|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
hm ja 1. ljudet 2. responsen 3. motorkaraktären säkert fler saker oxå. Sen tycker ja snarare att de är tvärtom. Mer problem med bilar som har turbo. mvh larsson |
|
|
Kristian: Njea såvitt ja har hört så får nästa M5 en V10 på 500-550hk. mvh larsson |
|
|
Körbarhet och gasrepsons skulle bli sämre och oavsett hur man gör finns det alltid ett litet turbolag. Nästa generation av M5 kommer INTE ha turbo. Förstår inte riktigt hur man resonerar då man tycker det är värre att en högprestandabil pajar när det är just därför den pajar. Alla andra högprestandabilar brukar också ha sin del av motorhaverier eller andra svagheter, jämför med dem istället för en bil med 50 hk/l motorvolym! |
|
|
Nej men e60 serien kommer ha en bil med biturbon. Med absolut största sanorlikhet så kommer e60 m5 ha en v10 motor. Vad som blir sämre, först och främst turbolag, sämre gång på låga varv och en annan motorkaraktär. Kolla bara på den ultimata körmaskinen McLarenF1. Ingen turbo där inte! |
|
|
Just ja, turbormotorer är oftast tyngre än sugmotorer. Dessutom drar de sjukt mkt bränsle då det körs hårt. |
|
|
Acey// Det var biturbon jag hade i skallen. /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
Mycket konstig fakta här. Tubomotor = tyngre än sugmotor??? Om man ska ha samma effekt i en sugmotor så måste volym och cylinderantal upp och det väger mycket mer än den lilla turbinen. Sätter man på en turbo på vilken motor som helst ökar ju effekten ordentligt utan att vikten ökar många kilo. BMW klämde ju ut 1440 Hp ur sin F1 motor som inte vägde mycket, vad väger en sugmotor som get 1440 hk. Turbo = Sjukt hög förbrukning. Har kört min TT tillsammans med en M5-01, Jag kan aldrig komma upp till M5an förbrukning trots hård körning. M5an V8 och även min V8 i 530an kan dock suga i sig friskt med bränsle vid hård körning. Sämre gång på låga varv, en turbomotor har ju lägre kompression, titta på de som turbokonverterar, de sänker ofta kompet för att kunna ladda högt. Och med lägre komp får man mycket lugnare gång på lågvarv. Däremot håller jag med om att nästan alla turbo har lite "fördröjning" vi pådrag, det har t.o.m min supra trots att den har sekventiella turbo som startar vid olika varvtal. Det finns ju andra nackdelar med turbo, man ska ju inte pressa den när den är kall, och låta den svalna efter hård körning innan man slår av motorn. Men visst är det ju kul när båda stressfläktarna laddar för fullt, kunde tänka mig två sådana på 530an också. |
|
|
Du kanske skulle jämnfört en RS6 mot en M5 och inte en TT? Jag kan uppskatta en turbobil men får jag välja så blir det "oladdat". |
|
|
Låga varv med turbo innebär ju inget vrid/effekt. Till exempel M3 på 5:an i 50km/h, drar utan problem. Angående soppaförbrukning så vet ja inte om de va rätt bil att jämföra med. M3an kan man köra under litern med och den drar inte extremt mycket vid hård belastning. En 900 turbo från samma år däremot drar rejält med soppa direkt när turbon börjar jobba. Men visst så länge man inte använder turbon så drar den ju lite men man köper väl inte en bil med mycket effekt utan att använda den. mvh larsson |
|
| No turbo shit, just real power ! Skämt åsido men hur roligt skulle det va om "alla" körde med överladdning? | |
|
Ok,ok, jag kanske jämför med hel fel bil. Men t.ex. att lågvarv skulle vara utan effekt/vrid på turbo stämmer inte heller. TTn har en liten högvarsturbin som laddar av bara den direkt från tomgång, massor med effekt och vrid från tomgång. Sedan en högflödes turbin som kommer in från 3500 och uppåt. Provkörde några "vassa" BMW och kände att utan turbo fick man ju varva för att få effekt/vrid. Sorry, nog om detta, detta var nog off-topic, det var ju BMWs motorer hållbarhet vi skulle diskutera här. |
|
|
Håller med "JanF"...kan även hålla me om att de kan bli något sämre respons + effekten på låga varv,men vem bryr sig,är ju på varv man vill ha effekt!! sen så behöver inte en turbo dra så mycket bensin,iaf inte om laddtrycket är normalt,kolla på en Volvo T5 |
|
|
en till sak....ljudet turbon ger ut är ju ett ljud som menar att de finns "kraft i motorn" tänk er en M3 E46 me ett turbo ljud...ohh!! va härligt!! Kolla bara på Bmw:n på strippen,hur skönt ljud är de inte i dom!!?? |
|
|
LazerEye: Håller inte alls med dig. Ljudet från en E46 M3/E39 M5 med Eisenman/Kellenerssystem är nästintill oslagbart. Om du nu är så sugen på turboljud kan du spela in en visselpipa eller dylikt på md/kasett och ta med i din bil ;-) Ang. effekt/varvtal. Effekt vill man väl ändå i längden ha på alla varvtal! Har svårt att tänka mig att du ligger på tvåan i stadstrafik till exempel. |
|
| Finns inget bättre än en högvarvig sugmotor! Vill man ha effekt på höga varv kanske man ska kolla på en honda :) S2000 varvar ju fint till 11000rpm :) | |
|
känns inte som så många håller med mig i denna tråd,kanske inte är nån riktig bmw-raggare...får väl byta till volvo eller nåt nofx16: tycker du inte de är lite väl ta i å spela in ett turbiljud på band i bilen? men va säger du om turbo bilarna på strippen då? bmw turbo asså... |
|
| Vilket ljud man gillar är nog upp till var och en. Men jag tycker ändå att det flesta, ovasett om det är turboladdade race maskiner som låter som anfallade Stuka-plan eller om det är högvarvande sugmotorer från BMW hamnar i underläge mot en amerikansk V8 på 7-9.5 liters slagvolym. Inte för att jag har så mycket till övers för amerikanska bilar förutom Viper och AC Cobran. Men en stor V8 eller V10 låter maffigt. | |
|
Lazereye: Turbinljud på band var mest skämt, därav ;-)-en. Personligen ger inte en turbin/dumpljud mig någon gåshud, vilket däremot flertalet M-motorer(och givetvis även andra bmw-spisar, helst sexor) gör! Men som Jan säger så är det så klart upp till var och en vilket ljud man gillar... |
|
| Höga vara i all ära om man ska fara runt på racerbana, men på långfärd på motorväg så är det påfrestande att det känns som man kör runt på ettans växel hela tiden. Kör ett långdistans pass nedåt Europa med Hondan och önska dig sedan några växlar till...... | |
|
lazereye: nja ja tycker ju inte illa om turbo. Men om jag kan få samma prestanda/effekt av en sugmotor så väljer jag hellre den. angående m3 turbo på strippen (hammarström till exempel) så är ljudet j¤vligt skönt där också! mvh larsson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.