|
|
|
|---|---|
| Nu är d inte långt kvar till sommaren, och d lutar starkt åt nämnda biltyp, då även familjen skall få plats...Dock vill man ju skiljas fr mängden(...) och jag har ju sett en del av M5:orna med 20" på, ofta Hartge av ngn anledning? Frågan lyder: Kräver detta modifiering? (Estetiskt kanske d krävs ändå, då jag antar att bilen skjuter upp i höjden ett par-tre cm...) Bonusfråga: Var bicolor-läder end. tillgängligt som Individual-option eller finns det "seriemässiga" dylika? | |
|
Man behöver fixa lite med innerskärmarna för att få plats med Hartges 20-tummare, jag vet inte hur det är med andra 20-tumsfälgar. BiColor var standard, antingen det, helsvart läder eller M-klädsel med Alcantara och skinn (tror jag). Sen finns det en annan variant med bättre skinn som alltid är enfärgat som option, Nappa Heritage. Utöver det går det att få båda varianterna som helläder dvs läder "överallt" såsom instrumentpanel, hatthylla, etc. Mkt trevligt och köper man beg. slipper man noig betala så mkt extra för det. |
|
|
Tjenare har en polare som har 20" på 530d E39 och han har sänkt sin med sänkning från H/R tror jag det var han har mas sagitta med 235fram och 255bak han har fått rulla skärmkanterna bak fälgarna tror jag är 9" breda. hoppas detta hjälper lite M.V.H //Fredde |
|
|
you_2_slow: Jag har faktiskt funderat lite på hur 20" Sagittorna skulle se ut! Har du möjligen tillgång till bilder på resultatet? Det är ju en snygg fälg, men det behöver ju inte vara en garant för att det passar på en E39... Tack för svaret johann. |
|
|
Sani: Tänk lite på vikten på fälgarna om du går upp till riktigt stora dimensioner. Nu vet jag inte exakt men det skiljer rätt mycket på högkvalité och lite mindre nogräknade firmor (typ rena stylingmärken som bara ska se snyggt ut). Har för mig att ett par Hartge (nu hittar jag inte några 20" för M5 på deras hemsida) är rätt så tunga. Men någon som vet vad prylarna väger kan gärna upplysa mig. Inte så många som skyltar med det på webb:en, inte BBS och Hartge iallafall. |
|
|
Hartge tunga? Mina 16" Hartge väger mindre än orig. 14" alufälg. Och då är både däck och fälg bredare. Less is more? Single piston performance |
|
|
Wippermann: Allt är relativt, eller hur? ;) Vad jag menar är om man jämför mellan olika märken inom racing segmentet med samma storlek så skiljer det en del. |
|
|
20" inkl däck är ASTUNGT, typ ta i så mycket man orkar när man ska lyfta dom. Men rätt tungt att titta på oxå...;) MVH/ Jocke Q |
|
|
Nu är det ju inte bara vikten i sig som påverkar utan även hur lång ifrån rotationscentrum den befinner sig. Med Hartge's 20-tumsfälgar och 460 hk på motorn så är man ändå inte snabbare än en otrimmad E39 M5 med originalfälgarna, tänk då hur snabb man blir med lättare fälgar! :) |
|
|
CoolB. Jo, det stämmer nog, tolkade det som att du sorterade in Hartge bland plastbitstrimmarna. Splittfälgar för gatbruk brukar väl som regel väga mer än endelade? Blev därför positivt överraskad när jag kände på ett 18” bakhjul till en race 993 GT2, men det är klart, det brukar finnas ett ganska tydligt samband mellan vikt och pris. Men helt klart så kan man inte bortse från det ökade masströghetsmoment som uppstår när man byter till fälgar med större diameter Less is more? Single piston performance |
|
|
