|
|
|
|---|---|
svardska |
Nu blir jag fundersam faktiskt! Jag har alltid tankat min bil på samma mack,OK pga att den är närmast och det har alltid passat plus att jag drar ihop ett par tusen i bonus varje år. Bilen har alltid gått jättebra enligt mej, aldrig några motorproblem oren gång eller dylikt. I em hade jag planerat dåligt och fick tom tank nästan en bra bit hemmifrån varvid jag åker in på Statoil och tankar fullt 97 liter. Och till min förvåning så går bilen ännu bättre än förut, en klart märkbar skillnad plus att förbrukningen sjunker med 2 dl enl datorn. Hur är detta möjligt? ska man till allt annat helvete med bilägande dessutom behöva ta hänsyn till bensinkvalitet mellan olika mackar? Finns det några bensinexperter här som vet? En till fråga är om man kan köra V12án på E85? |
|
Min erfarenhet är att det tar ett par tankar för min egen bils motorelektrnik att justera sig efter annan oktan eller bensinmacks soppa. Efter lite testande innan chip och kompressor kom jag fram till att Statoil 98 trivs jag bäst med. Att sedan belägga detta tekniskt och mäta sig fram till skillnader är överkurs för mig. Var och en tankar där man trivs, typ:) Mvh Asken |
|
| Jag har de senaste fem-sex åren hört ryktet att Statoil ska ha lite bättre kvalitet än andra bolag. Huruvida detta är sant låter jag dock vara osagt, då det som sagt är ett rykte. Tankar man på ett ställe som ser rent och fräscht ut kan man nog räkna med att de åtminstone håller vattenmängden i tankarna på ett minimum. Och tanka alltid 98 oktan. | |
| Svardska, vad är E85 får något? | |
|
Det kan inte även att ha att göra med de rengörande ingredienserna i bensinen?? Olika bolag har väl olika tillsatser i soppan... Jobbar själv på Statoil, den soppan jag säljer innehåller ju även k-sprit och rengöring för insprutningen... Annars vet jag inte vad det skulle skilja bolagen emmellan. |
|
svardska |
e85=85%etanol resten bensin tror jag, finns på en del mackar och är lite billigare |
| Det jag menade var vanlig 95, 96 och 98-oktanig bensin. De innehåller renande tillsatser. e85 har jag inte hört talas om... | |
svardska |
knappt jag heller! jag tankade vanlig 95! det var det jag avsåg. |
|
Ajaj, inte använda E85, då är du stenrökt. Tändning och motorelektronik pallar inte med, du får alldeles för hård förbränning, spikningar och ev. allvarliga motorskador som följd. Du kan tanka E15 (15% etanol) som också finns, men den är ju inte billigare... så varför? En kompis moster körde sin Hyundai på E85 i ett halvår, bilen gick.. var orkeslös som tusan och slutade med havererad topp. Det var något med ventillagringarna som blev så slut att en ventil "fastande"... enligt henne då, jag såg det inte själv. |
|
|
Läs mer om folks erfarenheter av e85-blandning på nyhetsgruppen swnet.fordon.bilar (Jag blandar själv i ca 25% e85) --------------------------------------------------- Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.