AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.052

M30 med 92 mm borrning?

Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Vilka M30 motorer har 92 mm borrning, och vad har kolvarna i dessa för komphöjd och kolvbult??

Hello Nasty!
Kan svara på första frågan, 535!
Dalhems har några smidda kolvar som är 5mm lägre komphöjd har själv funderat på o slänga i dessa men det blir fortf. org. kolvarna för dom verkar hålla väldigt hög kvalitet.

Så kolla med Dalhems dom har ett bra alternativ. (Folkakolvar)!

Mvh/Henrik

Vilken slaglängd är det original?

Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
imenhoteb
jag har folka kolvar å 92 mm borrat block bmw m10 ....Kolvarna känns mesiga i gemförelse med orginal...lättare e dom å..men man får väl trycka skiteen ur dom med T16 agg!!

TN
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Hmm, konstigt att alla utgåt från att man vill SÄNKA kompet ;)

Jag vill däremot bygga en 2,2-lit M10 med HÖGT komp (10,5-11) Vet att det används volvokolvar som svarvas ner, men vill gärna använda BMW-kolvar = samma 22 mm kolvbult.

imenhoteb
min 318 i turbo är inte specielt lågt kompad orginal..10:2 ......man kan köra helt orginal med 10+ psi i turbo tryck...jag har ju gjort det....men det va förut.. har en borrad m10 med folka kolvar..gör ett grenrör till ett T16 (volvo t-gul agg)..å oringat block.. motorns sprut??vet ej?nått bebrövat..

TN
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Hmm... folka kolvar?? Det är precis samma kolv som säljs av bl a KG Trimning för at borra B18/B20/B30 till 92 mm! Smidda Mahle med 39,6 alt 34,5 mm komphöjd...

Hello Nasty!
Fick en liten susning har för mig att det är 86*92

Mvh/Henrik

KongANders
Er på jakt etter 93.4 kolvar som skal brukes til å øke kompresjonen, noen ide om hvor jeg kan få tak i de? Har ikke lyst til å kjøpe orginale b9/b10 stempler fra alpina. Går det ann å bruke volvo kolvar?
Mhv ANders
Hello Nasty!
Är inte M5 3.6l 93.4mm tror även det sitter i E30 M3.

Mvh/Henrik

KongANders
Det er nok mulig, skal bygge en 3.5 med spjellhus, porta topp,300 graders kam, balanser,smi veiva, høyd komp, polerte og balanserte råder ,borres opp til 93.4 mm + lage sfæriske brennkammer,uni chip eller data sprut samt extraktor grenrør burde vel være mulig å dra litt ut av den da, hva har du gjort med motren din? Hvor mange hester fikk du?

Har montert kammen din i en 535i nå, fungere kanon :)
Alpinaen begyner å nærme seg ferdig nå også :)
Mhv ANders

Tu
135
Turbosvennis
1602 -75
318is M-TechII -90
325i Touring M-TechII -90
325turbo M-TechII -89
M5 -91
525i Touring -92.
93.4 mm. kolvar satt det i tidigare 3.5 lit. motorer, satt t.ex. i en 635 csi -82 som jag hade. på senare 3.5 lit. motorer så minskades cyl. diam. samt ökad slaglängd för att få bättre vrid.

--------------------
beemer.mine.nu
--------------------
Snart blir det nog till att byta nick till "kompressorsvennis"...
Hello Nasty!
KongANders

Jag håller på o bygger helt ny motor, men jag kommer att hålla mig vid 3.5l.
Men kanalerna byggs om i toppen för maximalt flöde spjällhus anpassas efter detta, ventiler bearbetas för att få ner vikt plus att öka flödet i kanalerna, kamaxel blir minst på 310gr. med minst 12.5mm i lyft,
kolvar, stakar och svänghjul kommer att lättas och balanseras mm.

Ett MBE styrsystem kommer att ersätta org. styrboxen så man kan mappa motorn redigt.

Mvh/Henrik

KongANders
Du har kanskje noen deler fra den gamle motoren din til salgs da? Eller andre gromme trimmingsdeler?

Mhv ANders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.