AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.574

M3 E46 haverier

Sida 5 av 6
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Lotus Samuel,

Om det är ett teoretisk exempel är det väl bra om det visar att ens teori stämmer? ;)

Tillförlitligare vid 2000 varv än vad, 8000?
Absolut, iaf om motorerna i övrigt är lika och byggda för att köras på så låga varv. Problemet är ju att S54 är byggd för att varvas mkt men ändå håller sisådär.

Vad menar du med att att det inte beror på motorn att M3 är snabbare i alla grenar? Så vitt jag kan se så är motorn en vital komponent i sammanhanget för snabbheten beror bland annat på att M3:an är snabb i det register man ligger i när man kör aktivt och har ett förhållande vis brett register som kan utnyttja utväling som fördel, med ett annat register så hade det inte varit möjligt.

Lotus Samuel
Teori och verklighet är inte samma sak det vet du. Ex med C32:an va tillförlitligheten. Bensinförbrukningen va överladdade bilar i allmänhet med hög kompression (se C32 som ex)

Att S54 är byggd för höga varv vet jag, det va ju det vi diskuterade att det inte va lämpligt hållbarhetsmässigt. Jag skrev 2000lägre varv inte 2000/varv.

Nu vet jag inte vilka "grenar" dom testat, men förmodligen snabbhet i konbana å på bana eller?
Isåfall har motorn inte lika stor betydelse som viktfördelning, bromsar, hjulupphängning, däck, å defenitivt automatlådan i detta fallet.

Va det 0-100 du menade å då gör en Lotus Esprit med 264hk det på 4.9 å M3 med 343hk på 5.2, knappast enbart motorns förtjänst.

Vill inte klanka ner på M3:an, skulle gärna äga en sådan. Men man måste ju inse att det finns alternativa lösningar som kan va minst lika bra.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Missade lägre, hursomhelst håller jag med om det.

Dom testar allt ifrån rena axtester och bromstester till bankörning och slalom. M3 var bättre på precis allt, nu syftade jag främst till axtester men motorns konstruktion påverkar dess vikt vilket påverkar väghållning och bromssträcka och en överladdad motor är generellt tyngre.

I fallet Esprit vs M3 så påverkar motorns placering och vikt/effektförhållande mkt men i fallet C32 AMG vs M3 så är båda frontmotorbilar med snarlikt vikt/effektförhållande.

Själv bryr jag mig inte så mkt om det är överladdat eller inte utan ser till det resultat som levereras och gärna till hela bilen inte bara motorn i sig. I det här fallet är ju inte överladdat bättre utom möjligen för tillförlitlighet men det vet vi ju inte ngt om, eller hur?

Så kan jag få en bil vars motor har blixtsnabb respons, varvillighet, inget turbolag, körbarhet på alla varv, låg vikt, kraft hela vägen till varvtalsstopp, etc så spelar det ingen roll för mig om den är överladdad eller inte.

Lotus Samuel
Ok då är vi hyffsat överens =) Och M3:a är en riktigt go bil som tvärr då har haft lite väl många fel =(

Om vi bortser från kostnaden. Vad tror du om att montera en kompressor på din bil och höja effekten enbart det "lilla" som ditt kellenerstrim gjorde?

Som jag ser det så borde det inte göra nåt negativt för dom sakerna du räknade upp då man inte modifierar nåt på bilen. (med turbo ändrar man ju grenröret)

Isåfall kan du varva till 8000 om du vill, ligga i registret där du vill men växla redan vid 5-6000 utan att tappa effekt och på så sätt spara på motorn. Vore inte det bra? Så tänker jag iallafall.

Så fungerar det med min 325:a iallafall. I vissa kurvor kan jag varva om det behövs så jag slipper växla i kurvan, men på rakan går den lika bra (om inte bättre) när jag växlar vid 5000.
Lotus Samuel
Ja just det... det där med espriten beror ju givetvis på motornsplacering helt rätt. Ville bara visa att det har lite med viktfördelningen å göra ;-)

Så "Peace brother"
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag tror man måste bygga om motorn för att överladda, dvs sänka kompressionen, men visst vore det trevligt med 500-600 hk i en M3 som ändå varvar till 8000! :)

Och även om man bara överladdar så man för 50-60 hk så måste nog kompressionen sänkas, motorerna pajar ju redan utan överladning och det blri ännu större belastning på motorn med överladdning.

