AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
689

Motorn rusar!?

Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Har nu ägt min första BMW i knappt två veckor, o första felet redan!!HJÄLP!!
När motorn är varm (ej kall) vill inte tomgången gå ner till vad den var förrut, ca.700-800.
Den hamnar på ca. 1100-1300, o ibland med N el. P i så är den uppe på 2000-2500!!??
Hittade en trasig insugnings-slang, mellan luftmängdsmät. o själva spjället, tätade till det provisoriskt, men ingen skillnad, o då borde väl fenomenet finnas även på kall motor!!??
Läste i en katalog om en "Tillsatsluftslid", vet ej om den finns på min motor, den fanns ej som reservdel i den katalogen, finns det kanske något motsvarande som spökar!!??

En som inte vill såga BMW........men??..!!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Din vagn har mest troligt(ej 100%) en "tomgångsmotor" som nu eventuellt trilskas för dig.Tillsatsluftsliden var på dem lite äldre bilarna från 80-talet ca.

BL.a min gamla 528i-85 har detta(tillsatsluftslid),M535:an min har dock en tomgångsmotor..

Kolla upp lite fler slangar oxå,det låter som att det kan vara läckage där fortfarande(trots ditt tätande..)

Mvh Janne.
ma
37
matte-w
525 - 92
Jag hade samma problem på min 525 92:a och bytte tomgångsmotor igår nu går den helt perfekt...
du kan prova att spraya startgas runt misstänkta ställen ,rusar motorn till har du träffat av ett läckage

Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Låter dyrt!!!! Var sitter denna tingest??
Bör man noll-ställa styrdonet till bränslet med + pol av??....med tanke på att den gått ett tag med läckande insugningsbälg??...anpassar sig inte enheten efter det??
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Begat tomgångsmotor kostar ca 700:-.Sitter under plastkåpan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.