AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.316

Vad ingår vid köp av stötdämpare, mm?

Hej!

Har börjat kolla lite på stötdämpare + ev. nya fjädrar, 8000kr totalt+ ev jobb, verkar svindyrt (Tur i oturen är att det inte är aut. nivåreglering, hehe). De delar som sitter på nu har gått minst 20 000 mil. Kanske de lågfrekventa vibrationer som kommer och går, obereonde av körsätt, har med underlaget att göra= fjädring+ stötdämpning. Vibrationerna kanske är "normala" men att delarna inte fångar upp dessa korrekt...(?) För övrigt: Om man trycker till varje hörn på bilen så stannar den upp väldigt bra, beror nog en del på bilens massa också förstås. Bilen gungar inte vid ojämnheter men kan däremot vara lite ostabil i höga hasigheter 150+, speciellt om kastvindar förekommer. Kör turligt nog inte så ofta i dessa hasigheter!

Vad ingår förutom själva stötdämparen? Nya fästen, nya damsakrar, annat? Eller köps dessa delar separat så att säga? Ett fäste kan ju lika gärna vara orsaken till dålig stötdämpning... Hurpass noga kan man kolla att ALLA delar (dvs fästen o.d.) i stötdämpningen är 100% ok, eller behöver bytas med fördel? Byter man kanske ALLT när man ändå är igång...

Någon med kunskap inom området?

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
Stötdämpare levereras komplett i en enhet, där "allt" ingår, dvs. även fäste och damask.
Att själva fästet skulle vara orsak till dålig stördämpning verkar osannolikt, då stötdämparen sitter så pass stumt mot kaross/hjulupphängning, att ett glapp skulle höras eller märkas direkt.
Har dina grejer rullat i 20.000 mil är det nog hög tid att byta.
Du kommer att känna stor skillnad, och bilen kommer väghållnings-/komfort-mässigt till sin rätt igen.
Okej, det var bra att allt ingår!

Det här med vibrationerna som kommer och går, kan stötdämpningen/fjädringen vara orsaken (ev delorsak)? Däcken är nya och nyligen balanserade (även rundhet kollad), hjulinställning vet jag inte om det gjorts någon gång sen bilen var ny, däcken slits mycket jämnt, kan det behövas en inställning ändå? Vilka symptom finns för "defekt" hjulinställning, förutom snedslitning & spårning?

Bak är tydligen ganska enkelt att byta "ben", men hur är det fram. Kan det jämföras med bromsdelsbyte i svårighetsgrad? Med rätt verktyg, hurpass knivigt kan det vara? Det tar tydligen några timmar för en verkstad, och BMW tar ju nästan 700kr/h så... Vore bra om man kunde lägga en helg på det själv isf. Dyrt så det räcker!

PS. Borde inte "långmils-fjädrar" ge mjukare gång, eftersom de förlorat sin spänst en hel del med milen? Varför ska man då byta om man uppskattar mjuk gång, finns det andra negativa sidor? Åkte i en sportutrustad bil med hårdaste tänkbara delar, skakigt värre... passar nog bra på banan, men på svenska vägar... DS.

