|
|
|
|---|---|
| Har just köpt mig en fullutrustad 540 -98. Till min stora förvåning finns dock inget larm men centrallåset är fjärrstyrt. Finns det något larm förutom BMW:s orginallarm som är kompatibelt så att jag kan styra det med orginalfjärrstyrningen? | |
|
DEFAs 400serie. www.defa.com Hör efter med någon bilradiohandlare så kan dom nog hjälpa dig. Vet inte vad ett orglarm kan kosta att eftermontera men det fungerar också. Asken |
|
|
Hur kan den vara fullutrustad om larmet saknas? Är den full för övrigt? Grymt med en 540 som har allt! Jag saknar sportelstolar med minne + ratt elställbar med minne ,värme i ratten, bensinvärmare för motor o kupe' med fjärr o telefonstart, EDC, integr.barnsits, + lite till säkert... välstämd tretummare med F1 ambitioner |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Begreppet fullutrustad?? Finns ingen sån BMW som har all utrustning. Välutrustad heter det enligt läromästarna på detta forum. Om jag tittar i tillbehörskatalogen från 2000 Monteringsats 3260kr lutningsgivare separat bes, 1900 kr. (för bilar utan fjärrmanövrering måste dessa beställas extra) startspärr 2000 kr vid nybesällning av 540-00 pris 3900kr. MVH Hasso Länk |
|
Hasso: tyvärr dessa larm är ej godkända av stöldsyddsföreningen! och då kan några försäkringsbolag typ TryggHansa neka självrisk- elimineringen. Kravet är att larmet skall vara ett godkänt larm + att monteringen skall utföras av aktureserade billarm möntörer... mvh George |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
George:Var det det han frågade efter?? Jag vet att inte mitt larm är godkänt för själriskeliminering., och det är rätt ynkligt av BMW att inte klassa in sina larm för godkännande, för det är ju ett mycket bra larm. Ett larm som är intigrerat i bilens eget elsystem är enligt min mening bättre än ett eftermonterat. MB har också ett bra orginallarm på sina bilar, men det är samma visa där åtminstone på de lite äldre. Vilka andra bilmärken har klassat sina orginalmonterade larm ??. Är det någon som fått sin E39 stulen ? med larmet på ?? Inte vad jag hört.Därimot så har ju någon med eftermonterat larm utan lutningssensor fått sina fälgar stulna. MVH Hasso Länk |
| Om man nu har BMW orginallarm och vill slippa självrisken, köp en Megaclub rattkrycka. Om inte försäkringsbolaget tar kosten så gör generalagenten för rattkryckan det. Kostar 800-900:- ca. | |
|
Förutom DEFA 400 så finns CarGard T70C som kan användas i bilar med original fjärrstyrt C-lås (och startspärr). Alla bilar efter -96 (eller var det 97?) har startspärr. Jag filar lite just nu på T70C, tillbehör som lutningsgivare, volymdetektor mm kommer/finns. Även GSM-modul finns (tillbehör) som man kan använda till rätt mycket trevligt i samband med larmet. T70C är godkänt enligt senaste normerna om försäkringbolagen kräver detta. Däremot kräver inte alla bolag att monteringen måste vara gjord av särskilt auktoriserad montör. Jag återkommer med vidare erfarenheter från T70C senare. FP |
|
|
COBRA har ett larm som funkar med BMW's can-bus. ///Mats |
|
|
Länsförsäkringar godkänner BMW-originallarm och såeledes uteblir självrisken vid inbrott eller dylikt. Åtminstone sa de det när jag frågade om det! Däremot vet jag inte om de gör en skillnad på fabriksmonterat originallarm och eftermonterat. Mvh |
|
|
MatsL: Jag tvivlar på att COBRA jobbar med CAN-buss, i synnerhet inte BMW:s Hi-speed buss. Varken DEFA eller CarGards CAN-buss larm klarar f.n. BMW, endast konventionell inkoppling. Däremot funkar COBRA att koppla in på vanligt sätt i BMW. FP |
|
|
Tack för tipsen! Har kollat lite och det mest prisvärda verkar vara Defa 400G. Det kostar endast 1485:- på www.nettoklubben.nu. Ursäkta att jag stavade fel till 'väl'utrustad. |
|
Glöm inte lutningsgivare om du är rädd om dina hjul, för fälglås hjälper inte tyvärr har vi exempel på. trots 5 olika fälglås MVH Hasso Länk |
|
Folke : Har Cobra monterat i min bil, styrs av orginalfjärren till bilen. ///Mats |
|
|
MatsL: Helt OK, Cobra har ett larm som kan styras av originalfjärr, men inte via CAN-buss. FP |
|
|
Alltså, folke, T70C larmet installeras på ett vanligt sett ( analogt ) och ej på CAN bussen om man har en BMW ( dvs elektroniskt ). Rätt uppfattat? Är det värt att installera en T70C då? Om den nu inte kan integreras med BMW-s CAN bus system?! Länk MVH/Andrè |
|
|
Har pratat med några firmor som säljer T70C larmet och de installerar det på just CAN bussen på BMW E39. Länk MVH/Andrè |
|
|
Har just pratat med Cargard och så ligger det till: Det finns två separata/olika CAN-bus system i olika bilar. Det vi har på våra BMW-s är det äldre CAN-bus systemet som sköter om motorelektroniken där signalerna är digitala samtidigt som dörrövervakning osv sköts via analoga signaler därför kan ej en T70C larm anslutas på CAN-bus. Den tekniken kan uttnyttjas bara på nyaste bilar 2003- ( Skoda!, Mercedes, Audi ) Där ligger BMW på efterkällken enligt CardGards listor. Länk MVH/Andrè |
|
|
Stämmer bara med viss modifikation. BMW har med 99% säkerhet en hi-speed CAN-buss, förutom ett par övriga buss-system för styrning av multimedia, telefon, stereo, multiratt mm. I så motto ligger väl snarare BMW före en del andra, nya SAAB har dock såväl hi-speed som konventionell can-buss och en liten snutt fiberbaserad buss. Nu kom ju visserligen t.ex E39 ut -96 och 9-5 ett antal år senare.... Det stämmer att T70C kopplas in analogt på E39, tills vidare kanske skall tilläggas, forskning pågår som det brukar heta. Till andra bilmodeller med vanlig can-buss kör dock T70C på bussen även på modeller innan -03. FP |
|
|
Hej Folke: "Till andra bilmodeller med vanlig can-buss kör dock T70C på bussen även på modeller innan -03." Inte enligt Carcard. Kolla på deras hemsida för info om vilka modeller stödjer CAN-bus anslutning av T70C. Länk MVH/Andrè |
|
|
Hej André. Jag har just mailat dig en lista FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.