AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.588

Varför går automatlådan i nödläge?

T.
8
T.S
540ia touring -94
Hej, jag har en 540 -94 med nyrenoverad låda,
trots det går bilen i nödläge, men bara när den belastas. Lådan fungerar bra när man kör den i provbänk men inte när den hamnar i bilen. Allt är nytt i lådan skulle jag tro. Materialkostnaden är upp i 30.000 kr så allt borde väl vara bytt då?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Om den går i nödläge så får du väl upp fel meddelande i Check control växellådsprogram eller???
Du skriver när den belastas du menar när du gasar på ordentligt eller va menar du på???
Kör motorn varm och på tomgång eller med lätt gas under körning, när motorn har kommit upp i temp så testa gasa på, får väl se om den går i nödprogram!!
Hör av dig..

MvH Bmw 4-ever

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
TS, dålig batterispänning kan faktiskt påverka elektroniken i automatlådan. En vanlig orsak till diverse felmeddelanden mm.

Testa att ladda upp ditt starbatteri ordentligt och se om det blir någon förbättring.

Mvh
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Håller med Johan!

Testa med detta!

T.
8
T.S
540ia touring -94
Bilen står hos en automatlåderenoverare i Stockholm så jag vet inte exakt hur den beter sig. Som jag har fått förklarat så fungerar lådan när dom kör den utanför bilen, men inte när dom stoppar den i bilen. Jag har inte pratat med dom själv, bara pratat med han som jag lämnade bilen till, och som i sin tur skickat bilen till Stockholm. Dom har nu haft bilen i Stockholm i 2 månader utan att lyckas fixa den. På fredag kräver jag pengarna tillbaka, bilen har krånglat sedan jag köpte den för 9 månader sen.
T.
8
T.S
540ia touring -94
Var sitter batterierna, det ena sitter under baksätet men var sitter det andra?.
Hur många ampere ska det vara i batterierna?
Det skall vara en viss spänning (inga ampere) i batterierna, 13,8-14,5V när motorn är igång.
Det lilla batteriet finns/används bara om du har bensinvärmare, samma spänning där. Tror det sitter i skuffen nånstans, osäker dock på touring.

FP
T.
8
T.S
540ia touring -94
Tack för svaren, vi får väl se om man kan hjälpa killarna som håller på med bilen, eller om dom måste ha några månader till på sig för att fixa den.
En kompis till mig hade ett liknande problem och det var programknappen som spökade efter byte till en ny så gick den perfekt.

MVH Tony
LN
497
LNBT
S6Plus
Tror inte det är batteriet, mitt spökade för ett tag sedan och det påverkade inte bilen ett dugg. Förutom då att den inte drog runt starten...
Det extra batteriet sitter på vänster sida bak i skuffen på touring men är till för webaston.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Vad jag vet så används det lilla batteriet också till telefonen man har i bilen...!

MvH Bmw 4-ever

LN
497
LNBT
S6Plus
Jag har telefon men inget extra batteri, funkar fint o ringa!

Jag skulle satsa på igensatta oljekanaler el. felkoplad.
/Larsa
Det där med extra batteri har man gått ifrån numera och satt i större startbatteri i stället.
Funkade som så att vid frånslagen tändning så försörjde extrabatteriet tillsatsutrustningen så att man inte skulle riskera att stå med tomt startbatteri.

FP
T.
8
T.S
540ia touring -94
Om det skulle var igensatta oljekanaler skulle väl inte lådan fungera i provbänk eller ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.