|
|
|
|---|---|
|
"Otto" (750 91:a) hade igår morse ätit upp batteriet. Har sedan tidgare kopplat defas underhållsladdare på motorvärmarkabel. Efter 24 h laddning fortfarande heldött. Nödöppning finns bara på passagerarsidan och kärvar så den kan inte öppnas med 2 hånder utan risk för att bryta nyckel. Fått goda råd från BMW telefonrådgivning gjort kablage för att koppla in på belysning i bakluckan för att driva cenrallås så bilen kan öppnas. Fattas nu 100 Ah batteri samt batteri för öppning genom belysningen. Skellefteå har mekonomen och Laitis som inte lagerför mitt batteri förstås. Tacksam råd och dåd från geografisk nära. Inte riktig sugen på stanna kvar I Skelleftehamn längre än vad jag behöver. Vill hem :( | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
En underhållsladdare räcker inte till för att väcka ett dött batteri till liv, utan bara fylla på lite grann när det behövs. Hoppas du får hjälp, bryta av nyckel är ju inte så kul, det går visst rätt tungt, men nån måtta får det väl vara.Hoppas att nån här kan hjälpa dig. MVH Hasso Länk |
|
Har du ingen som kan hjäpa dig med kablar? Först till ditt innerbelysningskablage och sen för motorn? Är batteriet så dött kan det bli svårt att kabla igång den men om kablarna får sitta ett tag så kanske? Alternativt köpa ett budget batteri och sätta in tillfälliigt? Automat är bekvämt |
|
|
Har nu original batteri från Thylins på väg i taxi hit. Hoppas bara jag får rätt plus och minus, annars brinner jag säkringen :( Och kommer inte in i bilen. Var ganska schysst att dekunde fixa batteri på stört. Har förstås lämnat lite penger där när varitdit med Otto :) |
|
|
Tror isbilding kan ha gjort så att bakluckan ej stängts tillräcklig. Sedan har det tomma batteriet frusit. En underhålls laddare som suttit i mer än 24 timmar borde vel kunna göra nåt ? Priset för BMW:s batteri verkar inte skilja nämnvärt från andra. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Är batteriet urdraget så går det åt minst 9 ampers laddare för att väcka på batteriet och är det 100ampersbatteri så tar det ngr dygn för att fylla det helt. MVH Hasso Länk |
|
Bil nu upplåst och med nytt batteri. Kom även ihåg radiokoden :) Kopplade nya batteriet till belysningen i bakluckan. Mätte med voltmeter för att vara säker på polaritet. Fick då nog ström bakvägen för att få upp bakdörrer SIC ! ...men inte framdörrer. Testade då igen nödupplåsning när kunde dra på på låspinnen från insidan, men inte gick det... Nytt batteri insattes. med följd att larmet gick igång. Kunde då med fjärrdosen stängalarm och öppne framdörrar. Startade bilen och rusade motoren utan problem. Så problemen är förhoppninsvis löste för denna här gången och jag kan köra de 95 milen hem :) Har nu kört >4000 mil med Otto och kan bara bekräfta alla rykten och förtal om mördande underhållskostnader på äldre 750. En eloge dock till BMW thylin i Skellefteå som Direkt fick Verkstadchefen att ringa upp mig och fixa fram batteri. Trevlig taxichaffis som levererade batteri också Som förstås nämde en annan 750 ägare i bekantskapskretsen som också haft el/ström probbs... Så slutsats efter många långa inlägg: 1 Testa att din nödöppning fungerar. 2 Det krävs inte alltid sträng kyla för att batterier ska dö. 3 Ha tfn nummer tll BMW hotline rådgivning tillgänglig 020 21 00 00. |
|
|
hmm lite tillägg om laddare.. En underhållsladdare som laddar 2 amp behöver förstås 50 timmar för att fylla 100 Ah batteri. Men Vet inte hur mycket kräm som behövs för att sparka igång det. Tänkte lämna batteriet i Umeå hos kompis med kraftig laddare som kan försöka brottas med det. Har på 2 BMW bilar tillsammans gjort av med 4 batterier på 2 år. Dels har de frysit utan ström dels vid ett tillfälle suttit med dålig generator över 1 år. |
|
