|
|
|
|---|---|
|
Tycker det är lite skummt hur tillverkarna specar sina slutsteg när det gäller effekt. Tex en kompis till mig hade ett Pheonix Gold slutsteg kan ej betäckningen på det kostade iaf 7995:- nytt och var specat till 4x18W RMS 4ohm stereo. Hittade ett annat exempel MDS Amp-4.1 Power för 1895:- och det är specat till 4x80W RMS 4 ohm stereo. Sen har jag ju märkt att vissa steg går att koppla ner lågt i ohm och först då börjar dom ge mycket effekt. Är det bara det som skiljer..att dom ger effekten vid lägre ohm? för enligt mds ger ju deras steg också en hel del effekt när man kopplar ner dom Eller mäter tillverkarna på olika sätt?? Tacksam om nån kan reda ut det här åt mig =) //Roger | |
|
Olika tillverkare mäter vid olika THD-nivåer (total harmony distorsion) dvs olika distorsionsnivåer (störningar) som slutsteget genererar till den ursprungliga in-signalen. Ett lågt THD-värde ger ett bättre ljud, men samtidigt ger det lägre effektuttag ur steget. Ett mätvärde som mäts vid THD över 0,1% är närmast ointressant som referens/jämförelsetal. Helst skall mätningen göras vid ännu lägre THD-värden. Vissa "lågpristillverkare" gör sina mätningar vid 10%(!) THD och då är det i princip omöjligt att lyssna på ljudet pga alla störningar. Men det ger ett högt effektuttag på pappret! Sedan säger inte Watt-talet allt, snarare ganska lite! Ett slutsteg med högkvalitativa komponenter och få watt kan låta betydligt bättre än ett slutsteg med många watt och som har sämre komponenter/sämre teknisk lösning. Lyssna alltid på den typ av slutsteg du skall köpa innan köpet så du vet att det låter bra och passar för den musiktyp och de högtalare du skall lyssna på. Mvh |
|
|
Att PG steget var specat till 4*18 W beror troligtvis på den då ANGIVNA spänningen. Kan ha sett ut så här ungefär: 4*18 W @ 12.0 V 4*75 W @ 13.0 V Gör sedan en kubmätning och märk att steget kanske lämnar 4*100 W lätt... Men effekten är ju inte allt med PG steg och liknande, de låter ju bra oxå. Oftast när effekten anges på ett steg brukar det handla om 13.8 - 14.4 V tex. Ett steg lämnar betydligt mer effekt vid 14 V än vid 12 V. Om man skulle ligga och kräma på max med en "normal" bil med motsvarande generator och batteri ska det vara bra grejer om det håller sig över 12 V. Klassiskt fenomen är ju att ljuset och instrumentbelysningen blinkar i takt med musiken... Och då kan man ju gissa hur hög spänning man har... (Och hur lång livslängd grejerna får...)(brukar ligga runt 13.5 V när bilen är igång utan nämvärd strömförbrukning) |
|
| ..sen riktigt sjuka dB dårar kör stereon på 18V ( helt ok Enl SASCAs regler) då skall du se hur PGs 4x 18 w blir till 4x hur-många-watt-som-helst hehehehe | |
|
Från 12 till 13V blir höjningen från 18 till 21W, knappast hörbart. Höjer man (med samma last) till 18V så blir det 40W, c:a 3dB vilket upplevs som liten höjning, knappast mera. Nu pratar vi om effekten på DC-sidan, ett modernt steg med PWM nätdel har spänningsreglering och håller någorlunda konstant spänning (och därmed effekt) till sluttrissorna. Som sagt tidigare, det vore en välgärning om man inte värderade ljudprylar efter watt. Låg äkta uteffekt kan tyda på ett rent klass A-slutsteg, ganska sällsynt dock. THD slutligen, kollar man på datablad över konventionella slutstegskopplingar så är effekten inom området 0,1 eller lägre och upp till 3-4 % relativt konstant, sen stiger disten brant om man försöker pressa ut mera. Att någon % THD skulle vara katastrof håller jag inte med om (i synnerhet inte i bilen), en högtalare t.ex kommer knappast ner under detta värde, snarare flera % och man står ju trots allt ut rätt bra ändå eller hur? FP |
|
|
Okej..då fattar jag varför skillnaderna är så stora. Har själv ett Orion HCCA 2100 är på 2x100W RMS @ 4 ohm, kollade just att det hade ett THD värde på 0,03% Max @ 4ohm 20 to 20khz..rätt bra alltså då. Tack för alla svaren! //Roger |
|
| folke: 3dB = dubbling av effekten eftersom skalan är logaritmisk. Det borde man ju höra lite skillnad på eller? | |
|
Jepp, 18-40W är en dubbling. Men örat är långt ifrån linjärt, så en fördubbling/halvering hörs men inte mera. Man brukar ha 3db som "standard" för just hörbara förändringar. Nu pratar vi akustisk effekt, ett slutsteg som ökas t.ex från 100 till 200W resulterar inte nödvändigtvis i dubbla akustiska effekten (med ett och samma högtalarsystem), snarare mindre. Ändå fixerar sig många vid effekten, 175W är ju klart bättre än 125W eller? Knappast hörbart alls vågar jag påstå. FP |
|
|
Yes, du har förstås rätt i att örat inte är linjärt, kanske finns en anledning att man mäter ljud i dB som ju inte är linjärt ;) |
|
|
Det finns en aspekt till, om en kille/tjej kikar på slutsteg för max 2000:- så lovar jag att det med texten "4x200 watt" står högre i kurs en det med "4x50 watt". Att sedan Phoenix Gold specar sitt steg till 18 watt per kanal kan ha en hel del med att göra indelningen i Sasca och liknande organistationer, dom går på tillverkarnas effektangivelser. Det finns ett enkelt sätt att gemnföra om man har hakat upp sig på effekten, kolla säkringarna: om det sitter en säkring 20 ampere på ett steg så är det steget på ca (20x13,5)/2=135 watt. 20= ampere, 13,5 volt från batteriet och /2 = effektiviteten på steget. All ström blir inte ljud, mycket blir till värme. Mvh Jonas.N |
