AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.576

M3 E46 haverier

Sida 2 av 6
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

8000rpm, det är ju inte ens hälften av en F1-motor!
:))

skämt åsido, det är väl kolvhastigheten som ligger i jämförelse vad jag vet.

Apropå Johann,
Hade inte han redan renoverat en del i toppen redan? Har för mig att han skrev nåt om det.

Tråkigt att dom inte håller ordentligt iaf...

Mvh

Anders S.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag bytte vipparmar och kamaxel vid ca 2500 mil, Vipparmarna var för klena från början men BMW ändrade dessa i Aug 2001. Detta har dock inte varit orsaken till motorhaverier vad jag vet.

Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
kul läsning...:( ska man behöva oroa sig för vad som komma skall eller ska man sälja bilen?

*Best Man Wins*
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
BMWCoupe: För din del så är det lite enklare. Vad jag har förstått så har du köpt din ny på bmwsverige och eventuellt motorras skulle säkert inte innebära några ekonomiska problem för dig utan detta skulle BMW ta på sig. Så du behöver nog inte oroa dig allt för mycket. Däremot som 2a eller 3e ägare kanske det är dags att dra öronen åt sig.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Med garanti är det inga problem så länge man inte trimmar, typ.

Efter garantitidens utgång så täcks det av maskinskadeförsäkring i den mån inte BMW tar detta på goodwill, Jag ser inte hur BMW skulle kunna låta bli att ta dessa skador på goodwill.

Det trista är ju att man kan bli stående mitt i natten med en kaputt motor.....
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Jovisst har jag garanti på bilen som täcker ev. problem, det är PRINCIPEN att ett sånt här fel över huvud taget kan inträffa, och i det antal det har inträffat jag hakar upp mig på! Att sedan behöva lämna in bilen efter ett ev. ras, hur kul är det på en skala...:( Fan vet om man inte ska gå över till nån tillförlitlig riskokare istället... Häderi? jovisst, men...

*Best Man Wins*
300
höfläkt
535daT -05
Av alla dessa ras, vad är det som pajar?
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Från början var det ramlager (riktigt tidiga bilar)men på de flesta så är det vevlager som har för stora toleranser vilket ger vibrationer vilket ger mer och mer glapp och till slut börjar det glappa så mkt att det skramlar av vevsteken alternativt att det vevstaken går av. Förmodligen är det bara de motorer som har lager med toleranser i gränsmrådet som pajar men det är ju helt omöjligt att veta.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Dominik: Den länken du angav har ju lett till en tydlig diskussion:) Ägarna av M3-01/02, de 6 jag känner till, är det en, johann ovan, som haft problem och han berättar ju själv om det hela. De indikationer jag har från andra håll bekräftar inte att det är i förhållande många som haft problem men jag kanske är felunderrättad vad vet jag.
Asken
Jaha.. Jag som tänkte köpa en -01 om 10 år... :-)
Får väl leta efter -03or då!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Asken,

Jag känner dock till rätt många som haft problem men som vanligt så hör man ju bara om de som har problem. Det vore därför intressant att vet hur många E46 M3:or som byggts så man kan relatera 760 motorras till ngt.

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Mr Vanos,

Om en -01 klarat sig i 10 år så är det ingen fara med just den bilen.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
johann: Du känner med säkerhet många fler m3förare än jag gör. Jag drog iväg ett mail och frågade. Får vänta så får jag nog svar:)
Mvh
Asken
liste: Vad är det för källa, lite mer hint tack. Har ett produktionsdatum den 31/5 2001 vilket gör att man kanske befinner sig i vinnarhålet vad det gäller det iallafall.

Håller med någon av ovanstående talare, har den klarat 3-4000 mil utan problem alternativt 10 år så kommer ju inte det att paja precis när man köper bilen (om man inte tror benhårt på Murphy's 398 lag då). Skulle den ha flugit i luften har man ju en ny motor utan probelm då. QED.

Läste för ett tag nånstans att bmw ofta har haft problem me sina första bilar av varje modell (E30,E36 och E46) vet inte om de stämmer men....

Eftersom M-bilarna inte använder sig av turbo måste dom ju bygga alla delar i motorn till värsting prylar å varva mycket,där efter mindre hållbarhet...så varför inte bygga me turbo å ta bort dom här superprylarna som gör att som får ut så mycket effekt utan turbo
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
LazerEye: Nästan alla bilmodeller som släpps lider av "barnsjukdomar", oavsett märke. Tycker dock att det är uselt av BMW att släppa en så högpresterande bil som sedan rasar.

Beträffande turbo så tror jag aldrig vi får se en M-bil med stressfläkt, sugmotorer har alltid varit deras specialitet och så kommer det nog förbli. Däremot kommer ju en 3,0-liters sexa med turbo i nya E60.

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Jo,dom flesta bilar har ju nåt problem,men inte så motorn rasar....
Vet att "sugmotor" är deras specialitet,men ja fattar inte varför dom kan börja tänka om lite,får ju ut mer effekt me turbo samtidigt som den är driftsäker....kolla på Audi me turbo och mercedes me kompressor,är dom sämre än bmw?? -nä,tvärtom effektmässigt!!!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
LazerEye,

Är den enda viktiga parametern i en motor effekt?

Vad sägs om respons och körbarhet?
Kan någon säga mig exakt va som skulle bli sämre om M-motorerna skulle byggas om till turbo??
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Nästa generation M5 ska väl ha turbo?

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.