|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hörde att katalysatorn drog ner effekten med 10 %. Är det sant ? som om jag tar bort den får jag 17 hk extra ?.. Länk Geee mig hardtop !! | |
|
Ingen som vet ? Länk Geee mig hardtop !! |
|
| De sägs att de ska ge 10% extra men de gör de nästan aldrig,men de är skillnad från bil till bil,men du kommer inte att få 17 extra hk i din 325 iaf...några +hk får du väl men om du tar bort katten så går den inte i genom besiktningen..! | |
|
äsch. Man kan ju sätta dit den igen innan besiktigningen. sätta dit ett ersättningsrör.. fint blir det ;) Länk Geee mig hardtop !! |
|
|
köp sportkat istället för att förpesta våran redan dåliga miljö, tänk på att det finns några fler som kommer efter oss som oxå vill andas ren luft. *Allt eller inget* |
|
|
Jensclaudius: Du påstar då med andra ord att alla som äger en bil innan -88 är miljö bovar... Jag kör utan katt och jag skitar inte ner naturen mer än vad någon utan katt gör... Eller??? Rätta mig gärna om jag har fel! ----------------------- Min E30: Länk |
|
gangsta_toth |
Vilken tur då att min 325 från -86 Är orginal från fabrik utan katalysator... =) "Power without control is... interesting." (Snodd fråm Kawa triple-klubben) |
| kör ett spet eller något liknande i genom den och skaka ur inehållet och sen har du en race cat | |
ant |
gangsta_toth: fanns 325 redan -86? har för mig att 325 kom -87 och -86 fanns det bara 323?? ============================= Länk |
|
Inte en chans att det ger så mycket. Kör med race kat. och fullflödes... |
|
|
ant! 325 kom -87 till Sverige, men såldes redan hösten/vintern -85 i Tyskland om jag inte kommer ihåg fel. _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! |
|
MIRRE75 |
Tänk på att effekten som uppges av tillverkaren är mätt utan katt, generator,servo, altså ren motor! Plockar man bort katten så kommer man närmare efekten som tillverkaren upger! Länk |
|
Mirre75: Ventilerna är fina än om du minns mig ;) Fan, så man har alltså inte 170 på hjulen ? trodde jag. Man lär sig något nytt varje dag... Länk Geee mig hardtop !! |
|
ant |
Braxen: man tackar för värdefull info. kunskap är inte tung att bära.. =) ============================= Länk |
|
Kapa upp katten på ovan sidan och töm ur innehållet och svetsa dit ett rör och svetsa sen ihop katten igen sen är det bara att köra i K-sprit i tanken så går den igenom :) Bilar från 87 med kat. behöver inte ha en fungerande sådan eftersom lagkravet kom 88-89! |
|
|
Bull. Samtliga bilar som från fabrik är utrustade med katalysator ska ha katalysator, och den ska ha möjlighet att fungera. Obligatoriskt med katalysator blev det 1989. Jeppe |
|
|
MIRRE75: Är det inte rätt länge sen man slutade med SAE-hästkrafter, dvs utan hjälpaggregat på motorn osv. Hört talas om DIN-hästar? Att man sen tappar en massa på vägen till gränsen mellan däck och asfalt är en annan sak FP |
|
MIRRE75 |
Folke: Om man tänker på milen och års mod. så kan det aldrig stämma att det är 170 Hk i den 325:an som Christian F har! Och de e motor Hk vi snackar om inte Hk på driven! Länk |
|
Kan nog vara sant, men det gällde mätsättet, SAE eller DIN? Tror inte jag sett SAE-mätning i Europa sedan slutet på 60-talet. FP |
|
MIRRE75 |
Ja ja ok, jag ger mig! =) Länk |
|
Lagkravet om kat. gäller from. -89 års modell. Har man en -87 el. -88 säger samma lagkrav att katen ska sitta på bilen, men den behöver _inte_ fungera. Jag har haft 2 st 325 E30`s där jag plockade ner och rensade katarna, bägge bilarna gick igenom sbp utan probs. Effektsiffrorna i pappren är mätta på motoraxeln, drar man en repa på rullande landsväg upptäcker man att det försvinner ca 10-12 %. Min ex. 325 cab E30 hade 147 häst på driven, helt original förutom Ansa slutburk. Sen rensade jag katen, skillnaden blev klart märkbar men någon ny mätning hanns aldrig med innan bilen såldes. /// Ett halvårs abstinens... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.