|
|
|
|---|---|
|
Satt och funderade på det här med service. Fler o fler biltillverkare ökar längden mellan servicetillfällena. Visst, det utvecklas bättre reservdelar och smörjmedel etc, men nånting säger mig att det inte BARA handlar om bättre grejer ("Fri service 8000mil", vad bra!?). Har jobbat inom oljebranschen och har sett hur de "tävlas" mellan biltillverkarna om längsta intervaller när det gäller t.ex oljebyten. VW o Audi har modeller som ska rulla 3000 mil innan det är dags för oljebyte, Mercedes m.fl har automatlådor som är "filled for life" men det är inte helt sällan som det rasar både lådor och motorer har jag erfarit, konstruktionsfel eller inte så lever man på gränsen verkar det som. Någon tillverkare som började med ett långt intervall fick sedan dra ner detta då det visade sig att det faktiskt inte funkade. Min kärra har 2500 mil mellan oljebytena men jag vägrar att köra så länge, trots att jag vet hur bra en högkvalitativ olja är så vet jag att den inte är odödlig. Läste nu i serviceboken och märkte till min förvåning att man inte byter olja i varken bakaxeln eller lådan längre på E46 (det gjorde man på E36). Har den blivit så pass mycket slitstarkare och bättre? Tja, lite funderingar bara. Någon som har andra tankar...? Mvh Anders S. | |
|
Jag byter låter verkstan byta olja i bakaxel, låda samt kylarvätska minst var 10k mil eller varje insp 2. Lifetime tror jag inte på. En vis amerikan sade en gång, olja är billigare än metall. Det sammanfattar varför man bör göra det trots att det inte är rekommenderat. Asken |
|
|
Jag har oxå den uppfattningen att biltillverkarna tävlar med varandra ang detta,det gäller ju att sälja så mycket som möjligt och en del spekulanter funderar nog inte ens på en dylik aspekt,dem tycker nog enbart att det är kanonbra.. Kan aldrig vara kul som t.ex. tredje-fjärde ägaren att "ta över" bilen o fixa div rep som jag tror blir fallet till slut.. Jag menar,titta på min M535:a t.ex..aldrig haft problem med vare sig växellåda eller bakaxel(visserligen renov. toppen vid ca22500mil)dels därför att det faktiskt finns en avtappningsplugg på dessa och den har servats ordentligt hela tiden. Den har rullat 34200mil nu. Försäljningstrick=Ja,min åsikt. Mvh Janne. |
|
|
Varje InspII verkar vettigt, det var ju så man förespråkade på tidigare modeller. Så länge min kärra inte heter "Highlander" så får det bli byte på kritiska punkter... Mvh Anders S. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Anders: bakaxeln och manuell växelåda är fylld med liftimeolja från 1995-96 beroende på modell. Och det får man väl tolka som man vill som vanligt. Jag har kollat oljan i bakaxeln vid varje service och den ser ut som ny. Men den ska tappas ur vilken dag som helst för att BMW använder aluminiumpackningar till pluggarna (superintelligent) de blir sönderfrätta av vägsaltet så de ska bytas mot koppar innan det uppstår läckage. Finns väl inget som ger så mycket tillbaka som att se till att ha fräsch olja i motorn, det är en liten peng, om motorn håller 30.000 mil kontra kostnad per mil. Aldrig mera än 1000 mil utan oljebyte i motorn. Sedan får biltillverkarna säga vad dom vill.Körde max 700 med mineralolja i tidigare bilar genom åren, har aldrig haft ett motorras på någon ägd bil. Sedan används ju en hel del specialoljor som LMH till servo, liquide mineral hydralolja sånna oljor finns ju inte som ersättning hos de flesta oljetillverkare utan manualen hänvisar till att köpa olja från märkesvärkstaden. MVH Hasso Länk |
|
Specialoljor hit och dit, "ensamrättsolja" borde man kalla dom eftersom det oftast rör sig om oljor med egen etikett men som förmodligen finns i andra flaskor. :) Oljan till min manuella låda var mycket riktigt en "Bmw"-produkt, nr 83 22 9 408 942. Bakaxeln vill ha Castrol SAF-XJ (om man väljer Castrols fabrikat dvs). Hasso, Angående pluggarna, köper du dom hos Bmw eller hittar du bara liknande att montera dit? Mvh Anders S. |
|
|
Anders S, vad jag har förstått har man börjat backa (i USA) angående det där med livstidsfyllningar i växellådorna åtminstone automatlådorna. Jag är mycket skeptisk till att inte byta olja i växellåda och diff. Problemen kommer säkert inte innan 15 000 mil, men vad händer sedan? Då gäller inga garantier längre så.... Jag har bytt olja i både låda och diff en gång. Snart tänkte jag byta igen! Jag byter inte olja i motor, växellåda och diff för jag har problem utan för jag vill UNDVIKA problemen! En liten kostnad i sammanhanget dessutom, då det är små volymer. Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Johan det var många är sen jänkarna backade på automatlåorna. På men C4 låda-76 så var det tom avtappningsplugg på convertern, vilket gjorde att man fick ut alla olja när man demonterat tråget och tappat convertern. Anders S.Jag tittar nog vad som finns hemma på hyllan när det gäller att ersätta aluminiumpackningarna. MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.