|
|
|
|---|---|
|
Vad ska man tänka på vid import av dessa bilar? Ex. 735iA Hur mkt ska man lägga på priset innan man har bilen reggad och klar? Alexander Fäldt ///320i -87 | |
Jonas Premfors |
Hej! Har varit i tyskland för ca 2 veckor sedan och letat 7-serie. Förberedde resan ganska noga genom att söka upp lämpliga objekt på www.bmw.de. Trots att bilarna är såpass gamla finns det faktiskt en hel del att välja på. Totalt hade jag ca 15 intressanta objekt tillgängliga. Ett måste är att ringa till handlaren innan du åker dit. Trots att bilarna finns på sajten kan de vara sålda. Uppdateringen är inte alltid den bästa. Inte kul att åka trettio mil i fel riktning för att titta på en bil som redan är såld! De flesta bilarna som finns hos bmw-handlarna är faktiskt i mkt gott skick jämfört med de som finns här hemma. När man pratade med handlarna märktes att prutmånen var ovanligt stor för att vara i tyskland; E32:an är om möjligt ännu mer iskall i Tyskland än i Sverige. En helt ok 735il -92 som jag kollade på hade exempelvis stått hos handlaren sedan april 2000! Som tidigare nämnts i detta forum tror jag du gör klokt att köpa hos en aukt. bmw-handlare. En konpis köpte en till synes fin 730 V8 -93 hos en s.k. exporthandlare norr om Hamburg. När bilen skulle besiktigas visade det sig att den inte klarade avgaskraven. Hos en seriös bmw-handlare får du papper på allt, tex att bilen inte varit krockad, mätarställningen garanteras m.m. Firmans verkstad kan normalt även göra ett AU, dvs ett tyskt avgastest. Nästan en garanti för att bilen kommer klara sig hos SBP. Vad gäller kostnader, så förutom dina egna kostnader för bensin, färja, ev. hotell m.m. så tillkommer tyska exportskyltar och tysk trafikförsäkring för ca 400 mark. Lirkar du lite med handlaren så brukar han kunna bjuda på detta. (Jag fick alltihop för 200 mark). I svenska tullen bör du nog köpa svenska interimsskyltar och svensk trafikförsäkring för totalt ca 900 kr. Vissa struntar i dessa, men det verkar inte som om polisen gillar detta. Regbesiktning m.m. går på ca 1900 kr. Vägtrafikskatt och skrotningsavgift tillkommer. Sedan är det bara att åka! För min egen del kom jag hem med en toppfin 735iA -92, nybesiktad idag ua! Lycka till med din import! |
|
Hejsan, det är bättre att teckna en specialförsäkring hos LF för 1500 kr, då ingår olycksfallsförsäkring, samt att man slipper ta försäkringen hos tullen som är svindyr. Vet inte om andra bolag har dessa försäkringar. Dock brukar man kunna få försäkring från svenska gränsen iallafall. Simon |
|
|
Förutom BMW:s sida kommer här ett tips. Gå in på tex www.eurogarage.com ( har för mig att du finns i Södra delarna av Sverige) Det är en firma i Trelleborg som levererar bilen registrerad o klar och du får ett pris i kronor klappat o klart. När du hittat en intressant bil där går du in på www.webmobil24.com och söker där. Du kommer med största säkerhet att hitta samma bil där då det är samma bildatabas i grunden. Fördelen är att du får reda på vilken handlare i Tyskland bilen finns hos och i de flesta fall deras hemsida. Med detta i bagaget kan du kolla prislappen i Tyskland på bilen. Jämför mellanskillnaden och se om det är intressant att själv göra jobbet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.