|
|
|
|---|---|
|
Jag får ej upp motortempen i min 525 -93, pga att motorfläkten går på direkt när man startar bilen även om motorn är kall ,ngn som har ngt bra förslag på vad som kan vara fel? Tacksam för alla svar. | |
| Om det är kylarfläkten som drivs av motorns fläktrem du menar, så låter det som att viskokopplingen har skurit eller häktat sig på något vis. Ny viskokoppling borde då vara en lösning. Om du syftar på elfläkten som sitter framför kylarpaketet,(Luftkonditioneringens kondensorfläkt), så går ju den normalt då AC-kompressorn jobbar. Snurrar den för jämnan har du istället ett elfel. | |
| så fläkten som drivs av rämmen skall stå helt still då man startar motorn och den är kall? | |
|
inte still, men snurra saktare än när motorn är varm, viskoskopplingen beståra av bimetaller som sväller vid värmen och så kniper den åt så att fläkten snurrar fortare destovarmare bilen blir om jag förstått det rätt, min har skurit för att kylaren råkade trilla in i fläkten, ska byta kopplingen snart, den snurrar på max hela tiden, men min blir då varm direkt iaf.. tror inte att det ska göra att bilen aldrig blir varm, isf testa byt termostat till en som öppnar senare, dvs en vintertermostat, far in på bmw och hör av dom rekommenderar för grad antal på den nu såhär på vintern /mvh jocke |
|
|
Kolla med att köra in en hoprullad tidning (lite försiktigt) i fläkten, den skall stanna om kopplingen är OK med kall eller normalvarm motor. Du märker/hör kanske om kopplingen är låst när motorn varvas upp? Annars snurrar den på i rätt maklig takt, runt 300-400 RPM oavsett motorvarv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.