AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.589

Svårstartad 320iK

Bejje
Hejsan!

Jag har nyligen köpt min första bil, en 320Ik från -88 som har stått avställd i ett år. Redan i början var den en aning svårstartad och tände inte förrän ett bra tag. Batteriet var också dåligt så jag har nu köpt ett nytt batteri och 6 nya tändstift, men den tänder inte ändå.

Jag måste säga att jag kan mycket lite om bilar så jag har ingen aning om vad som kan vara fel.

Mitt andra problem är att en servicelampa konstant lyser med svagt sken även då tändningen är av samt att varvräknaren bara slutade att fungera rakt av. Har hört att det kan ha att göra med ett batteri i mätartavlan som skall bytas. Kan det stämma?

Om någon kan lösa mina problem blir jag mycket glad.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Hej och välkommen!

Ang svårstartad: Har du kollat om motorn ger gnista? Spruta in startgas via luftburken, startar motorn nu så är det förmodligen fel på bränsletillförseln. Kan vara bränslepumpen som är kass, bränslepumpsreläet som är trasigt eller helt enkelt bränslefiltret som är igensatt!. Om bilen INTE ger gnista så är det förmodligen något av följande som är kasst: tändkablar, tändspole, fördelarlock(eller fördelare?).

Ang mätarens fuffens: Du har förmodligen rätt angående batteriet(batterierna) till mätarna, byt ut det så bör allt fungera igen.

Hoppas detta kan vara till hjälp!

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
snide
tjena.

det där med att en lampa lyser fastän tändningen är av låter som det skulle kunna vara generatorn. hade exakt samma fel på en gammal bil. den var också svårstartad. bytte generator och den gick som en klocka.
Jahaap, då är det bara att vi besöker en skrot då.. det går inte att starta bilen med hjälp av något annat bara föratt see om det är generatorn...

Hur är det när du stänger av bilen förästen? har den lättare föratt starta då??

tänkte oxo på bensin pumpen och filtret sen kan man ju alltid kolla luftfiltret..
Hade en också en cirrusblau 320IK -88 en gång. Ett tips är att kolla ett kontaktstycke som sitter under batterihyllan, går till lambdasonden i avgasröret. När det kommer fukt i denna, t.ex efter biltvätt när vatten som rinner ner på batterihyllan och ut genom dräneringshålet och går in i kontakten, så blir motorn helknasig. Dålig pumpande tomgång, svarar inte på gas osv. Ngt svårstartad också, man fick köra rätt länge på starten. Rengör kontakten, smörj in stift och hylsor med vaselin och försegla med t.ex vulktejp.
Generatorn borde inte påverka starten så länge startmotorn (batteriet) är pigg. Halvlysande lampa i serviceindikatorn och varvräknarfel kan ha med SI-batterierna att göra, kolla även jordanslutningar och lödningar när instrumentet ändå är ute.

FP
Bejje
Tackar så mycket för svaren. Jag hoppas verkligen att det är något billigt som går att årgärda eftersom ekonomin är stram. Annars måste jag göra mig av med bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.