AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.359

Vad drar en 740 egentligen...

dr
57
driver28
540IA Touring 1997
Hej!
funderar på en 740 (E38) och undrar vad en sådan drar i verkligheten? Alla vet ju att fabriksuppgifterna aldrig håller ;-). Någon som har mätt? Jag bor i stan så det vore bra om ni som svarar har liknande förhållanden och inte är bortskämda med öppna landsvägar i skogen:-)

/Hasse
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Funderar du på en E38, så ska du inte tänka på bränslekostnaden som aspekt. För den tar en del.
Om jag säger aldrig under litern på landsväg med normal
hastighet++. I stan kan den nog få i sig det dubbla utan bekymmer.Asken har kört 280000 mil 740E38
så han har nog mera exact koll.Så har du funderingar på bränsleekonomi, så tänk inte på E38.
Men förövrigt får du en kanonbil som är ytterst prisvärd att inhandla och en mycket trevlig bil att åka och köra, En högkvalivativ vagn.
Länk

MVH
Hasso
Länk

Den drar så mycket man tankar ;)

//Bimmerman
Zim Zimma here's my bimma
Länk
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Hallå! Min tar enl. datorn 1.26L/mil blandat på
en (ca) 150 mils period. Datorn verkar stämma
jävulskt bra då jag tankat fullt och kollat den
några gånger.Tilläggas bör väl att det är manuell
låda och att det rullar tungt med 20" däck! Testade
lugn landsvägskörning med org.hjul i 20 mil. När
jag kom hem och tankade fullt räknade jag ut en
förbrukning på 0.87L/mil. (Även datorn visade det)
Jag tycker denna kärra går rätt billigt med tanke
på storlek... Mvh. Janne

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det blev lite många mil ovan det ska var 28000 mil.

MVH
Hasso
Länk

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Vid mestadels stadskörning får du nog lugnt räkna med 1,4-1,6 om du skall använda motorn. Vid köp av bilar med motorer över 3.0 liter, så får du i första hand koppla bort den del av hjärnan som styr plånboken ;)
Man köper inte en 740/750 för ekonomins skull. Men det vet du säkert vid det här laget. E38, mest bil för pengarna.
Lycka till med köpet !

Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Kör iofs inte 740, men har iallafall samma motor i bilen och jag är mycket imponerad av hur snål motorn är i förhållande till vad den ger... visst, det är inte någon motor man har för att köra billigt, men ska man ha en billig bil så köper man inte heller 540/740/840... Jag utnyttjar motorn och kör rätt "sportigt" emellanåt, men ändå hamnar jag bara på typ 1.2 liter milen i blandad körning... på landsväg handlar det om 0.9 eller något sådant...
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Håller med de flesta föregående; Det är ju inte för de låga kostnadernas skull man åker 740. Se det mer som ett finsmakar-val.

Jag har inga problem att komma över 2 L/mil och gör det regelmässigt, detta med den lite dyrare 98 Oktan-soppan i tanken dessutom. Men de e bra kul!

Tankar gör man när det börjar bli tomt, och då tills det blir fullt igen. Mer än så bör man nog inte bekymra sig över detta.

Mvh Björn
sw
460
swe-boy
420D -15
Tycker ni hugger lite väl elakt...
Tro fan man är nyfiken och vill veta bränslkostnader innan man köper bil.
Jag tro han vet att den inte går som nån Suzuki swift. men hade det varit så att den drog 1.7 lugn landsväg så hade kanske det varit avgörande om han skulle ha en sånhär 740 eller inte...
1.3 eller 1.7 låter inte så stor skillnad..men tro mig...det svider..

En 740iA drar 1,5 liter/ milen blandad körning!
Svårt att komma under det.
Meningslöst att ha en 740 å tokmesköra!

"Det finns 740 anledningar
att köra BMW" // Lazze S
sw
460
swe-boy
420D -15
hehe..de håller jag med om
ha
2
hangis
740iA -93
Min 740 drog runt mellan 1.6-1.7 l/mil i början då jag bara log och fes i stan.Men efter en tur ner till Monte Carlo i sommras och lite utsotning på Autobahn så ligger den runt 1.3 nu fast jag fortfarande kör mest i stan...Mitt tips är att rensa ut den lite då och då.Annars så vänjer bilen sig vid att gå på 2 cylindrar...
dr
57
driver28
540IA Touring 1997
Hej igen!
Tack för alla svar till en nykomling! Mycket välkomnande! Jag tänkte mig väl en så där 1,4 blandat... Jag har haft en MB 500E, 5.0L V8, 326 HK så det är väl mest den jag jämför mot ;-).Den tog ungefär 2l/milen i närförort och på svängar till landet ungefär 1.2 om man "använde motorn" som någon uttryckte det... Jag tänkte bara om den var ÄNDÅ ruskigare med tanke på att den nog kan väga en bit mer än gamla MB E-klasse som ju närmast är lik en 5-serievagn, eller hur? Är det då någon som vet hur mycket törstigare, om något en 740 är mot en 540?