Lotus Samuel
Till 500-600hk måste man nog sänka kompet liite ;)

Men 50-60hk till klarar man utan att sänka kompet. Det spikade ju inte med trimmet på och det är ju samma mängd luft som behövs till 50hk till så det blir ungefär samma med reservation för vissa praktiska undantag. Det slits nog lite mer men liiite mindre än sugtrimmet. Vipparmarna slits ju mer av vassa kamaxlar. Man skulle tillverka nya vevlager med lite dyrare material och snävare toleranser (tänk formel1) å sen ladda på gött. Resten håller utan problem.

Kom på att vikten ökar några kilo men töm spolarbehållaren så jämnar det ut sig ;)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Om man plockar effekten vid samma varv så slits det lika mkt, plockar man det vid lägra varv blir det mindre slitage av höga varv men mer slitage pga överladdning eftersom du msåte trycka in lika mkt luft per tidsenhet vid ett lägre varv, dvs mer luft per kolvslag, typ.

Med nya vevlager skulle det förmodligen funka finfint med betydlig mer kraft vare sig den kommer från överladdning eller inte.
Håller med "Lotus samuel" om de han sa att bmw har gjort en tabbe att inte överladda,dom ligger klart efter på den biten...
Kolla bara på Alpina-bilarna,dom piskar ju alla vanliga bmw i allt!!
kanske låter som ja bara pratar skit om bmw,men de e helt tvärtom,älskar bmw men dom har sin dåliga sidor också....
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Vilka Alpina-bilar med Turbo plockar BMW i allt?
Är inte så inne på Alpinas modellbeteckningar,men i bilsport för typ 1-1½ år sen testa dom bmw mot alpina...Slutresultatet blev typ: "Alpina är bättre än bmw"
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Ja då måste ju det vara så att Alpina med Turbo är bättre, jag menar ifall Bilsport skrev ngt ditåt.... ;)
Dom skrev ju inte direkt "Alpina är bättre eftersom dom har turbo" men eftersom Alpina har vanliga bmw motorer + turbo så borde ju turbon va possitivt...ändrar väl lite annat också men..
sen kan man ju tillägga att Alpina kostar ju några slantar extra en bmw

Någon som vet nåt om M3-03? kommer den va samma dom 01 å 02?
Prova att dra mot en C32 på autobahn så får ni se skillnaden :)!
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Värdemätaren Bilsport har avgjort frågan. ;-)
Är det inte så att Alpinorna är lite mer av snabba landsvägslok medan M bilarna är lite roligare på tex bana?

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
LazerEye, Den enda alpinan som har Turbo numera är D10 och den senaste bensinarn var B10 BiTurbo som var baserad på E34. Den senare var snabbare än E34 M5 uppe i fart men har inte chans så fort det börjar svänga.

Den som skulle kunna jämföras med E46 M3 är B3 och inte ens den senaste versionen, B3S har en chans i ngt annat en vad gäller komfort och lyx. Samma sak gäller B10 V8 om man jämför den med E39 M5. Fina bilar är det trots det.

M 3, Det har jag gjort, jag jag har varti snabbare varenda gång. Var det vad du menade? :)

Kristian Larssn,
Nummera så är nog Alpnian inriktade på lyx och komfort medans M är inriktade på sport.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
LazerEye,

03 blir likadan som 02, men förhoppningsvis har de gjort ngn förbättring i motorn så den håller bätrre.
Jo,Alpinan är bättre rakt framåt mot bmw,men bmw bättre när de börjar svänga lite...skulle nog själv välja en bmw frmför Alpina,tycker deras styling inte är så snygg!

Jo,hörde om M3-03,prata me en bmw kille förut...motorn skulle vara fixad enligt honom,om de är så kommer ju M3 typ va den bästa bil man kan hitta för dom pengarna...!
gu
394
gurr
M5 -95
nu när det pratas om turbo o så, kan ni inte bara flukta på denna film? araber körandes i 2-300 knyck med endast tofflor på tassarna. nu snackar vi laddtryck! =) jag vet, halvofftopic men vafan...

Länk

(fler på)>> Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
LazerEyte: Så du var inte nöjd med din -01 M3a för att den inte var turboladdad?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.