AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.064

fläkten i autoläge.

Börjat märka att fläkten i autoläge lever lite sitt eget liv med jämna mellanrum, ändrar varvtal varvar upp och ner med väldigt små intervaller.
Den gör inte så i manuell läge. Är de någon som råkat ut för samma grej? Funktionen i sig finns där o allt funakr som de ska i övrigt.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Är inte det ganska normalt i de fall det är kallt ute och motorn inte fått helt och full värme. Nu syftar du kanske inte på det...?
Å andra sidan så ändras väl läget hela tiden lite grann då sensorn känner av vilken temp du har i bilen och anpassar värme och fläkt efter det.
Min ändrar också varvtal lite ibland men jag trodde det var normalt.

Mvh

Anders S.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den jobbar för att hålla rätt inställd temperatur.
Men men eftersom vi inte har samma klimapanel och samma mjukvara så är säkert olika programering.
Med fläkthastigheten i mittläge och auto, så går fläkten igång när motorn uppnåt 22C inställda gr.
Sedan går i mittläge tills värmen i kupé motsvarar 22 c.Då sänker den stegvis ned till läge 1, och ökar självklart om tempen sjunker.Det finns ju en liten fläktinnanför panelen som suger in kupéluften till termostaten i klimapanelen, den hörs när då stängt av bilen och går tills bilen går ned i viloläge ca 15 min.
aktiveras så fort du påverkar innerbelysningen dvs larmar av eller öppnar en dörr.Kolla om du hör denna fläkt om den nu sitter en sån på E46? går inte den så kan jag tänka mig att det blir lite hallaballo med tempregleringen som i sin tur påverkar kupéfläkten.
En hypotes eller tankegång :)

MVH
Hasso
Länk

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Fläktmotståndet om ngt mot förmodan skulle vara fel....
I man läge ska inte fläkten ändra sig själv. I autoläge styrs det som hasso säger så det låter normalt.
Asken
Allihop: Jo ja vet att den själv skall justera fläktläge för att få rätt temp i kupen, men de ja pratar om när ja säger väldigt korta intervall är kanske varrannan sekund så varvar den ner för att sen varva upp och sen ner igen. När den gjort de kanske 15 gånger så återgår den till normal läge igen. men den har börjar fula sig mer och mer på sistone.
Så Anders att den ändrar varvtal e helt normalt, men min digitala klima i tex e36:an skötte sig klanderfritt, öka fläkten när de behövdes osv, detta gör min nuvarande bil med men, den har börjar som sagt o konstra på sistone.
Hasso: den minifläkten du pratar om hördes tydligt i min e36:a men ja har inte hört av den i denna bilen. den kanske gjorts tystare, allt verkar vara väldigt tyst i denna bilen. coupe fläkten hörs ju bara nämnvärt på max.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hmmmm
Då kanske något är knasigt?
Min lever ett ganska lugnt liv måst jag säga...

Mvh

Anders S.
Asken: Kan fläktmotståndet ge symptomet ja har? och vad kostar ett sådant?

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
I mitt fall kostade det garanti. 1-2k kanske hör efter med bmw, är det fläktmotståndet ser dom det på disen.
Asken
Hmm dom gjorde en felkods avläsning när den var inne på termostat byte och de stod inget i analysen om det.
Kanske e något annat som spökar.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Be dom köra ett test på ventilationen. Eller var inbillsk nojig som mig och byt allt så fort det finns misstanke om ngt fel:DD
Asken
Asken: de där sista lät lovande!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det kan mycket väl vara fläktregleringen som är nått fel på det som kallas "fläktmotstånd" men inte är det egentligen i ordets rätta bemärkelse.Men kolla av så att du hör din lilla fläkten vid kliman först så den inte stannat om du nu ska ha en sådan ??
Det finns ett mektips till det sk "fläktmotståndet"
till E39. Länk
Och i vissa fall så har det varit dålig kontakt pga värmeutveckling som varit orsaken till hysterisk fläktreglering, som gått och fixat till.

MVH
Hasso
Länk

Hasso: enligt bmw i malmö så kan de bara vara fläktmotståndet som får den att bete sig så.
Kostnad för ett nytt 735. 1400 med montage.
Den beskrvningen dom gav mig på förfanadet att byta det är väldigt lik den i mektipset.
Så ja tänkte köpa ett på luchen o göra ett helgprojekt av det. Hmm ja som bara skulle ta bort modellbeteckningen i helgen. nåja. Dom trodde att de tog 1-2 timmar o byta det.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.