AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
604

Lågnivåkabel fråga

På lågnivåkabeln finns de ju en lite kabel i mitten som man typ ska använda för att stereon ska fatta att man sätter på/av slutsteget...men vart ska man koppla in den nånstans på stereon resp slutsteget??
Re
51
Red Bull
Bmw 735 -88
På remote Både på stereon och på steget

Länk
ma
129
martin1980
320i (E30) -86
det är en blå kabel på din stereo, det finns en för el antenn och en som heter "pre amp" tror jag. färgen ska var blå från stereon. Jag har precis dragit lågnivå kablar i min e30, säg till om du vill ha tips med själva dragningen av kabeln, helst ska inte kabeln synas. mk

mk
okej...remote sitter ju mellan + å - på steget...men ja e lite mer osäker hur de är på stereon...blå kabel sa ni...den används inte till nå annat än remote kabeln eller?
ma
129
martin1980
320i (E30) -86
Jo den kan användas till att styra en el-antenn, men det kvittar vilken du använder för funktionen är den samma på begge kablar. kolla på instruktions boken för din stereo om du har den kvar. / Martin

mk
ma
129
martin1980
320i (E30) -86
En fråga: hur/vart har du dragit lågnivå kabeln?

mk
okej...ska kolla i boken!
Jag har dragit lågnivån under insrumentpanelen,under mattan bak å igeom baksätet,syns bara typ 1 cm av den när den går från matten men som tur är kabeln mörk så man märker den inte....
hur har du gjort då?
ma
129
martin1980
320i (E30) -86
jag skulle dra 3 st och fick tänka på att dölja det så bra som möjligt. tog loss hela baksätet och drog kablen genom ett hål där skidluckan sitter(i mitten). det enda som syns är 3st kablar från stolsdynan och ner i golvet,

mk
okej...6-kanal steg lr? hur många basar kör du på?
ma
129
martin1980
320i (E30) -86
nej, 3 st kablar menar jag en kabel = en + och en -. jag kör en bas 12" banpasslåda med röret genom hatthyllan och ett slutsteg för fram och baksystem

mk
okej...är de bäst att köra baslådan innåt eller utåt? han ja köpte basarna av sa att de va bäst att ha basarna inåt
ma
129
martin1980
320i (E30) -86
svår fråga, problemet är att det är plåt runt hela bagageutrymmet och det dämpar allt ljud nästan. innan mitt bygge hade jag en vanlig baslåda. men jag byggde om den , använde samma bas och fick 2-3ggr bättre effekt efter som allt ljud leds genom röret och in i kupen, men detta tar lång tid att få i ordning, men resultatet blir bra. min förra låda hade jag basen vänd bakåt, lät rätt bra, det lät skit med med basen framåt. men det beror nog på vilken bas man har och hur lådan e byggd. / martin

mk
ma
129
martin1980
320i (E30) -86
ett tips är att lägga en halsduk eller liknande över hela hatthyllan för att lura tjuvarna även om du bara har högtalar inkopplat

mk
okej...va hade du för basar när de inte lätt ett dugg me dom invända? typ watt,märke....
ma
129
martin1980
320i (E30) -86
en jbl på ca 400watt kommer inte ihåg

mk
ma
129
martin1980
320i (E30) -86
men watt kan spöka till det, det du ska titta på är RMS watt det är den effekten som spelas hela tiden , den effekten som skrivs dtu at det som används under max 1 sek allts max watt

mk
okej...men RMS är ju alltid bara hälften av vad watten är...själv har ja 2 st lanzar 800watt...borde bli bra??
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Hallå grabbar!
Watt-uppgiften på en bas säger INGENTING om hur starkt eller något annat den kommer att spela!!
Talar bara om hur mycket den tål!
Glöm den siffran, idag tål de flesta basar mer än vad man har råd att köpa slutsteg för!
Förutsatt att den sitter i rätt låda!
I en sedan skaman ha basarna vända framåt, alltså in mot kupe`n. I en kombi däremot ska man vända basarna bakåt. Varför det är så har med akustiken att göra.
Danne27:
håller inte me dig riktigt där,för om man har basarna framåt så får man inte djupbas alls,låter mest burkigt...får mkt skönare bas om man har dom bakåt,även i en sedan/kupé
Hallå folks!
Ni åker väl inte i kofferten:-) Givetvis måste högtalarna monteras så ena sidan av konen (godtyckligt vilken) vetter in mot kupén. Dvs i skidluckan, i hatthyllan osv.
Jämför med att ställa in högtalaren i garderoben hemma, spelar inte så stor roll hur den pekar eller?
Roligt med höga wattsiffror? Det måste vara fasen så dålig verkningsgrad på dagens modeller eftersom de stämplas upp högre och högre.
Konstigt nog är det inte grövre tråd i talspolen än förr då man angav "ärliga" siffror. Men det säljer...
Det är ju till sist ändå den akustiska effekten som retar hörselnerven i örat, undras hur många som känner till hur många akustiska watt t.ex en konsertflygel med Jerry Lee i full galopp presterar på nära håll?
Resten är bara verkningsgrad, eller snarare brist på:))

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.