AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
775

Skrammel i växellåda E36?

Fr
18
Freppo
518i -93
Provkörde en 328 från -96 med 14.000 mil på mätaren och på tomgång skramlar det något under bilen. Jag trodde först det var nån plåt under bilen som skramlade men så provade jag att stänga av bilen med kopplingen uppsläppt och växeln i friläge. Då skramlade den till något innan motorn dog. Höll jag däremot kopplingen nedtryckt näår jag stängde avmotorn så skramlade den inte.
Jag har hört rykten om att BMW:s vxellådsolja inte är bra och att det därför kan ge skrammel i lådan. Är det nån som känner till det, och är det det som är orsaken i många fall? Eller är det risk för att det är nåt annat som är trasigt eller är det inget att bry sig om? Vill inte ha en växellådsrenovering på halsen!!

Freppo
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Det låter som om det är urtrampningslagret i kopplingen som behöver bytas, När du trampar på kopplingen så pressar lagret ihop ock spelet minskar= mindre ljud. Har nog inget fel i växellådan. Urtrampningslager byte i samband med ny koppling löser problemet.
Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Det skulle också kunna vara två-massesvänghjulet som har slitna fjädrar. Det är till för att kuggarna i lådan inte skall skramla till motorns olikformighet.
/Niclas
Fr
18
Freppo
518i -93
Hmm ok, hörde av verkstaden idag att det kan vara så p.g.a. av konstruktionen. Alltså att axeln med kuggarna inte är helt inspänd och därmed kan röra sig en aning och skapa skrammel, men det behövde inte vara nåt problem :)

Freppo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.