|
|
|
|---|---|
|
Hej Min 325:a e30 går ryckigt på tomgång, varvtalet är stabilt men bilen "brummar" tydligt (brum, brum, brum) konstant, har även lagt märke till lite vitrök i avgaserna (vatten i motorn?). Detta gäller både när bilen är varm och kall. Dock när bilen är kall så hackar den på låga varv (runt 1500rpm) på alla växlar, när värmen stigit blir de hur lugn som helst förutom den brummande tomgången. Jag har fått tips av en mek. som tittade i motorn att vattenpumpen har börjat sjunga på sista refrängen, då är det ju alltså tänkbart att vatten läckt in från pumpen och in i "systemet". Jag ska byta vattenpumpen men jag förväntar mig ju inte att tomgången ska ordna till sig för det, vad ska jag göra åt den? Kan det vara skadligt för motorn? I övrigt så går bilen fint och svarar bra på gasen...? Jag ska kolla tändstift imorgon, har även läst när jag sökt här att insugsmembran kan vara paj, troligt? Hur kan jag förvänta mig att tändstiften ska se ut? eller hur kan de se ut om det som sagt är vatten i cylindrar eller dylikt (kan jag upptäcka det?) förutom ifall det är blött lite här och var i motorn =) Vad finns det mer som jag kan kolla? Jättetack för all hjälp jag får! | |
|
Även om vattenpumpen är dålig så kan det väl inte komma in vatten i motorn(där det inte skall vara...)? Men jag vet ju inte hur det ser ut på en 325, men det låter konstigt om det skulle vara så dumt konstruerat. Vad gäller tomgången: Har du kollat så du inte har någon sprucken slang i motorutrymmet? Skulle kunna vara så änkelt att slangen till "tomgångsregulatorn" är sprucken. Eller att regulatorn krånglar lite. Kolla efter trasiga/lösa slangar. Kolla även efter ärjade kontakter, särskillt på lm-mätaren (den saken som luftburken med luftfiltret sitter på). Lycka till! |
|
|
Tack för hjälpen, ska genast kolla upp det här med slangarna! Om det inte fixar sig så återkommer jag garanterat hehe :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.