AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
813

Kraftigare koppling till 540 ?

51
129
518 I STARTEN
535XDT-12 M-sport.
Undrar om det finns kraftigare koppling till 540-94 pallar inte vid fullt drag under växlingarna, Funkar bra vid normal körning men blir man lite stressad måste man släppa ner varven vid växling,Men det borde finnas kraftigare doningar,vore tacksam för lite information

[C
421
[COD]soul
325iA -91
Hej!
Är inte bara kopplingen slut då? Har svårt att tro att din koppling skulle slira om den är fråsch, om du inte har monterat kompressor eller något sånt.

Mvh Stefan
precis min tanke! Orig. kopplingen borde ju palla bilens effekt/vrid, men är den slut så är det klart att den slirar...jag vet inte vad ett kopplingsbyte kostar hos BMW, men om det är alltför dyrt så kanske det är bättre att kolla på ngt kraftigare alternativ som kanske hamnar i samma prisklass som bmw's...

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hade liknande problem på min 328:a. Om man låg på 4:an eller 5:an på motorväg och trampade till så slirade det. Varvet ökade snabbt men inte farten. Till en början så inträffade det då och då men kom allt oftare.

Lämnade in bilen och efter en hel del sökande så hittade dom att det inte var kopplingen som var kass utan en någon "ventil" på kopplingscylindern. Fick byta kopplingscylinder vilket kostade en slant (1800kr med arbete) men var ju billigare än en ny koppling.

Ursäkta om dom tekniska termerna inte är rätt - är ingen mekaniker...
bj
56
björna
550 gt 10
545t 04
540iat 98
Jag bytte koppling på min 540t-94 6vxl vid ca 17000mil. Den tog inte heller vid fullgas växlingar mellan 5 och 6. Efter bytet är den ok. Kopplingen till 540 är mycket kraftig, urtrampningslagret är modell lastbil. På mina övriga BMW har jag bytt koppling mellan 17-20000 mil.

51
129
518 I STARTEN
535XDT-12 M-sport.
Tja får väl testa och sätta dit en orginal till sommaren eller sluta upp med tok växlingarna för sänker man varven under 4000 vid växling så slirar det ingenting. Men är ändå sugen på grövre grejor eftersom orginal kopplingen ibland bara håller 1500 mil på en M5 så kan den inte vara riktigt överdimensionerad.någon som vet priset på en ny koppling ?

Ny koppling från BMW kostar 5300kr inte direkt billigt, se upp så inte svänghjulet tar skada det är ännu dyrare.

MVH Stephan
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Sachs performance har kraftigare grejor
51
129
518 I STARTEN
535XDT-12 M-sport.
Har talat med försäljaren och skulle få lös orginal kit sachs för 3300:- skulle tåla tillräckligt.fanns även performance kit för 5800:- men då krävdes modifieringar av svänghjul så det verkade lite bökigt så det blir standard. Någon som vet om det är något speciellt med att byta koppling på en 540 jämfört med någon annan bil typ volvo,Saab

Gl
282
GluffiS
520xD, Evo 8, Panigale V2, Monster 696
På saab är det inte roligt o byta kopplig har jag för mig. Sitter illa till. Kopplingen på 140/240/740 är ganska smidig o byta. :) Kan tänka mig att det är lite mer plock på en 540 just för att du har en V8'a. Större prylar, tyngre och så vidare, men säker är jag inte :).

Even alcohol can bend the room...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.