|
|
|
|---|---|
|
Gick upp tidigt i morse för att åka till E-tuna och byta min 540 mot en nyare trea. Men med lagen om alltings jävlighet så kom jag inte långt. Redan vid start blinkade laddlampan, vilket den gjort tidigare men slocknat efter kort tid. I dag blinkade den inledningsvis för att allt oftare komma åter med fast ljus. När detta inträffade beslöt jag mig för att vända hemåt. Nästan hemma, med fast laddvarningsljus hela sista milen, varnade först datorn för växellådsfel (getrieb...), mycket kort därefter tändes ABS-lampan, ASC-T och Krockkudden. Sedan blev svaret på gasen kraftigt sjunkande. Då rullade jag in till vägkanten och ringde bärgning, bilen står nu hos en BMW-verkstad. Har läst om liknade fel här forumet och tror själv att laddrelät givit upp. Någon som kan bekräfta, eller?? Känns i varje fall skönt med gällande motorgaranti och Länsförsäkringar har nu under tidiga morgontimmarna löst alla mina frågetecken kring detta hyrbil, självrisk osv, proffsigt. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Att laddningen gett upp är väl ingen tvekan om, och eftersom laddningslampan lös så är det relä eller diodfel.Att div varninglampor tänds beror på den låga batterispänning , en del av systemen bygger ju på en motståndslinga typ, och då orkar inte spänningen igenom och då indikerar det fel, andra funkar inte alls eller dåligt under 12,5 Volt som är minimum för att säkerhetsställa full funktion på all elektronik. MVH Hasso Länk |
| Tack för ditt svar, även om man känner på sig vad det är så känns det bra att få andras syn på det hela. | |
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
På min gick diodbryggan sönder när jag var på Knutstorpsträffen. Laddningslampan tändes när jag stog i kön för masterstarter, hade inte märkt några som helst problem innan. Tydligen hade laddningen fungerat bra innan. Jag kunde köra 20mil hem på parkeringsljus, även att jag var tvungen att använda startmotorn några gånger. Väl hemma plockade jag ur generatorn och mixtrade in en gammal generator från en E28 jag hade i garaget. Med denna generator fick jag en gång samma fel som du, när spänningen sjönk i batteriet så blev all elektronik som i ett flipperspel och till slut stannade bilen, efter ca:2mil. Alltså hade generatorn laddat dåligt en längre tid utan att lampan tänts. Jag kablade från en annan bil i en kvart sedan körde jag hem. På vägen slocknade laddningslampan igen och allt har fungerat sedan dess. Har inte haft tid att sätta i den fixade original generatorn ännu, det är TRÅNGT! Ditt problem låter som ett regulatorfel, kan vara kolen som är slut, men oftast beror det på någon glappkontakt som gör att regulatorn ger upp. I min satt en 140 Amp generator, inget man köper reservdelar till på Biltema/Mekonomen. Bert-Ola BmwCS #2423 |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om kolen är slut lyser inte laddningslampan, dvs ger ingen indikering om det är en Boschgenerator. MVH Hasso Länk |
| Vid ett tillfälle i början av resan (vilken blev betydligt kortare än tänkt) stannade jag och öppnade motorhuven. Nu eftetråt så förstår jag att de knäppnigsljud, som tickande eller överslag, som kom från generatorsidan på motorn förmodligen hadde med detta att göra. | |
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Jag menade att kolen kan ha orsakat regulatorfelet, men att det troligtvis är något kabelfel. Uttryckte mig nog lite tvetydigt. Om nu inte kvaliteten på regulatorn varit dålig. Nutidens generatorer brukar ju hålla hur länge som helst. Har en E12:a som gått 36,000 mil på samma generator. Bert-Ola BmwCS #2423 |
| Bilen har rullat 7300 mil, lite väl kort för kolen, eller? | |
100 mil mindre än min -96?? varför byta bort den ?? Normalt är för kol 18-20tusen mil enligt vad jag erfarit. Däremot så har nån påstått att just 540 har haft bekymmer med sina generatorer, läst det nånstans i forumet. MVH Hasso Länk |
|
Har haft många BMW, men aldrig varit beroende av att dagligen använda bilen till och från arbetet. dessutom kör jag mellan 8-10 mil om dagen + tjänstemil, det blir snabbt många mil. Bilen är underbar men får nu lämna plats för en 325iXTA. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.