AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
934

hur hörs det när det spikar?

Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
undrar hur spikningar hörs? hör man det i kupén när man kör eller?

jag tycker jag hör något, men det kan lika gärna vara en mutter på ett olämpligt ställe...

www.moffa.nu
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Ja, det brukar höras. Beror väl iofs hur välisolerad kupén är...
Kan däremot vara svårt att säkert veta att det är spikningar man hör när de är lindriga. Man får joddla med högerpedalen och lyssna (spikningarna ökar ju med belastningen).

Kiip Spiiding!
no
245
nos
540iA Touring -99
Vill nästan påstå att det är svårt att höra spikningar. Om du nu hör det så har det spikat ganska så länge. Grundar detta på saabs APC system, jag kunde INTE höra ett dugg när den sänkte trycket pga spikning. Men du kanske hör bättre än mig ;)

RWD? Ja tack!

Vill slänga in ett varningens ord för att joddla med gasen och lyssna efter spikningar!
Det är längt ifrån att man kan höra små, men för den delen inte alls ofarliga spikningar!!
Laddar man för mycket med otillräcklig bränsletillförsel tar det inte många sekunder att smälta en kolv t.ex. Och det är ju inte så kul..

Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
//
129
//M
BMW 323iM TIC
jag kan säga att jag hörde inte mina!! toppackningen rör tillsist!! såg på en kolv att det hadde spikat
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Hoppsan...
Jag får väl tillägga att mina erfarenheter av spikningar handlar om sugmotorer och där är inte spikningarna lika farliga.
En hårt spikande motor bommar man dock inte ljudet på, med eller utan överladdning.

Farsan hade en Amazon som spikade KONSTANT vid belastning. Detta i typ 10 år utan haveri. Liten anekdot som egentligen inte har med saken att göra. :-)

Kiip Spiiding!
Kongo MMH
Ja det stämmer, gamla volvo tål en hel del.
BMW är mera finlir, måste behandlas försiktigt.(?)
PETER.O
Det luriga med spikningar är att högvarvs-spikningar
är väldigt svåra att höra och det är dom som är skadligast.
Man får titta på tändstiften (genom förstorningsglas) för
att upptäcka det, det fastnar små alu-bitar på isolatorfoten
från kolven vid spikningar.

Mvh Peter
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Jag har hört talas om "tysta spikningar" och de lär vara väldigt farliga. Är det det som beskrivs som högvarvsspikningar?

//Erik//
PETER.O
Vet ej, högvarvs-spikningar är spikningar som inträffar på
högavarv, ljudet av spikningarna drunknar väl i allt annat
ljud från motorn vid maxbelastning och varv.

Mvh Peter.
Kongo MMH
Motortestare av moderna Saab-motorer anser spikningar vara i princip ofarliga, bara ett besvärande ljud (!?)
Men det är väl annat i gamla BMW.
Jasså, undrar just om han öppnat en motor efter spikningar, det är allt annat än nyttigt!!! så spikar det, backa av på laddtryck och eller tändning tills det upphör!!!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Idag fick jag ett tips på ett finurligt sätt att upptäcka spikningar.
Köp en spiksensor från skroten. Bygg en liten låda som ger en utsignal när sensorn reagerar. Koppla signalen till en summer eller en lampa eller nåt.

Den "lilla lådan" gick han inte in på vad den innehåller pga mobiltelefonsamtal (dyrt), men det var visst inte avancerat eller dyrt eller hemligt. :-)

Kiip Spiiding!
Lotus Samuel
Spiidfriik: Så har jag också tänkt att man skulle kunna göra. Jag vill bara ha en lampa som lyser och då borde det inte va så avancerat.

Vi kan ju börja med att ta reda på vad kacksensorn ger för signal vid spikningar. Vi kan väl utgå från att den är från en saab för då blir det billigare. Nån som vet??
On
59
Onkel Micke
2000tilux 67-68 3st
1600-2 -68
2002ti -69
325iT -89
Jag har hört att turbotrimmare gärna kopplar till en knacksensor från Saab.
Hur går det till?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.