AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.572

M3 E46 haverier

Sida 1 av 6
Har snubblat över en BMW-sida där många beskriver sina erfarenheter med bla E46 M3:or. Skrämmande läsning måste jag tillstå.

Titta på denna bild t.ex: Länk

Bilen ifråga har endast gått 7600 km då motorn exploderade på motorvägen.

/Dominik
Glömde adressen: Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tråden var uppe för nån vecka sedan.
Som sagt, lite skrämmande är det ju...

Mvh

Anders S.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
De 760 milen kan väl knappast ha varit så snälla. Jag har för mig att motorn rasade på den gula M3 E46 med regnummer SCE 597 som var den bil som alla biltidningar/tv-program lånade för test. Jag har för mig att den motorn rasade när Expressen testade den. Eller är jag helt ute och cyklar?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är ju åtgärdat nu, men man kanske får passa sig för 01 och tidiga 02or om man ska köpa en i framtiden.
Det var detta fel som gjorde att jag inte köpte m3a. jag känner flera som har m3 e-46 o de har alla haft ras. En har haft 2 ras. Motorn e sjuk. Även flertalet -02 or har rasat. Mig vetligt så e inte felet åtgärdat. Lite surt för de som har privatimporterade bilar och de som inte har garanti kvar då motorn oftast får bekostas ur egen ficka. För med stor sannolikhet rasar de till slut..

M-POWER!!!!!!!!!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Anders: Jo enligt bmw så ska felet vara åtgärdat nu, men på tidiga 02or kunde felet fortfarande förekomma. Ja det lite trist med ras, särskilt om man ska bekosta motorhaveri ur egen ficka!
*J.L* Den bilen och SCE 598 har BMW bytt motor på 2 gånger.
I Expressens fall var det dok inte bilens fel utan personen som körde i 260 på 5:an och skulle lägga i 6:an och då fick i 4:an av misstag.

"Ju snabbare ni är desto mer långsam är jag"
OOOOOOhhhhhhhhhhhhh, vilken nöt till testförare.

Mitt allmäna intryck efter att ha läst de 100 olika fallbeskrivningarna över motorhaverier i nya M3:an är att BMW inte testkört motorn ordentligt innan den lämnades över till serieproduktion. Bilen ifråga är menad att köras hårt och intensivt och då skall den och alla dess komponenter tåla dylika påfrestningar.

Rätta mig om jag har fel

/Dominik
Lotus Samuel
Jag tror inte felet är åtgärdat helt. Klart BMW säger det ändå. En sån motor är känslig men måste ha marginaler då den säljs till vanligt folk som nödvändigt vis inte är proffsförare. Tycker det är dåligt av BMW. Klart att en felväxling till 4:an så förstår jag. Men inte i en SMG tex där man inte kan växla fel.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hur som helst så kan andrahandsvärdet få ordentligt med problem om detta håller i sig. 01orna borde bli potentiellt döda när dom gått runt 8000mil+
9
B10BiTurbo,92
Inget är omöjligt om en idiot sitter bakom ratten.

Ser föresten ut som porhål i block, allt går att
fixa för den lille händige garagemeken!!!!?

Jag tycker att det är för jävla dåligt i alla fall. En så dyr bil borde inte släppas förän man är helt säker på att den funkar... men det borde inte någon bil igentligen.
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
BMW har kanske pressat varvtalet för högt... 8000 varv hmm dom jämför med formel 1 jojo men hur länge håller en F1 motor - inte länge. Förmodligen gjorde dom fel som ökade varvet de skulle lagt dit en V8 istället som i M5 det hade varit nåt.. :) ///mip

Mip
Jag återkommer när min, johann's eller PeterIlis har flugit i bitar. Vad jag vet går johann's alldeles utmärkt även med 50+ hästar till intryckta av Kellener Sport. Jag tror det var ett initialt problem och sedan är det en himla övervikt av SMG på den sidan som jag inte alls förstår.

Enligt ett mail från en kompis, som via en av sina kompisar som hänger frekvent nere hos Kelleners (jodå johann du vet vem det är som alltid plockar ner sina M-bilar dit) hade det inkommit 760+ motorer till BMW M.
Detta hade han fått direkt från en centralt placerad motortekniker på M GmbH. Nu vet jag inte vilken produktionsvolym dom har haft på M3:or under 2000.09->2002.11, någon som vet?
Jag är alldeles trygg men om ni jämför detta med Vanos-snacket som alltid snurrar runt så är det väl i samma magnitud. Det har dock inte hindrat folk från att köpa en riktigt kul sportbil = E36 M3, inte mig heller ;)

acey: Du kan få köpa min då den gått 8000 ;) Jag tror att den har ett rätt så bra värde fortfarande då ...
Lotus Samuel
CoolblueM3coupe: Kolla med johann först och återkom sen!!!
Samuel: Jag vet att "en annan person" som åker till Kelleners har skjutit 2 st motorer. Jag får väl göra som du säger vad det gäller johann's då.
Vissa Hondas motorer varvar ännu högre och plockar ännu fler hästar per "liter" och håller samtidigt mycket bra kvalite, så jag tror inte 8000 varv är i så fall den enda anledning till att BMW-s går sönder .
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Coolblue: Man undrar ju om det är tur att vissa klarar sig eller om det bara är en tidsfråga. Personligen skulle jag nog inte köpa en begagnad, åtminstånde inte utan garantier att motorn inte skjuts efter 500,1000,1500mil. Men det är ju långt ifrån alla motorer som fått problem.

Angående johanns bil så är det väl så som jag förstått att han haft problem med sin motor och numer kör utan trim.

Mest är det osäkerheten, kommer du få problem med din motor, och om inte varför är din motor byggd bättre än dom andra osv.
li
1.959
liste
535i -89
Enligt tillförlitlig källa är det särskilt bilar byggda oktober till december 2001 som berörs av rasen. Motpolen, d v s de bilar som varit minst drabbade, lär vara tillverkade i början av 2001. Det verkar alltså som att det är något i tillverkningen som förändrats och därmed borde BMW ta på sig motorras oavsett miltal och om garanti finns kvar.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det konstiga är att bmw har sagt vi något tillfälle att dom identifierat felet ändå har bilar som tillverkats så sent som runt månad 4 och 5 2002 havererat. Så helt ok verkar det inte riktigt vara. Undrar när det blir sensations skriverier hos dom stora dagstidningarna? "BMWS värstingmodell m3 har stora motorproblem".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.