|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
Jo,fatta oxå att du bara skämta om bandet..;-) men varför skulle en turbo varva mer än en bil utan turbo? Säger heller inte att bmw inte har ett skönt ljud,man kan nästan inte hitta ett skönare ljud än en bmw 6:a |
|
Lotus Samuel |
Jag har turbokonverterat min 325:a bottenvridet är mycket bättre nu än original, på höga varv skenar det vill jag lova. Var förlorade jag på turbo?? Inget!! Ska vi starta en ny tråd om detta kanske? |
| Ja det bör väl vara så att bottenvridet är bättre med 100? kanske 200? hästar mer än vad original 325an har. Det är ju lite svårt att jämnföra. Det är som att montera turbo i en m5a plocka ut 400 hästar till och säga att bottenvridet är bättre än i original bilen! :) | |
|
Lotus Samuel: exkat,vad förlorar man!!? -inget! har försökt få fram att man inte förlorar nåt på turbo(pengar kanske) Va tycker du om turbo i M3 E46? |
|
|
LazerEye, En T5 har bara 250 hk och drar trots det en hel del bensin då den pressas. |
|
| Farsan har en t6a och den drar en del vid kickdown när båda turbosarna laddar fullt. | |
|
Frågan är väl om Turbo tillför ngt för tillförlitligheten vilket var vad denna tråd ursprungligen handlade om? Att turbo har andra för- och nackdelar råder det inget tvivel om. |
|
| johann tror att denna tråden "spårade ur" för ett xx antal posts :) Jag tror inte det tillför tillförlitligheten något. Förutom att man kanske kan få ut mer effekt utan att behöva trimma själva motorn till gränsen. | |
|
Så en 3,2-liters motor med Turbo och 343 hk skulle med andra ord vara mer tillföritlig eftersom man inte behöver trimma själva motorn lika mkt? Man undrar ju varför nya Audi S4 har en V8 istf en V6:a med Biturbo. |
|
viobebe |
Det Johann menar är att Audi hade stora och fortfarande problem med S4 biturbo.De har stora problem med turboaggregaten och grenrören som spricker.Kompisen jobbar på Din Bil och det är ett väldigt vanligt fel.Helt rätt turbo bilar är inte driftsäkrare,men det är synd att BMW inte färdig utvecklat nya M3 motorn riktigt.Men om jag inte minns fel så på Frankfurt mässan där den gjorde entre,så var den inte riktigt klar.Det talades om helt andra motorvolymer,de flesta blev förvånade när motorn presenterades och fortfarande var på 3.2 liter.De flesta hade nog väntat sig en mycket värre maskin.Vi blev ju bara bortskämda mellan 3.0 och 3.2 35 extra hästar.BMW var nog stressade under utvecklingen och måste säkert haft de här problemen innan den var klar. |
| johann. Ja I mina ögon skulle det vara enklare att plocka ur 343 hästar ur en 3.2 liters 6a än om man gör det som BMW. Sen om Audi gör det eller inte så är det bara att titta på diverse jappsar som håller mil efter, år efter år med en skaplig HK/Liter ratio. | |
|
Acey, Enklare ja, men hållbarare? Nja. Vilka Japsare tänker du på? |
|
Lotus Samuel |
acey: ang. mitt förra inlägg. Pratade vi inte om M3 med turbo??? Blir väl också mer hästar med turbo på den? konstigt annars. men men.. nog om det. Detta handlar dock om tillförlitlighet Ett ex. BMW M3 3246cc 343hk/7800varv/min 365nm/4900varv/min 11.5 komp. Mercedes C32: 3199cc 354hk/5650varv/min 450nm/4400varv/min 10.5 komp. Liknande volym fast med överladdning ändå med hög kompression. ser inga nackdelar. Mercedes har sin toppeffekt 2150varv lägre än BMW. Om man nu snöat in sig på att det måste varva mycket så räcker det ju att måla om graderingen på varvräknaren. Inse att BMW har gjort en tabbe och att överladdning har kommit längre i utveckling än ni tror. Ökad bensinförbrukning med överladdning gäller bilar med låg kompression, vilket inte behövs i moderna motorer. Se ex med C32:an |
|
När Sport Auto testade E46 M3 resp C32 AMG drog de Minimum 9,1 L 13,2 L Average 13 L 15,4 L Maximum 16,9 L 20,9 L Ganska rejäl skillnad framförallt vid hård körning, det kan knappast tillskrivas automatlådan, dessutom var E46 M3 snabbare i alla grenar. Jag tror ingen här har så god känndeom om C32 AMGs tillförlitlighet att man kan påstå att den är mer tillförlitlig. Dessutom skall man inte underskatta ett brett och högt vridmomement högt uppe i varv, detta kan nämligen untnyttjas vid utväxling av bilen och göra den snabbare i verkligheten även om en överladdad motot till synes verkar snabbare på pappret. |