| Hemma igen. Kostade dock 1000 kr att köra genom Borlänge kl 01.10. Enligt den uniformeda mannen som kor ur den tvåfärgade bilen med lampor på taket hade jag varit uppe i 140 på 110, 110 på 90 och 90 på 70 samt förstås 70 i 50 zonen. Enligt gällande rabatt-taxa blev det 15 km pluss 110. Såg lysen i backspegeln ,men efter 70 mil bröt jag den gyllene regeln att alltid sakta ner när okänd bil kör upp i häcken på natten. Hade kanske åkt på samma endå. Var jo redan då uppe i den hastighet jag bötfälldes för. | |
|
Mera tips om laddare: 2A på ett 100Ah batteri ger teoretiskt 50 tim, men i praktiken betydligt mera. Eftersom laddströmmen sjunker efterhand så tar det kanske runt 80-100 timmar eller mera att ladda fullt ett helt urladdat 100Ah batteri. På ett sådant batteri kan man gärna ha en laddare på 8-10A eller mera. Helt tomma batteri förekommer sällan, om man inte lämnar det med en belastning kvar. Kan tänka mig att det i fallet ovan var fel i batteriet, en cell som gett sig eller helt enkelt utslitet, sista sucken osv. Då kan ingen laddare sparka igång, bara att kassera. Med en kortsluten cell så faller batteriet ner till runt 10V, om man anluter en laddare så kommer denna att gå upp till max ström även om de återstående 5 cellerna inte är urladdade. Spänningen går endast upp lite över 10V, räcker kanske inte för t.ex dörröppning. Försöker man starta så sjunker spänningen till kanske runt 8V, startreläet brukar då klappra till/från, det blir pannkaka av det hela. Om man lägger på ett hjälpbatteri med/utan laddande bil så stiger strömmen kraftigt, 50-100A är fullt möjligt. Inte bra, gnistbildning, risk för skador både i egna bilen, kablarna och den hjälpande bilen. Vid avbrott däremot i en cell blir spänningen noll över batteriet och ingen laddström när man kopplar på laddare/hjälpstart. Om man hjälpstartar en bil med avbrott i en cell och sedan lossar startkablarna så rusar spänningen upp till 30-50V eller mera, adjöss med lampor och elektronik = dyrt. Mitt råd: Testa nödöppningen med jämna mellanrum så den inte kärvat ihop, se upp innan man hänger på hjälpstart. Om man vet att man glömt någon belastning på under några timmar, OK. Annars mät och kolla batteriet eller byt till annat och testa batteriet utanför bilen. FP |
|
| Förra vintern mislyackades en start med fulladdat batteri vid -27. Vid nästa försök efter ladding 3 dagar och temp nära 0 gick det inte att få igång bilen. Behövde mycket lång tid med startkablar och rusande motor på liten Opel Corsa. Fattar inte riktigt varför det blev så. Det luktade inte bensin. Ska man föresten trycka ner gasen på BMW för att starta med autochoke ? Minns inte nu hur jag gjorde för ett år sedan, men tror nog jag testade både och utan märkbar skillnad. Minns en gammmal körskolelärare som påstod alla bilar hade automatchoke man kunde ge X-tra genom att trycka ner gas vid kallstart. | |
| Hmmm kollade upp laddaren på en norska sida. Den laddar INTE om batteriet ej kan alstra motström på 2V av säkerhetsskäl. Betyder altså att med tomt batteri har man ingen nytta av den. Mätte 0.09 V på batteriet när jag plockade ut det. Får se om laddning inomhus med kraftigare laddare ger resultat. | |
|
Minus 27 är riktigt kallt, om batteriet inte är i toppskick blir det problem. Stor motor, massor med lagerytor, stel olja osv kräver mycket startström. Stämmer att vissa laddare behöver motspänning, inte alla dock och en del har särskild startknapp. Mest för att undvika gnistbildning när man ansluter kablarna. Automatchoke är väl en detalj på förgasare, där kan systemet med gaspedalen gälla. Insprutare har annat system som ökar sprutet vid låga temperaturer, normalt skall inte pedalen behöva röras tror jag. FP |
|
| Med sprut ska du inte gasa när du ska starta bilen, gör du det kan du råka dränka motorn. Luta dig tillbaka eller sitt med fötterna utanför och starta bilen. Elektroniken ska sköta det hela. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.