AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
518

Vevhusvent på E 32 750

We
5
Wettermark
750iA -90
M535i -85
Jag har förstått att ökad oljeförbrukning kan bero på icke fungerande vevhusvent. Min (dumma) fråga är, var sitter den??

owetter
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Den sitter på båda sidorna. Börja med att byta ut vetilerna som sitter på dammskydden (slangarna som går in mot motorn), sedan går det slangar en slang på varje sida ner till en ventil på varje sida, där är det större ventiler. De större ventilerna sitter fast fast ner i ventilkåpan och då där så finns det en gummigenomföringring som du också ska byta. Byt gärna slangarna som går ner till ventilerna. Om dammskydden har blivit lite hårda kan man byta dem också eller bara torka ur dem. Jag har bytt detta på min 750i så det ska inte vara något problem.
Däremot vet jag inte hur länge som du ska köra innan du märker någon skillnad. Någon som vet?

//Schnitzer
We
5
Wettermark
750iA -90
M535i -85
Tack för tipset!

owetter
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Inga problem, är lite lättare att beskriva med bilder.

//Schnitzer
ho
432
hombre
750iA 1991
Har fortfarande inte förstått principen med vevhusventilation. Otto skulle väntar just nu på nya packningar. Med anldedning av diskussioner här och lite mysko problem med iblandt dåligt gas-svar samt ibland oregelbunden motorgång på tomgång bad jeg om bedömning av vevhusventilation. Har redan tidigare åtgårdat utsugspackingar, stiftbyften, insp2, samt luftflödemängsmätare, fördelarlock, bytt 1 katalysator, 2 lamba med mera. Nuvarande besvär har smygande tillkommit under ca 6 mnd. Vad som hittades var altså tjuvluft men inget mera. Har sedan tidigare ett felmeddelnade från 1 gasspjäll. Så ville gärna höra vilka erfarenheter andra haft med sina gasspjäll och vevhusventilation.
Har tidigare under rubriken "problem med oljeläckage" varit inne på frågan om vevhusventilationen. Själv drog jag slutsatsen att en felaktig vevhusventilation kunde förorsaka ett övertryck som resulterade i att trågpackningar, ventilkåpepackningar m fl inte höll tätt. Vad som fortfarande är oklart för mig är om det av något skäl kan sugas ut olja ur motorn genom vevhusventilationen i sådan mängd att det märks exempelvis genom igensatta luftfilter eller dåliga reduceringsventiler i vevhusventilationen etc. Jag har fortfarande problem med hög oljeförbrukning. Jag trodde att jag kommit till rätta med problemet efter det att jag hällt i ordentligt med Kemyl i tanken, byte av luftfilter, kontroll av ventilkåpspackningar, rengöring av insugsrören - där jag för övrigt fann oljeavlagringar och rätt mycket fint grus/sand. Allt fungerade perfekt efter dessa åtgärder och kunde faktiskt notera att den på resa från Stockholm till Ystad (64 mil) bara dragit ca ½ liter olja och efter ytterligare 24 mil var oljan fortfarande mitt mellan strecken på oljestickan. Dessvärre efter det att min kära hustru kört bilen ca 10 mil innefattande 2 kick-downs och nägra omotiverade inbromsningar och accelerationer ljöd återigen den kära gamla tonen och på displayen stod det någt om Oelstand. Just ojämnheten i förbukningen och sättet att köra bilen har fått mig att åter misstänka vevhusventilationen (eller kolvringarna). Skulle vara intressant om någon kunde förklara rent tekniskt hur vevhusventilationen är konstruerad och tänkt att fungera.

// mvh
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Hombre: Jag har bytt min vevhusventilation av ingen anledning egentligen. Jag har hört att den ska bytas var 6000:e mil. Bytte då också dammskydden (slangarna). Däremot vet jag inte om bilen kommer att ta mindre olja? Jag vet heller inte då efter hur lång tid som den ska ta mindre olja, om den nu ska ta mindre? Det är lite skumt det där. Jag var in till BMW och hörde och de sa att om man kör hårt rätt ofta så tar bilen mer olja. Sedan kan man inte jämföra en 750i med en t.ex 525i i oljeförbrukning. V12:an brukar ju vilja ha mer.

Callestropp: Ja, det skulle vara intressant att veta mer om vevhusventilationen. Någon som vet något?

//Schnitzer
ho
432
hombre
750iA 1991
Vevhusventilation åtgärdat. Hade "problem" med ojämn gång efter batteribyte. Glömde bort infon om att v12 behöver lära om sig efter att ha varit utan ström. Efter packningsbyte gick den också lite ojämnt, men enbart ca 15 km. Har också återfått bättre funktion i farthållaren. Den släpper fortfarande då och då utan gupp i vägen. Felminnet är nu nollställt och ska avläsas om någon vecka. Om jag då fortfarande har felmedelande på gasspjäll cyl 1-6 byter jag det. Vill ha perfekt farthållare. Väglaget gjorde att jag åkte 95 mil med snittförbrukning 1.1 liter per mil. Senaste gången var det 1.25. Tog förstås också ngn timma extra då :(

ho
432
hombre
750iA 1991
Vill bara tillägga att packningen som byttes VAR dålig och att den drog tjuvluft.

ja
55
janberger
BMW 730-92 V8
var sitter Vevhusventilationen på en 730-740 V8

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
janberger, kolladenna länk:

Länk
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Någon som vet hur vevhusventilationen fungerar på en e32 730?
Har haft uppe frågan tidigare och har rengjort ett 2cm i dia. tjockt rör på 1 dm längd. Ingen skillnad efter.

Finns det nån ventilationen ner till bottentråget nånstans?
Bilen lider av oljelukt vid stillastående.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.