|
|
johann: Man kan ta alla ungdoms turbo bilarna 3000GT, 300 ZX, 200ZX, Supror osv. Annars kan man kolla på Porsche och Alpinas turbobilar. Sen att dom byggra bra bilar även utan överladdning är en annan femma men man kan med enklare medel nå önskad effekt. Sen om det blir mer tillförlitligt eller inte kan disskuteras eftersom det är ganska ovanligt med så pass många motorras som M3an har haft, eller? Lotus Samuel: Jo jag förstår vad du menar, men om du hade valet mellan en överladdad och icke överladdad bil (samma effekt och tillförlitlighet) så skulle du alltså hellre ha den överladdade bilen? Om så varför? Bättre trim möjligheter på turbobilen? |
|
|
Acey, Av de bilar du nämnt så är det väl bara Suprorna som har riktigt bra tillförlitlighet trots att de bilar du nämnt plockar ur mindre effekt/cylindervolym än E46 M3 och det med Turbo. Alpinas Turbobilar i all ära men tillförlitliga är de verkligen inte, har också hört talas om många Porsche Turbo som gått i bitar även utan trim. Visst är det många E46 M3:or som haft motorras men det har även sålts en förbannat massa M3:or så vi vet egentligen inte hur stor andel som rasat, detta jämför vi med bilar som vi inte alls har ngn större kännedom om och som dessutom funnits i många år. Vi har heller ingen kännedom om hur hållbara de var de de släpptes. Utan att dennna information blir det mest en gissningslek. Själv skulle jag vilja påstå att Turbons största fördel är att det är ett billigt sätt att få mkt effekt samt att det är lättare att trimma måttligt än en sugmotor. |
|
|
Johann. Jag kan inte uttala mig om hur tillförlitliga bilarna är exakt. Dock är det få bilar som jag har sett blivit så misshandlade som ovannämnda jappsar utan några problem med varken Vanos eller "metal mayhem" som följd. Visst har det sålts massa m3or men man kan också med största säkerhet säga att alla som fått problem med sin motor inte har rapporterat det på nätet. Att bilar går sönder är inte nytt men jag vill ställa frågan hur många porsche, supror eller vilken bil som helst, som har pajat efter 700mil och helt normal körning? Med det behöver det inte vara sagt just turbo motorer är mer tillförlitliga, snarare tvärtom om man inte ska plocka ut mycket effekt. Polare äger en mack dom hade en Mazda 626 som rullat 60.000mil. Sugmotorer genrellt har inga problem med tillförlitligheten men det verkar som M3 motorn har det. |
|
|
En sista grej :) Jag tvivlar inte på att BMW kan blocka ur runt 105kh/liter. Det är inte unikt på något sätt utan det är säkert som du johann sa angående ett tillverkningsfel / fel hos underleverantör som gör felen. Honda S2000 plockar ur sjuka 120hk/liter utan problem. Vi kan enas om att turbons fördel är billigt och enekelt sätt att få mer effekt och det var så diskussionen började. Om det är mer tillförlitligt kanske vi får låte vara osagt. |
|
Lotus Samuel |
Johann: Jag vet inte om just C32:an är tillförlitligare. Men det va ett teoretiskt ex. Klart det inte spelar nån roll vad i registret man har effekt/vridmoment prestanda mässigt. Det fattar jag. Men vi snackade tillförlitlighet inte prestanda. Att det är tillförlitligare vid 2000varv lägre teoretiskt säger ju sig självt. Att M3:an va snabbare i alla grener hör inte hit för det beror inte på motorn. Acey: klart jag väljer utan överladdning om det är samma tillförlitlighet. |
|
> Att bilar går sönder är inte nytt men jag vill ställa frågan hur många porsche, supror eller vilken bil som helst, som har pajat efter 700mil och helt normal körning? Det är ju just det därför man inte kan jämföra med dem, dvs eftersom man inte vet. Däremot råder det inget tvivel om att tillförlitligheten på E46 M3 är rätt kass för tillfället men att jämföra dem med andra likvärdiga bilar som man inte har ngn koll på är vanskligt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.