AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
959

Justering av handbroms?

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej!
Hur justerar man handbromsen till en E39?
Den tar ganska högt upp!

Mvh

/NP
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
.... Så här står det i mina instruktioner, och jag gjorde så och det blev skitbra....
Innan vi börjar... Det absolut viktigaste med hela handbromsen är att det går lätt mekaniskt inne vid bromsen... Det ska gå superlätt om man tar isär och gör rent... Nästan glappt.... Annars blir det aldrig bra till 100 procent...

Så här ska det gå till....

Börja med att spänna upp spännskruven, som går att pilla runt om man sticker in en skruvmejsel genom ett bulthål (bort med bakhjulen först alltså...) Om du kikar in med en ficklampa genom det nedersta bulthålet, ser du en "taggig" skruvmojäng, som ska vridas runt... Den liksom expanderar isär bromsbackarna.... Precis som på en gammal Volvo 240... :-) När dom är isärskruvade så mycket att det nyper fast bromstrumman, så har du utgångsläget... NU ska du backa tillbaks skurvmojängen, ungefär tio kuggar... Gör lika på båda sidorna....

Nu ger vi oss på vajerspänningen....
Bort med damasken vid handbromshandtaget... Lite bändigt, men jag tror man bröt den frammåt i överkant...
Här kommer dom två vajrarna upp.... Dom ska nu spännas så handromsen inte tar nåt på första klicket, men på andra ska det börja ta litegrann... På tredje lite mer, och på fjärde ska det vara tväfast....

Jag har gjort detta, och monterade även nya backar, och fixade till alla kärvande detaljer, och fick en herrejösses handroms... Flög av rullarna på bilprovningen iallafall... :-) Helt ok....

Lycka till....

mvh/

/Tommy Power
Barns beskrivning av en hästkraft:
- "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund."
(Eyvind 10 år)

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Tack för en jättefin beskrivning Tommy och en barns beskrivning av hästkraft är helt underbar!
Hoppas att jag får låna den?!

Mvh

/NP
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Det var så lite så... Jag brukar skälv vilja ha detaljerade beskrivningar innan jag börja med nåt som kan jäklas....

Lycka till!

/

/Tommy Power
- "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund."
(Eyvind 10 år)

Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Det var en annorlunda variant på stavning av "själv" jag fick till där uppe... *hrm*

*ho, ho*

/Tommy Power
(Eyvind 10 år)

og
84
oge
528i touring -98
318ti -02
X5 35D
Kan dom ha ändrat det där med skruven på senare årsmodeller.jag ser ingen justeringsanordning alls.
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Tror jag inte....

Om du har hjulet borta, och vrider navet, så att du får ett bulthål nederst... Lys in med ficklampa, så ska du kunna se en tandad justermojäng.... Det är alltså ingeting du kan skruva på som en vanlig skruv... Utan det är mer som att skruven ligger ner, tvärs över.... Tänkt dig att den ska expandera isär bromsbackarna.... Vad du gör är egentligen att vrida pilla runt dom där tänderna, som ligger an mot en fjäder, för att den inte ska justera isär sig själv... Använd en skruvmejsel eller dylikt... Lite pillrigt. Och det gäller ju att man skruvar åt rätt håll, annars släpper man ju bara mera på bromsen... Men det märks ju... Åt rätt håll nyper skivan fast....

Sen får du läsa mitt första inlägg igen, för det orkar jag inte skriva en gång till... :-)

mvh/

/Tommy Power
(Eyvind 10 år)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.