Att byta fjädrar och stötdämpare klarar nog de flesta med lite mekarvana, och som inte har tummen mitt i handen.
Ett par fjäderspännare, samt rejäla nycklar till bultarna, förutom "vanliga" verktyg räcker bra.
Det bör inte ta mer än 4 timmar. Maximalt 8 timmar, om allt går fel, och alla bultar sitter fastrostade...
Bilen blir inte stötigare med nya stötdämpare, utan tvärtom skulle jag vilja säga. Gamla slitna dämpare utan spänst, låter ju fjädrarna stutsa som de vill, utan dämpning.
Nya däremot hejdar ju detta "studs" genom dämpning, och det är ju det man har stötdämpare till, det hörs ju på namnet - att motverka stötar!
Javisst, slitna dämpare är en sak, det jag undrade om ovan gällde fjädrarna(!). Dvs när fjädrarna har gått 20 000 mil och man bara byter stötarna men låter de gamla fjädrarna sitta kvar, vad förlorar jag på det förutom 3000-4000kr och lite(?) väghållning? Eftersom de nya fjädrarna har bättre spänst så borde dessa (ej stötdämparna!) ge hårdare gång vid ojämnheter, kontra de gamla som med milen blivit vekare, låter rimligt eller? De flesta säger att man bör byta fjädrarna på samma gång som man byter stötdämpare, men vad är den egentliga nyttan med det, finns det någon överhängande risk att de går sönder efter t ex 20 000/30 000 mil, eller har det bara med väghållningen att göra (att de inte bör vara alltför veka)?

Tack för dina svar oh2000,

OK, ser nu att du menade att behålla de gamla fjädrarna...
Komfortmässigt vinner man inget på byte av fjädrar, däremot väghållningsmässigt.
I ditt fall är det nog bara stötdämparna du behöver byta. Du får god komfort, och samtidigt bättre väghållning. Det bästa av två världar!
Jag har sjäv gjort så på ett par 5-serie bilar jag haft.
Fjädrarna behöver man inte byta. De som säger att man bör byta bägge, menar väl att det blir dubbla arbetskostnaden om man får riva ned allt för andra gången, om man senare "kommer på" att även fjädrar bör bytas.
Eller att man bör byta bägge pga. att man vill ha optimal väghållning.
Gör som så, att du först byter stötdämpare (själv..) och om du sedan vill byta även fjädrarna, så gör du det med din förvärvade erfarenhet på halva tiden, jämfört med första gången!
Ja, det verkar rimligt med arbetstiden. Och om man inte direkt vinner något på det, men förlorar komfort och pengar, så spelar det ju kula, själv brukar jag inte pina bilen i kurvorna så ofta, så befintlig väghållning räcker mer än väl för min del:). Jämfört med 940:ian vi har.....äh går inte att jämföra förrresten.

Någon teori om fortplantning av vibrationer i sammanhanget ovan? Hjulinställning?

Snart är det bara automatlådan kvar.... (igen igen igen...etc).

"John Drake"
Gunnar: Angående din automatlåda som vxl hårt..har du
bytt oljan i lådan någon gång..?

John Drake....
Hej John,

Jajamen oljan (Mobil1) är bytt hos BMW för ganska exakt ett år sedan, inkl filter. Kanske var det som var felet, den började växla knepigt några få månader efter bytet, kan ju förstås vara en slump tidsmässigt. Nivån har vi kollat nyligen och den var bra. Jag har en ZF-låda med "snöflinga" som är elektroniskt styrd, BMW:s största (Samma som sitter efter V12:orna). Nivån kollar man genom att hälla på ytterligare olja tills det rinner över bokstavligt talat. Det är primärt bara 3:an och 4:an det gäller. Jag ska ta bilen till en kontakts kontakt och se vad han säger, förmodligen vill han också öppna lådan och renovera. Sedan så är jag inne en del på de tips jag fått här i forumen, att modifiera styrenheten till växellådan (eg EPROM), det kan ju trots allt vara normalt (men aningens för mkt) slitage, som mjukvaran inte är gjord för att kompensera för, det ska tydligen kunna vara fallet i detta fall, med den lådan+program. Hmmmm.

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
>>>>Gunnar.....med risk för att ge dig beslutsångest....har man utmattade fjädrar så sjunker ju bilen ihop lite och då kan hjulvinklarna ändras, inte säkert att det är märkbart (eller mätbart).
Jag hade oxå underliga "diffusa" vibrationer som kom och gick på min bil, misstänkte att det var någon knut som var sliten. Fick det bekräftat när jag bytte fjädrar, eftersom banorna i knutarna fick ett annat läge när bilen blev högre och vibrationerna försvann.........
54
107
540Niklas
540Touring -98
Hej Gunnar ring till Per Larssons Bil- Motorteknik i Huddinge och fråga efter pris på stötdämpare och fjädrar,gav mig ett bra pris på nya dämpare fick ett par beg M5 fjädrar för 200 kr st också när han bytte åt mig.

