AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.291

Blästrad vindruta,går den på glasförsäkringen?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Stenskott fungerar naturligtvis på delkaskoförsäkring,men hur blir det om den blir nedslag på bilprovningen pga "blästrad" ruta pga långa och många år av användning i skiftande väglag..m.a.o sliten vindruta...

Har faktiskt aldrig fått någon anmärkning på vindrutan trots bilinnehav länge.
Men hörde nu att det tydligen är flera som fått en tvåa på just detta(kontrolleras visst just nu på bilprovningen extra noga).
Ett rutbyte utan försäkringsbolagets "sponsring" kan ju springa iväg kostnadsmässigt..

Tacksam för svar.

Mvh Janne.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Det moraliska sunda förnuftet säger att det det är fel att utnyttja sin försäkring till att byta slitna bildelar och jag är tveksam till om villkoren medger detta.
Men jag har för mig att jag läst om folk på forumet som lyckats med det :)

Koni
320is -94
M3GTR -95
En vindruta är väl ingen slitdel utan den blir ju trafikfarlig om den är för blästrad.

Kolla med någon glasmästare i närheten vad dom säger dom ska ju ha bra kontakt med försäkringsbolagen.

Knutstorp 1.16:52
Kemora 1.27:86
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,tack för svaren..Det blir att kolla upp detta i morgon hos lämplig glasmästare.

Men ingen här som har fått nedslag på besiktningen på sliten ruta och försäkringen betalat för en ny?(förutom självrisk).

Mvh Janne.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Koni:
Använder du försäkringen när du ska byta bromsskivor?

Missförstå mig inte, jag moraliserar inte utan säger bara som jag tror det är.

23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Tala med glasmästarn , han brukar ha en lämplig kulhammare.
visst får man nedslag på en dålig vindruta, åtminstone förr, men vilka krav som ställs exakt idag vet jag ej men, det får inte finnas nån skada i synfältet som kan ge reflexer eller hindrar "utseéndet".

MVH
Hasso
Länk

Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Glasförsäkringen gäller bara för stenskott eller liknande inte för slitage (blästring) men som hasso skriver brukar glasmästaren fixa det.

---------BMW ///M3----------
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Hörde nånstans om hur ofta man ska byta vindruta pga stenskott mm. Undrar om nån följer dessa rekommendationer... Var 3:e år ska man byta. Eller var 6000:e mil eller nåt sånt... Hur många gör detta då vindrutor inte är direkt gratis...
/Kidde

Saknar Beemer... Ska ha större båt istället för en dyrare bil.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det värsta är ju efter bytet tar det 3 mil typ så är första stenskottet ett faktum.

MVH
Hasso
Länk

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hasso>>Kör du bara i grustag?? ;)

Tack för svaret av dig förresten o alla andra som orkade :)

Har kollat med glasmästare och det beror lite på hur det ser ut menar en del,och andra menar att man får betala ur egen ficka...verkar vara lite vilda western angående vindrutebyten ;)Inga klara besked direkt,men det var väl väntat.

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kidde, lol!
Har för mig att medelbilisten byter vindrutetorkarblad mellan vart annat till var tredje år. He he, menar de att man skall byta rutan samtidigt med torkarbladen?
Kanske läge för ett paketpris hos glasmästaren!
;o))

Mvh
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Johan B:
Ja, det kanske inte skulle skada :- ) Jag byter emellertid torkarblad minst en gång/år även att min bil sällan rullar över 1000 mil/år... Bra sikt är ju bra att ha :- )
/Kidde

Saknar Beemer... Ska ha större båt istället för en dyrare bil.
Hej Hasso,

Många klagar på höga försäkringspremier på forumet. Är det inte bedrägeri att slå sönder sin ruta med en kulhammare för att få en skada som kan klassas så att den kan lagas och täcks av försäkrningen?

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.