AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
701

Ni som har trimmat era E30 M3?

Bmwdrivernr1
Tjenare!!!
Jag undrar en liten sak?Ni som har trimmat era E30 M3,vart har ni vänt er?Hur mycket kostade det?Effekt efter trimmning?Vart det någe större skillnad?
Mvh/Jonas

WIKING
Ring till Köhler 0346/31049 Han är den bäste i Sverige. Det kostar ca 1000:-/hk. Min skall lämna ca 290hkr, har ej fått den än, men skall enl. köhler bli en väldig skillnad

///MWH UW///

E30Mpower
Ja du Jwr har/håller på att trimma min, effekt ca 400hk när det är klart, pris inte helt bestämt ännu. men det blir grymt kul när det är färdigt! :)

Kolla på Länk
RafkoM3
Wiking:
Ska du montera kolfiberbox med Alpha N styrning?

/M3 E30(TIC)
Länk
E30Mpower
RafkoM3: hur går det för dig? har inte haft internet på ett bra tag men nu har jag fått upp sidan på en server sen ska jag åka och ta lite bilder nästa vecka sen ska jag uppdatera sidan, jag skickar lite bilder till dig nästa vecka. :)

Kolla på Länk
RafkoM3
Tjena Fredrik:
Jodå det går fint. Fick byggt ett skitsnyggt rostfritt grenrör av BMWandreas i avesta. Blev helt grymt snyggt, och så monterade jag på ett annat aggregat då jag vill köra mycket bana och vill ha respons direkt. Den börjar bli klar faktiskt--> gär fruktansvärt fint, men har en liten vattenläcke mellan termostaten och kylaren--> jävla slang som inte vill täta.
Annars så är motorn inkörd snart och jag ska ladda på 1.4 -1 6 bar.
Ja skicka bilder på ditt bygge då du uppdaterar din hemsida sakta :(
Jag har precis monterat Xenon och demoneyes på min bil, blev översnyggt och snacka om att man äntligen ser något på kvällar när man kör till skillnad från innan.
Ha det bra så länge och glöm ej bilderna
Ps. Har uppdaterat min sida igen!

/M3 E30(TIC)
Länk
E30Mpower
Jag vet att jag inte har uppdaterat min sida! :) men nu har jag internet igen så nu ska det bli uppdatering!! har ju knappt haft internet tillgång på 2 månader. fan vad bra att det börjar bli ordning på din bil.
Ps. bilder kommer
/Fredrik

Kolla på Länk
WIKING
RafkoM3. det blir kolfiberbox med borttagen luftmängdmätare. vad är Alpha N styrning?

RafkoM3
WIKING:
Om du tar bort luftmängdmätaren så måste du ju ha en sorts elektronik som gör att man vet hur mycket luft som kommer in i motorn.
Antingen kör man spjällägesgivare och tempsensor i boxen. Eller kör man med Mapsensor. Men i båda fallen måste man modifiera kabelhärvan och lite elektronik till Motronicen.
Motronicen kan inte bara skita i LFM signalen utan att man modifierar programvaran på något sätt.
Men Alpha N box så kopplar man in sig på Motronicboxen och så kan man skita i LFM-mätaren. Men då installerar man en spjällsensor och tempsensor, som kompenserar för LFM signalen.
Sen har man en comports-kabel som kommer ut från AlphaN boxen som gör att man kan ställa bränsle och tändning med dator själv.

Troligtvis ändrar Köhler din kabelhärva och monterar fasta komponenter och mappar den. Men då kan du själv inte modifiera den om du ändrar något eller så.
Kan du berätta vad han ska gära med din motor förutom kolfiberbox.
Är det vassa kammar, högre komp, andra ventilfjädrar och mappning? Berätta gärna och vad kommer det kosta om man får fråga?

/M3 E30(TIC)
Länk
WIKING
RafkoM3:
Han borrar den till 2,5 liter, Med EVOIII vevaxel och högkomp. kolvar. Vassare kamaxlar, putsning av toppen,Köhlers eget extractorgrenrör,kolfiberbox och något sorts kit som eliminerar lfm. Då jag har en( enl Köhler)
EVO II motor behöver jag inte göra så mycket åt toppen
då den redan flödar tillräckligt och kan varvas till 8000rpm utan att byta fjädrar allt enl Köhler. nu skall han byta alla kedjor och sträckare,oljepump.
Packningssats. Detta kommer att kosta ca 75000:-

Kom gärna med förslag om det är något annat som bör göras,du verkar ju kunna detta.

RafkoM3
Ska du montera 48mm insug, eller porta upp ditt 46 mm?
Ett tips är att du byter till större spridare(gröna) oxo, eller höjer bränsletrycket. Bra att ha en ställbar bensintryckregulator då du inte kan mappa själv. Du kanske vill "feta" på när du ska köra extra hårt så du inte spikar vid extrem körning, tex på bana.
Sen har jag hört att man kan använda M5 E34s ventiler på insugsidan som är mycket större/starkare/lättare.
Man får visst mycket effekt på det oxo...Även om
Evo II motorn har bra flöde.
Ska du fixa justerbara kamdrev eftersom du kommer ha så vassa kammar?
Ska du ha 11.35:1 i komp?

/M3 E30(TIC)
Länk
RafkoM3
För till 2.5 sportevo motorn BÖR man ha 48mm eller 50mm har jag sett på en bil :)
Annars verkar det som du kommer ha det mesta iaf.
Hoppas bara den går bra på låga varv oxo, och inte bara på 5500-8000
Lycka till...

/M3 E30(TIC)
Länk
WIKING
Det sitter 48 mm insug på min motor, jag har för mig att det var runt 11,5:1 i komp på dom kolvarna han använde.Jag får höra med honom om kamdreven och ventilerna. Tack för tipsen.

///MWHUW///

WIKING
Sitter dom gröna spridarna på någon annan BMW modell?

Sitter inte dessa standard på EVOIII. Jag är nästan säker på det.

RafkoM3
Japp, sitter på s14b25, vet ej på vilken annan modell de sitter :(

/M3 E30(TIC)
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.