AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
755

Grädde i oljepåfyllningshålet?

Fr
18
Freppo
518i -93
Hmm hur "farligt" är det att det sitter lite "grädde" på insidan av oljepåfyllningslocket när man skruvat bort det? Antagligen är det ju vatten i oljan men vad är störst sannolikhet att det beror på?
Sprucken topp 35.000:-, taskig packning 10.000:-? Eller kan det vara nåt lindrigare?

Freppo
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Nu när vädret skiftar från + till - ofta, så kan man få lite "grädde" under topplockskåpan.
Kolla om det saknas kylarvatten, gör det det så kan det vara toppen eller ev bara packningensom är trasigt.

Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Hur ser oljan ut (ex. på stickan)?

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den här årstiden bildas det kondens som sätter sig i ventilkåpan och under oljelocket, brukar försvinna när motorn får gå riktigt varmt, under längre turer. Kör man kortare turer med bilen så inte bilen blir rejält varm så ökar kondensen.Inte mycket att göra åt, utan det får man leva med.

MVH
Hasso
Länk

Fr
18
Freppo
518i -93
Kunde inte se oljan på stickan för det var mörkt men den verkade normal?

Han som äger bilen (jag provkörde) hävdade att han fyllde på vatten lite då och då och det ska man ju inte behöva göra eller?
Är orolig för att det verkligen är nåt vajsing med bilen...

Freppo
-RW-
kolla på stickan, är det grädde där, då är det riktigt med vajsing.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Vad är det för bil? Gammal? Att en gammal bil trycker ur sig lite vatten är väl ganska normalt. Om jag t.ex. fyller min till nivåstrecket så trycker den ur sig lite ganska så fort tills den har lagt sig någon cm under strecket och stannar där. Jag behöver alltså inte fylla på, för det försvinner ändå lite. Alldeles som om det är för mycket vatten i systemet när det är så mycket som det ska vara, och att den trycker ur sig lite tills det är lagom...

Jag vet fler som har detta symptom.
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Väldigt lite grädde just på insidan av oljepåfyllningslocket är inte farligt som ovan sagts
om du inte ser spår av den grädden någon annanstans.

Ibland kan en del slarva med luftningen av kylsystemet.
På grund av att det kan finns luft är det lättare att
det bildas ånga och högre tryck som driver ut kylvätskan. Många fortsätter därför att fylla på det som trycks ut och det kan upplevas som att bilen "drar"
kylvätska men oftast handlar det om en dålig luftning
eller en liten läcka någonstans.
ge
39
gesa2
525iAX Touring -95
"Freppo" Ett gott råd, köp inte den bilen, leta vidare tills du hittar något bättre, finns risk för att du går tillbaka till Alfa annars ;-)
Fr
18
Freppo
518i -93
Tack först för alla svar!
Bilen för den som frågade var en 328 Touring E36:a.
Å vad gäller gå tillbaka till Alfa så får vi se ;)

Den verkstad jag talade med sa direkt: Skit i bilen, och dom flesta här på hemsidan verkar tycka att det inte är såå farligt, utom några.
Hmm många olika bud!!
Men det verkade inte vara nåt på oljestickan, så kanske är det bara kondens (vilket verkstan inte trodde var troligt), men vågar man chansa? Kanske om man prutar ner den sisådär 20-30000? Hehe...

Skiiit da, den var ju så fin annars *muttrar*

Freppo
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Vad var det för verkstad? Aukt. eller "icke" aukt.?

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
sacke
Freppo: Vart var du å kikade på den bilen?
Har tittat på en 328 med samma symtom som din!

Fr
18
Freppo
518i -93
Sacke, den här finns i Karlskrona. Var hittade du din?

Freppo
Fr
18
Freppo
518i -93
Har talat med närmare 10 olika verkstäder nu men alla ger olika bud!!
Provtryckning hos M-testcenter var heller inte aktuellt tyckte dom, eftersom sprucken topp eller taskig packning sällan syns då.

