med fälgarna,fick tag på original m5 som var kantstötta.Svarvade dem & våtslipade för att sedan måla dem i en mörk kulör.Har även katalysatorn från m5:an så att avgasvärdena är ok./Micke
mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
Glömde säga att motorhuven måste modifieras,annars går den ej att stänga.Klippte upp den gamla för att kunna få igen den,den nya ombyggda huven står hos en lackerare som gett den prioritet "tar den när det finns tid över........."
alpinab84,6
Tjena,
tack för ditt svar. Det låter som en super bil. Jag märkte att huven var annorlunda.
Vad har du gjort med den? Jag undrade också vilka delar som man är tvungen att special tillverka? och ifall du tor att en 3,8ltr motor skulle förbättra bilen mycket?
Jag måste bara säga igen att fälgarna är svin grymma!!!!

En liten till fråga. Ifall det nu blir som jag har tänkt. Orkar du kanske ge lite tips till en oerfaren bilbyggare(om hur man ska installera motorn på rätt sätt osv)?
st
2.200
stensth
mikey: Hur blir det med överstyrning samt understyrning på bilen?
Antar att det går ganska lätt att kompensera med gasen om den skulle understyra?

PS
287
PSE-R
M3 -87
M3 -95
stensth

uuups! det blev visst fel!! det ska finnas en m3 med m5 motor på www.e30.de om man letar lite... mvh PETER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.