|
|
Ja, jo. Helt rätt med valet beroende på effektsiffrorna, lita på att tillverkarna känner till detta och gärna kryddar specarna och tar till diverse knep för att kunna skriva ännu högre siffror, PMPO t.ex. Är det verkligen så lätt att fuska inom SASCA och dylika, har dom inte kompetens att kolla upp detta? Det handlar ju om tävlingar, priser osv. Säkringsexemplet är inte helt korrekt, startströmmar osv gör att säkringen alltid måste vara specad högre än vad själva steget tar som max. Bäst är att mäta upp steget, då kan man passa på och kolla lite annat samtidigt. Verkningsgraden kan ju vara både över eller under t.ex 50%, sen får man då dela effekten på antalet kanaler som steget har. Annars stämmer det ju, all ström eller inmatad effekt blir inte till ljud, i synnerhet inte välljud. Högtalarna är dock kanske ännu viktigare än effekten i systemt. FP |
|
|
Kan vara lite svårt att mäta upp sett steg för gemene man, framför allt om man kikar på det i butik utan enj chans att få provlyssna det i sin egen bil. Jag tror att både du och jag Folke inte hänger upp oss så mycket på hur många watt ett steg kan lämna, det finns viktigare parametrar för välljud. Mvh Jonas.N |
|
|
"det finns en mattematisk formel som rent teoretiskt avslöjar om ett slutsteg / förstärkare är hyffsad i konstruktion" Att ett slutsteg dubblar effekten ner till extremt låga lastimpedanser betyder att strömförsörjningen är ordentligt tilltagen, men det behöver inte betyda nånting vid 4 ohms last. Det skadar inte med strömstyrka, men ska man tex bygga ett steg för att driva ett framsystem kan det vara onödigt att slösa pengar på en så stor strömförsörjning. Är steget specat till 1 ohm ska det såklart ha en snygg kub och nästa dubbel uteffekt vid halverad last.... |
|
|
Mitt Fosgate steg är specat till 4*20w... och det räcker ganska långt. Polaren hade ett pyramid steg på 2*300w, det spelade inte ens i närheten av mitt fosgatesteg. Håller man sig till dom lite dyrare märkena ( Phoenix gold, rockford fosgate ) och så vidare brukar inte effekten vara något problem om man inte ska tävla i db Drag eller liknande. Even alcohol can bend the room... |
|
|
Trevligt att det finns någon som inte har friserat sina siffror. Förmodligen är det riktigt ärliga siffror och utan klippning. Tänk om alla tillverkare verkligen skalade ner sina siffror till verkliga och rimliga värden på sin utrustning och redovisade alla fakta.... oj nu drömde jag mig visst iväg lite. OM man släppte ut 80W i en bilkupé och inte högtalarna hade så embarmligt dålig verkningsgrad så skulle lyssnaren omedelbart få bestående skador. För många år sen byggde jag en hel del hornhögtalare och andra åbäken för lite större sammanhang. 100W (riktiga watt, oftast rörslutsteg) in i ett par horn med 10-15% verkningsgrad gav en akustisk effekt som jag inte tror alla kan föreställa sig idag. Nu matar man hellre in några kW i sämre lådor för att uppnå liknande fysiska upplevelse. FP |
|
|
folke: jag tror ju faktiskt att folk hellre har en liten låda som inte tar upp hela bilen än en horn-variant. Sen beror det ju på hur långt från högtalaren man sitter, ju närmare desto mindre krävs. Angående effekten på steg så bryr jag mig inte ett dugg om den, det viktiga är ju hur bra det låter vid dom volymer man oftast lyssnar på, det gamla uttrycket man får vad man betalar för stämmer rätt bra på slutsteg. men man kan ju inte låta bli o småle när folk säger attt de köpte 300w högtalare som de skall koppla till stereon i bilen med 4*50w o de ska bli ett jvla dunk. synd att högtalare inte är glödlampor bara. |
|
|
Hehe. Kul att länken lever lite än. På tal om horn. Jag hade faktiskt en hornvariant en gång i en bil. Små lådor längst bak i en kombikupé där skuffen gick ihop som en kil, baksätet nerfällt, plan yta ända fram nertill och så sluttande tak. Intressant nu när man tänker tillbaka, många projekt blir det med åren.. Jo många köper ju högtalare på W-siffran, som inte säger så mycket om hur den låter, möjligen vad den kan tåla utan att förstöras. Men då får man frisera ner siffran rätt bra från de fantasisiffror som anges, kanske också läsa det finstilta om det finns. Ett annat generalfel som man hittar i diverse specar på högtalare, slutsteg mm är t.ex frekvensomfång 20-20000 Hz osv, men man "glömmer" tala om hur många dB nivån har sjunkt relativt t.ex 1000 Hz. Man kan ju t.ex utan ljug påstå att en liten 5" högtalare helt utan låda osv funkar mellan 15 Hz och 30000 Hz för visst kommer det ljud ut, men med vilken nivå?? Wow vilken pryl, men rent tekniskt är det ju inte lögn, många köper som sagt på fantastiska siffror, och marknadsförarna vet om det:)) FP |
|
| De flesta tillverkare av ngt sånär seriös karaktär anger ju oftast frekvensomfånget i + - 3dB. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.