Intressant, man lär sig nytt varje dag, men: <suck> talade precis med försäkringsbolagen....25300:-/år var det billigaste alternativet! (Har inte tillgång till garage) Jag har pengarna till bilen, men inte till försäkringen, det är sjukt! Att försäkra på mamma od vågar jag inte, då de kan vägra en ersättning vid skada. Det verkar som om det får bli en S4:a istället...Fy fan. |
|
|
Sani: Här är en länk på en med 20" på en E39 Länk === /MP |
|
|
Johann du skriver "Med Hartge's 20-tumsfälgar och 460 hk på motorn så är man ändå inte snabbare än en otrimmad E39 M5 med originalfälgarna". Jag har läst en bilsport där dom just hade en M5-E39 Hamann daytona beach med 450hk som gjorde 0-100 på 5.0 med 20"... Mip |
|
|
De testade väl inte bilen, eller hur? Sen påverkar det inte 0-100 speciellt mkt däremot så påverkas ax i farter över 100 mer och mer ju fortare det går, mitt exempel gällde i höga farter. Fö har jag mkt låg tilltro till Hamann. |
|
|
Visst ska man vara snabbast och inte bryr sig om hur det ser ut ska man inte använda 20". Definitivt inte. Men det finns något som heter utseende oxå, något jag är svag för och gärna gör avkall på farten pga. Dvs om det inte är en ren räjsbil. För 20" är ju bara värst! Så enkelt är det juh...;) MVH/ Qvarnis |
|
|
Tycker iofs originalfälgarna är snyggare än det flesta andra fälgar men det är ju en smaksak. Däremot tycker jag det är rätt onödigt att trimma och sedan "döda" trimming genom fälgar stora som cykelhjul. Dessutom blir det sämre väghållning och sämre komfort med så låg profil. Var och en gör dock som han eller hon vill med sin bil. Vill man vara lite mer lagom så blir det asläckert med BBS LM 19" eller ACS Type III Racing i 19" och det påverkar inte prestanda lika mkt. |
|
|
Det här med fälgar är faktiskt ganska intressant. Eftersom jag är fälgoman har jag haft ganska många olika uppsättningar hittils (på M5an). Fälgar jag haft: M5 17" 3.8 org 8"/9". Bra kvalitet och skapligt lätta som man inte ska byta bort i onödan. M5 18" 1995 org. Smidda, hårda, lätta mest pga designen och att de är ganska smala (8"/9") Alpina Softline 18" 8"/9". Bra kvalitet inte lika lätta som M5 18" 1995. Prestanda försämring mot org 17" märks något. BBS LeMans Racetrack Splitt 17" 8,5"/10". Superkvalitet, lätta, perfekt balans, knappt några vikter alls per fälg. Bästa fälgen jag kört på, prestandavinst mot 17" org. Tyvärr är man för fåfäng för att köra runt på 17" så det blir till banövningar när man behöver max prestanda. OZ racing Futura Splitt 18" 8,5/10". Superkvalitet, lätta, näst efter BBS Lm den bästa fälgen jag kört (kör) på. Rondell 58 18" 8,5"/10". Skitkvalitet, krävde hela gummiverkstans viktuppsättning för att bli någolunda körbara. Tunga (nästan som en 19-20" av ett kvalitetsmärke). Prestandaförsämmring mot 17" org. Men dom ser ju rätt snygga ut! Mille Miglia 19" 8,5/8,5. Tunga men inte värre än dom flesta 19"are. Märkbar prestandaförlust mot 17" org. så där ja, bara lite av mina egna erfarenheter. "One for economy and One for the fun of it" |
|
|
Japp, det skulle nog inte skada om informationen om vikt stod att hitta lite mer lättillgängligt på fälgsidorna, jag kan bara påminna mig O.Z. Superleggera som medvetet hävdar sig med detta(men hur mycket de vägde vet jag inte...) Däckvikten är inte att underskatta heller! 19" är nog den bästa kompromissen, då kan man ju dessutom få plats med lite bredd+sänkning=grepp/vägegenskaper. En sista udda-fråga ang. M5 E39: Är EDC:t standard? (Om det nu heter så?) Dvs. de olika ställbara chassisättningarna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.