|
|
|
|---|---|
|
har en bmw 520 ia -89 som inte vill starta när det är lite kallare ute.på sommaren startar den direkt. har inne bilen på felsökning nu men han har inte hittat något en.jag trodde först att det var soppa pumpen men det var det inte sa han.är det någon som har haft samma problem.det lustiga är att när bilen är varm så startar den utan problem.hjälp ...... | |
|
hur känns den när du försöker starta den???? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Har du kollat om felkoder är satta? kolla denna topic om du ej vet hur man gör... ska funka på din bil åxå. Länk / Fredde |
|
|
exakt samma på min mors 520 -90. under noll grader så startar den inte alls eller startar men går med MYCKET vibratiner och en tomgång på 2000rpm. Har man däremot motorvärmare så startar den utan problem. Hon vill gärna vet felet. önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87 |
|
|
det är rena lotteriet ibland startar den o ibland inte. när den inte startar,tänder till typ 2 sek sen dör den o då är det omöjligt att starta den utan starthjälp. har man lite gas så kan den starta men går inte på alla cylindrar i ca 20 sek.hoppas att han hittar felet har nyligen renoverat toppen så när bilen startar så går den skitbra. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Batteristatus??? kollat alla celler, laddat batteriet inför vintern.En viss spänning krävs för att bilens elektronik ska funka perfekt kommer du under den pga låg batterispänning, trasig cell typ så kan det gå knackigt tills generatorn börjar ladda. Carl L: Kan vara nån givare för kallstartsregleringen så att den inte får rätt mängd bensin när motorn är kall exempelvis.Eller dålig kontakt på nån givare, ärg eller nått sånt som lurar systemet att tro att motorn är varm.Snabbtomgången verkar ju funka, men inte bränsletillförseln. MVH Hasso Länk |
|
Har haft samma problem med min 525...Bmw hittade inga fel, mendet gjorde jag...problemet ligger antagligen i bensintanken....kondens! Jag körde till öppen bensin mack tankadfe fullt gick in och köpte en flaska som jag klunkade i bensinen... Jag minns inte vad flaskan heter, men det kan du fråga på macken vilken du ska köpa....den är till om man har kondensvatten i tanken...tror att den höjer oktan halten...köpte den under hela vinter vid varje tankning och det hjälpte, fick aldrig problem med att starta den mera under vinter. På grund av detta körde jag slut på en av startbatteri. Köpte nytt det strulade som vanligt när det blev kallt, lämnade in den hittade inga fel och så då kom jag på att använda tillsatsen till bensinen, sen dess inga problem, nu har min mor 525 och den strular ej längre på vintern, men hon häller ändå tilllsatsen till besinen ifall det skulle inträffa igen men bara på vintern, på sommaren finns ingen anlednig till att använda tillsatsen ju.. Lycka till Bullen... MvH Bmw 4-ever |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sådana tillsater finns redan i bensinen när du tankar annars skulle pumparna frysa, och mackarna har kondens och vatten i sina tankar också.Ditt problem uppstod enbart för att du kört bilen med "tom"tank för då får du med ev kondens som finns.Därför ska man inte köra ned tanknivån på tomt vintertid.Jag har aldrig på 30 år slagit i K-sprit i någon bil ska jag väl tillägga. Jag har aldrig fått stopp pga kondens i tanken, pga aldrig kört ned under 10 liter i tanken vintertid. MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Vet att dig kan man fråga på mycket eftersom du kan en hel del och är erfaren om man gemför med mig som är knappt 24... Men vad det gäller av tankningen så har jag nästan alltid tankat fullt min 525, någongång har man tankat halva tanken men oftast helatanken, Det var ng K-sprit jag köpte tror jag....Men jag lovar det hjälpte mig på vintern, så kondens måste det varit i tanken fast jag tankade den full och jag körde minst 7 mil varje dag den första vintern... MvH Bmw 4-ever |
|
sebbe_bmw |
Låter inte detta som om det fukt eller liknande som leker lite med tändsystemet! Byt alla kablar osv så blir det nog bättre! Sebbe |
peter78:Det händer då och då att mackarnas tankar är nästan tomma innan de fyller dom och då får den som tankar med vatten i bilens tank.Det brukar var speciellt förekommande på mackar som inte har så stor omsättninge på sin bensin. Men händer lite då och då, för inte alls så länge sedan på en Statoilmack i Ö-O,många bilägare fick stopp efter tankning pga dåligt fyllda tankar och vatten i dom.så det är inte alltid felet ligger i bilen. MVH Hasso Länk |
|
ok Hasso: Fattar vad du menar, så det kan vara på det visset, bra att man känner till det... så det jag råkade ut för var kanske också att macken var nästan tom på bensionen som då innehöll mycket vatten...ok Tack för det Hasso! Man lär sig nåt nytt varje dag speciellt här på Bmw Power! MvH Bmw 4-ever |
|
|
mer svar tack..... |
|
|
mer svar tack..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.