|
|
|
|---|---|
sacke |
Hej! När jag lyfte och tittade på och i oljepåfyllningslocket så var där brunt...Såg ut som ''rost ''. Oljan är bytt för ca 400 mil sedan. För ett tag sen så såg jag att det hade blivit sånt där ''klägg'' innanför locket,men det beror med all sannolikhet på kondens. Har precis haft bilen inne på BMW och bytt ett par kylarslangar och expansionskärl. Då luftade dom och provtryckte systemet som var helt ok! Så nu undrar jag hur det ser ut i era ''lock'' är det normalt att det blir brunt och lite ''geggigt där? Kollade på oljestickan och det såg ok ut tills jag torkade av den med ett vitt papper....då såg jag att oljan var lite brunaktig typ samma färg som under locket. Bilen går bra och drar varken olja eller kylvatten.. Nån som har någon ide om det ska vara så här eller om det är ett ras på gång!! (hemsk tanke) Bilen är en 328iA -96 som rullat 11500 mil. P.S vart kan jag lägga upp foton på locket m.m om nu nån ''kunnig'' kan förstå¨vad jag menar med hjälp av att titta på dom? Mvh Per |
|
Jag har också haft en brun beläggning på insidan av oljepåfylningslocket. Det går bort om man tar lite olja på en trasa och gnuggar lätt. Jag tror inte att det är något farligt eller onormalt. Förmodligen en hinna som blir pga kolväten och annat "guck" som finns i oljeångorna i motorn. Vid alla rörliga delar är det ett flöde av olja som sköljer bort föroreningarna, men vid locket står nog ångorna rätt still. Mvh |
|
sacke |
Ok tack för det Johan....men är fortfarande lite orolig. Men jag får väl göra som du säger å göra rent locket och se om det kommer tebax igen då. Brydde väl mig inte så mkt om det först, men när jag såg att oljan på stickan såg lite brunaktig ut där med så blev jag lite orolig. |
|
Menar du uppe på själva stålpinnen så har jag även noterat samma sak där. Troligen motsvarande förhållande där = inget oljeflöde som sköljer bort smuts, men en "smutsig" oljedimma som lägger sig på delarna. För övrigt har jag gjort tätare oljebyten (ett byte mellan ordinarie service) än rekommenderat och alltid använt syntetolja av god kvalitét (Castrol alt Valvoline). Bilen drar ingen olja mellan oljebytena och hade exemplariska (ej mätbara) avgasvärden vid besiktningen för ca två månader sedan. Har rullat ca 8000mil i min ägo (första ägaren). Jag är inte orolig över att min motor mår dåligt! Mvh |
|
|
Hmm... jag har haft tre e36:or och aldrig haft ngn beläggning på oljepåfyllningslocket. Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
|
Den beläggning jag menar har jag sett på alla bilars lock utom de som har haft en fuktig oljeyta på det. Beror säkerligen på att vissa konstruktioner "skvätter" lite olja på undersidan av locket och då sköljs det bort. Beläggningen ser nästan ut som ytrost på metalldelarna på undersidan av locken, men går lätt bort när man gnuggar lite med en trasa. Som sagt, jag tror inte att det är något att oroa sig för! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.