Men hmm... borde bilen inte gå dåligt om det är nåt sprucket? Även en taskig packning borde göra att det kokar?
Han säger dessutom att bilen står rätt mycket och att han verkligen bara kör korta sträckor (vilket i sig är illavarslande) så det kunde ju trots allt bara vara kondens?

Ingen annan som har en 328 touring E36 till salu? :-)

Freppo
sacke
I Sthlm. Fanns den jag kikade på.

Det stämmer att det kan bli lite klägg där när man kör kortare sträckor,men jag tror att om INTE kylarvattnet och oljan på stickan visar några symptom så är det nog ingen fara.....eller är det vanligt att topparna pajar på E36?

Fr
18
Freppo
518i -93
Mm finns det ingen utbildad BMW-mekaniker här som har ett allsmäktigt svar på den här "enkla" frågeställningen? :)

Å du Sacke, dom BMW-verstäder jag har pratat med säger att det inte ska vara några problem med dom motorerna.

Freppo
Visa användare
32
Fredrik H
M3 cab -95
Vet inte om det finns någon mekaniker som vågar ge ett enkelt svar. Upplevde samma vånda som du, förutom att jag satt i sjön då jag redan köpt bilen :-o och det var svårt att få en garanti på att inget var fel. De mekaniker jag pratade med sa att förmodligen är det ingen fara, men man kan aldrig veta...

Jag fick tipset att provsmaka LITE på någon vätskedroppe king oljepåfyllningslocket. Smakade det sött var det kylatvätska, annars inte. Smaka dock inte mycket, kylarvätska är INTE nyttigt.

Orsaken i mitt fall var precis som Braxen Och Hasso säger kondens i motorn. Vid lite längre körningar försvinner "grädden".

Du kan ju alltid provköra bilen en lite längre bit och se om mängden grädde försvinner/minskar. Det börde den göra om den orsakas av kondens.

328i coupé -96, Triumph TT600 -01
Fr
18
Freppo
518i -93
Haha! Ny information som jag vill delge deltagarna! Ventilerade frågan "Hur kan man kolla att topplockspackningen är ok, eller inte?" på Alfaklubbens hemsida och fick följande svar:

det finns tre sätt att märka det på, som jag använder mig av

1. man tar av locket till exp-kärlet, ökar gasen med hande o kollar i kärlet samtidigt,
höjer vätskan sig o det vill rinna över, så e packningen kass, då trycker den ut kompet i kylsystemet o vattnet vill tryckas ut, vill vattnet där imot sjunka undan i kärlet så e det tecken på att inget har hänt med packningen..

man kan märka det genom att när man kör så har man värme o så vipps ingen värme,blir så med det fenomenet, o sen när man stannar o sen ska köra iväg igen så går den bara på 3 eller 5 cyl tills vattnet i cylindern e borta, tar nåra sekunder, det blir så för när man stannat motorn då sipprar det in vatten imed att trycket e mycket högre i kylsystemet av ut tryckt komp.men det kan faktiskt vara så att ett stift e kasst , inte fel att kolla dom med då man har det fenomenet att den inte går rent..

2. det kan finnas vatten i oljan men e inte så vanligt att packningen går på det sättet,då blir iregel oljan som en grå sörja då den blandas med vatten
jag har rivit massor med toppar o har kanske haft 5-10 av 50 med vatten i oljan, det brukar gå som i punkt 1

3. det finns en speciell vätska som man kollar kylvattnet med, för att se om det e läck i packningen,

kraftig avgas rök som dom sa på befra kan ju var så många faktorer , kassa ventiltätningar lite mer rök i avgaserna,
för mycket bränsle svart rök i avgaserna,
man kan säkert testa det så men är nog lite mer osäkert än dom andra alternativen,
det finns ju inget säkert sätt att säga om packningen e kass, förutom att riva toppen, då vet o ser man det,
e bara att hoppas på det bästa juuu

Freppo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.