|
|
|
|---|---|
| Hej!Kollade lite i handboken för min BMW å där står följande om motortemp`När visaren står mellan blått å rött fält på tempmätaren så jobbar motorn under rätt arbetstemp`.Många här skriver om att visaren hoppar runt mellan fälten å att detta kan skada motorn.Om BMW skriver i sin handbok indirekt,att motorn inte tar skada av att visaren ligger lite under eller över så är det väll ingen skada skedd.BMW står väll för vad dom skriver i sin handbok för oss kunder eller?:man får lita på dom helt enkelt. | |
|
Jag tror att BMW menar att om tmperaturen är mittemellan blått och rött så har motorn rätt temp... så brukar det vara för de flesta bilmärken, dvs. att rätt tmperatur ligger mittemellan blått och rött... Om tempen ligger på blått så är motorn för kall och den slits väldigt mycket om du gasar på och om den ligger på rött så får du fel toleranser i motorn och den slits därför mycket... Dessutom så är det så att tempen på kylarvattnet stiger snabbare än tempen på oljan, så när du kommit upp emellan blått och rött så dröjer det ytterligare 5-10 minuter innan motorn är helt redo för några större bravader... |
|
|
Jo..om mätarnålen står "stilla" mellan blått och rött dvs ca klockan11-12 då är det ingen fara,så skall det tolkas det som står skrivet i BMW's instr.bok...Börjar mätarnålen fladdra mellan blått och rött ideligen,då måste man börja kolla vad som felar. Kan finnas stunder i en BMW's liv ;) där mätarnålen tangerar det röda fältet,ingen fara så länge nålen inte passerar det..Då är det bara att stanna motorn och låta vagnen svalna. Och är nålen för nära det blå fältet så går motorn för kallt och det är inte heller bra..Dvs om nålen stannar länge på dessa ställen,efter normal varmkörningsfas. Har du "fladdrande" tempmätare så får du nog börja felsöka i kylsystemet, alt topplocksproblem i värsta fall. Sen om du har detta problem på en E28:a så kan du kolla Si-batterierna bakom instrumenthuset,dem kan vara på väg att ge upp.Så misströsta inte det kan vara ett bagatellfel som du nu ev. har i och med din frågeställning!? OM du nu har problem? Mvh Janne. |
|
| Ok,får läsa mer noga.Min mätare ligger något över kl:11,kan det skada motorn? | |
| Nej kl. 11-12 är fullt normalt som Janne T säger. Det kan inte skada motorn. I BMW:s instruktionsbok står det om inte jag missminner mig. Att motortemperaturen kan i vissa fall stiga över det normala om yttertemperaturen är väldigt hög, eller om man kör väldigt ansträngande. Min tempmätare står alltid prick kl. 12 när den är "varm." | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.