AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
800

Toppackning i koppar

Lackarn
Nu har jag efter att skjutit två "vanliga" toppackningar skaffat en i 2mm koppar, planat toppen, skaffade bultar av 12:9 kvalite. Glödgade packningen och drog toppen med 11 kg.
Monterade detta för ett par dagar sedan och har kört ca 15 mil. Hade lite problem med att bilen blev varm så jag tog ett kompprov, det visade att kompet låg mellan 8 och 11 kg(suck). Tog bort toppen (gick på en och en halv timme, man börjar bli rätt van), det visade det sig att det hade läckt mellan förbränningsrummet och kylkanlen på varenda cylinder.

Vad gjorde jag för fel???????

Bilen är en 325 TIC men laddar endast 0.5 bar

Ingen som vill köpa en toppackning i koppar.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Ingen höjdare med topppackning,orig funkar bäst.
Du har problem med spikningar tror ja,annars skulle orig hålla
/Andreas

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
För att använda en "hårt"packning så måste både topp och block vara plana,annars lär det inte funka nått vidare.På min tid så fräste man spår runt cylindrarna och lade i en kopparing och en modifierad toppackning, på tex trimmade rallymotorer.
Samt att man hade en speciell kopparspray som fyllde ut ev ojämnheter.

MVH
Hasso
Länk

Oringa blocket oxå...
Sen kör du med orginalpackning eller packningen för planad topp +0.3mm.

bengan
Lotus Samuel
Jag är på gång att oringa mitt block nu, vad är det för ringar man använder? Har hört nåt om pianotråd men då blir det ju en skarv!
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Du kapar till tråden så att skarven blir minimal.
Vill man vara seriös skulle man väl kunna hårdlöda ihop den i skarven o slipa till så det är jämnt.

/Per
Lotus Samuel
Ok. Då slänger jag upp blocket i cncfräsen å fräser 0.8mm djupt och 1mm brett. Men vad har ni för diameter på spåret? Det är ju rätt trångt!!! Centrum på borrningen till centrum på hålet.

pianotråden kan jag kanske ta från mormors piano, hon spelar ändå inte på det, hehe... ;-)
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
O-ringningen fungerar som så att du får ett mycket högre yttryck på pacningen just där tråden ligger. Om du får en skarv på kanske en mm tror jag inte spelar någon roll.

Diametern på O-ringningen ska motsvara diametern på stålringen som du har i packningen, alltså så ska tråden hamna under stålringen i packningen.

//Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.