|
|
|
|---|---|
| Hur får man bort mekanismen till vindrutetorkarna? Jag måste byta ut den och har köpt en ny från skroten. Jag började med att montera bort grillen nedanför vindrutan. Under den sitter en ram som måste bort för att man skall kunna få bort mekanismen. Med "mekanismen" menar jag alltså den som sitter över elmotorn och har några länkarmar som i sin tur går till själva vindrutetorkarna. Jag lossade på muttrarna som sitter under varje torkare (alldeles under där torkaren sitter fast på själva axeln). Hittade även två skruvar till som skruvades ur från själva motorrummet, sedan tog jag bort gummilistena som sitter över. Men den sitter fortfarande som berget. Ramen går ju in under vindrutan och även in under de nedvikna flikarna som hör till karossen. Är det någon som har erfarenhet av detta? | |
|
Hmm, vet inte vilken ram du talar om... Är det en E34? Menar du plåten som mekanismen är fäst i, så det en del av bilen och kan inte tas bort. Torkarmekanismen måste tas ut framåt, mot motorn. Det sitter en plåt mot torpeden som sitter fast med en 6-8 skruvar, den måste loss. Bakom den sitter kupéfläkten som måste bort: Lossa klämman i plast och ta bort plastlocket över fläktmotorn. Efter det så måste klämman till motorn hakas av. Jag böjde en spik till lämplig form och använde som hjälp. När det är gjort kan du bara lyfta ur fläktmotorn, akta dock "turbinerna" som är ömtåliga! Minna jag rätt så sitter mekanismen med en eller möjligen två M6:or förutom de stora muttrarna du nämnde. Sen är det bara att lirka ut alltihop, men det är trångt även efter att ha monterat ner allt detta... Enkelt är det inte, men det går med lite tålamod. Rev själv ner alltihop när jag köpt min och smorde in allt i förebyggande syfte, fick klura ett bra tag innan jag kom på hur jag skulle göra. Dock rev jag ner hela fläkthuset och lite till för att tvätta bort all smuts i ventiler och annat, till sist såg jag in i kupén...hehe. Detta är en förkortad version, det finns någon kabelstam och lite annat som också måste vikas undan om man ska lyckas utan att skada något. Kontakter som måste lossas osv. På min 535:a så sitter expansionskärlet framför också, så även det måste lossas. Kort sagt: Ett omfattade arbete! Testa även sökfunktionen då detta varit uppe tidigare. Lycka till! Mvh Rasmus |
|
| Tack för tipsen! Ja, det är en e34. Förut så tog jag bara bort armen med en kulled i varje ände som går från motorn till den vänstra torkaren. Jag bytte ut den mot en ny från skroten som var i perfekt skick. Den höll ett tag men sedan lossnade den från kulleden igen. Jag trodde att hela kulleden var slut och att jag måste byta HELA mekanismen. Men igår när jag tänkte göra detta märkte jag att jag hade satt fast den på motorn fel. Fixade det så nu funkar det bra igen. Men vi får se hur länge denna kulled håller eftersom kulan är väldigt sliten. MVH / Joel | |
|
förstår inte riktigt hur en kula i stål kan bli sliten av en plast ring.. jag hade samma problem, köpte nya stag på bmw, hör och höpna dom kostade 72kr.. så att köpa begade på skroten är juh inte direkt att rekommendera. /mvh jocke |
|
|
jokko: Gammalt inlägg detta, men jag köpte nytt stag på BMW men det hoppar ur lika fort som det gamla även fast det inte är slitet. Kan det vara någon slags fjäder som ska hålla fast staget som har lossnat? Någon annan som vet kanske? |
|
|
Hej, har även jag köpt ny mekanik på skroten och bytt (var rätt knepigt) tog mig två timmar att få bort gamla (med en hel del våld)och tre timmar att sätta i ny-gamla. Problemet jag har är att efter justering av torkararmarna så har 'hem-läget' hamnat halvvägs upp på rutan (mitt i synfältet), nån som vet hur man justerar? Kan det ha med reläet att göra, när mekaniken skar ihop och torkarna stannade kanske nån inställning ändrades? Ha de' |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.