Mvh N
Greger,

Vilka knutar, i hjulnavet?

Nu blir jag ju mycket fundersam på om jag inte ska byta fjädrarna på samma gång, det är den enda anledningen isf som skulle få mig till det. Mitt konto säger nej, men det är ju en HEL del jobb att byta varje ben så om det nu kan bero på fjäderspänsten så vete tusan..
Om jag gör en hjulinställning, som bilen är nu, kommer ju mycket riktigt denna att göras efter bilens nuvarande skick. En hjulinställning verkar kosta 500-1000 kr (4x) enligt gjorda inlägg. 1st fjäder kostar närapå 1000kr/st!!
Någon mer person som har erfarenhet av dåliga fjädrar och/eller dämpare?

Kan man säga följande: En hjulinställning med nuvarande delar på ger (eg kan ge) samma effekt som om man byter till nya fjädrar utan hjulinställning? Dvs om hjulvinklarna blivit fel pga av fjäder-utmattning? (Isf är det nog en hel del som kan tänkas ha vibrationer pga av detta)?

An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Jag skulle absolut byta fjädrar och dämpare samtidigt.
Fjädrarna mattas mera än man tror på en tung bil.
Har bytt på ett flertal bilar jag haft, men aldrig har jag blivit helt nöjd om jag inte bytt bägge delarna.
Bilen går fruktansvärt fint med både nya dämpare o fjädrar mot om du bara skulle byta dämparna.

Tänk också på att du åker på hjulinställning två ggr om du inte skulle bil nöjd med bara dämparna.

1000:-st, är det på BMW eller? Kolla motornord.se, verkar som om dom tar 475:-st(fram) 425:-st(bak).
Motornord skulle jag inte tro säljer nåt krams utan det är säkert bra grejer!
Ett tips till som dom sa på BMW Karlstad, orginal sitter det Sachs, Boge eller Bilstein.
Kolla priset på Sachs vid en tillbehörsbutik(eller ex motornord.se) och jämför priset mot orginal.
Nu är det ju så att BMW har sänkt sina reservdelspriser brutalt dom senaste åren men senast till min gammla 325:a tjänade jag ca tusenlappen på framdämparna.

MVH

/Andy EPA Duett-62, Sirocco GTI-77, Volvo 142-74, Celica GT FOUR-88, Celica GT FOUR-89, 525tds-92, 325tds-94, 328i-96, nästa bil E46.
da
31
danne n
316,-93
Hej!

Jag har en BMW316 -93 där jag precis bytt stötdämpare bak, köpte Bilstein gasstötdämpare hos Mekonomen. Det som ingick till stötdämparna var mutter och bricka till övre infästning.
Den övre stötdämparinfästningen i bilen fick köpas separat på BMW (kostand 155kr/ sida). Denna övre infastning var verkligen slut. När jag lossat inredningen i bagaget och gungade på bilen så rörde sig gummit i bussningen, efter demontering gick det att trycka ut gummidelen ur bussningen på ena sidan. Så stötdämpningen bak kan inte ha fungerat så bra i och med att övre infästningen satt löst.

Jag vet inte hur 5 serie bilarna är konstruerade men jag antar att övre fästet är av liknande konstruktion som 3 serien.

Ett enkelt sätt att kolla övre infästning är att be någon hissa upp bilen på domkraft och titta underifrån(från hjulhuset), när hjulet släpper från marken så åkte gummit i övre stötdämparfästet ner ca 1cm på min bil. När bilen sedan försiktigt släpptes ner så åkte gummit tillbaka igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.