|
|
|
|---|---|
|
Hej! Någon som har kopplat in en dimmer/fördröjning på innebelysningen på en 320i -88? Tacksam för hjälp! Todde | |
|
En "manick" för fördröjning (dvs lyser ett tag efter att du stängt dörren) kan du köpa på tex OKQ8 för runt femtilappen. Har två anslutningssladdar och ser ut som ett liten svart cylinder. Du skruvar bort ljuskontakten i dörrkarmen på förarplatsen, monterar "manickens" sladdar och petar in den i hålet i karmen och monterar tillbaka ljuskontakten. Klart! Funkar helt kanon! PS på min 318 var hålet i karmen litet trångt, men med en rundfil fixade det sig. Litet rostskydd skadar inte efter filningen. ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Gör den också så att ljuset tonas ner? ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
ja, tonas ner så tillvida att det långsamt blir svagare ljus och sen helt släckt. Den lilla "manicken" laddas när dörren är öppen och det räcker till att innerbelysningen lyser, kanske 10-15 sekunder. Annars brukar väl dimmer användas som beteckning när man kan öka och minska ljusstyrkan på en tänd lampa, tex i taket hemma. ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Men om jag kopplar in på förardörren så funkar det ju inte när passagerare stiger in/ut? :) Kan man inte koppla den på den ena av de två lampor som sitter i taket? Dom måste väl vara seriekopplade?! Todde |
|
| Går inte. Det händer ingenting. Sitter ett relä som styr det. Det klickar när man öppnar och stänger dörren. | |
|
Jag har iofs inte kopplat dimmerkrtes i nån E30 men väl i andra bilar. Helt klart skall kretsen sitta i taket direktkopplad till lampan så den styrs av alla dörrarna. Förmodar att den får jordsignal från dörrkontakterna som är det vanligaste, men även om den är plusstyrd så finns det små färdiga kretsar att köpa eller bygga som klarar båda systemen. Kjell&Co, Clas i sjön, ELFA och dylika brukar ha byggsatser, bl.a ovanstående. FP |
|
|
TACK! Så ska det låta! :) Todde |
|
|
För allan del. FP |
|
|
du kan förståss köpa två "manicker" och sätta en i varje dörr....;-) ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.