/Hasse
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Förbrukningen beror på din fot.Kör du med farthållaren ofta så kan du ha runt statskörning 1,25-1,35 . Det gör jag.

Går bestämd framot!
svardska
om en 740 drar 1,5 l blandad körning så kan man ju lika gärna åka V12 enligt mitt resonemang det är ju trots allt lite mer vrid och pulver i en sån.
plus att den går lite lungnare enl min uppfattning, varvar mindre osv vid normal körning.
dr
57
driver28
540IA Touring 1997
Är det fler som delar Svardskas åsikt om V12an? Det verkar som om att det är sämre utbud på 750or här hemma i Sverige iaf...Finns det annars några options som man bara måste ha som 740 saknar om man nu kan tänka sig vilken som? Några andra hänsyn att tänka på vid jämförelse? Är det nån större skillnad på 740/750 vid körning? Jag har kört 750 -97a och 740 -97a men med så lång tid emellan så jag har svårt att jämföra... Gissar att det bästa är att försöka prova 2 på samma dag..

/Hasse
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag håller helt med svardska, helt klart att i alla fall jag väljer 750i före 740i. Jag vet många som säger att 740i går bättre än 750i, jag tvivlar på det. Kanske skillnaden i prestanda är liten 0-100 km/h, men 100-200 hänger inte många med 12:an.

Många säger att 740i är mycket billigare än 750i, 740i är en av världens bästa bilar, medan 750i är en katastrof, en ekonomisk ruin, vill de ha det till.
Jag tror att 740i och 750i har ganska lika driftskostnader, en V8 är ingen liten maskin den heller precis.

En 750i E32 är ganska törstig, svårt att komma under 1,5 liter milen blandad, men den mordernare E38:an nöjer sig med runt 1,3 liter milen.

Jag har en släkting i Tyskland som kör en 750iA -95, den ligger i alla fall runt 1,3 och det är ingen snäll körning!

För min del är valet lätt, helt klart en 750i, jag är supernöjd med min, en bil som man blir glad av att se i garaget varje dag.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Eftersom det är en E38 du är ute efter så skulle jag nog satsa på en 750. 1.12 i snitt när jag körde på E4 Stockholm-Gävle med en snitt fart på 102km/h i somras. Snittförbukning i stad ca 1.6 l/m utan allt för mycket blyfot. Tolvan i E38 är ett mästerverk samt tillförlitlig, och oförtjänt kall på marknaden. Därför kan du hitta ett riktigt fint objekt avsevärt billigare än vad en 740 med samma skick och utrustning betingar. Du är ju "van" vid 326hk, isf. slipper du göra avkall på den biten om du väljer 750 ;)

Mvh.Patric
Mätte min igår på 28 mils blandad körning, visst övertag på landsvägskörning (minst 130 km/h).
Då hade den tagit 1,13, då var det ca: -3 grader ute igår om det gör något.

//Bimmerman
Zim Zimma here's my bimma
Länk
Demon eyes på g :)
ab
4
ab
740iA -95
Jag är numera lycklig ägare till Askens ex 740 -95. Mycket lite soppa för det man får ut av den.
Först landsväg:
Körde i Norge ett par vändor landsväg och den drog 0,85 rullade alltså makligt fram i 80-100.
När jag åker i Sverige och lyckas hålla den magiska +30 gränsen ligger den på 1,15.
När jag kör som jag trivs drar den ändå inte mer än 1,35.

Det långa snittet med en hel del kallstarter och bara till och från jobbet hamnar också runt 1,35.

Tricket med att köra med en stor motor är att relativt snabbt ta sig upp till önskad fart och sedan bara underhålla farten när det behövs. Många kör med pedalen lite för nedtryckt och då drar det ett par deciliter extra.

//
282
///M...
316 -77
318i -85 TIC
Min dra 0,5 på bensinkontot och 0,7 på nöjeskontot! :-)

När jag köpte bilen förra veckan så kördes den från Malmö till Kristinehamn, en resa på ca 55mil. Då drog den 0,95 och farten var väll + moms och i vissa fall även sociala (över skyltfart).

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.