AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.176

Alla E34 ägare läs detta!

Sida 2 av 2
Jag tog bort hjulet , vänster sida bak, och där såg jag 3 (tror jag) rör som verkade gå från tanken och fortsatte framåt. Dessa verkar vara på väg att rosta sönder. Vad är det för rör?
är det bränslerör lr?
Vad kostar det att byta i så fall?
Kom igen nu då. Nån måste ju veta...
Deliq
På vänster sida sitter bromsrören samt rören till nivåregleringen, i alla fall på min 540.
Borde vara lika på din.

M V H // Deliq

Aktuellt fordonsbestånd:
Länk
Länk

*** Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss ***
jocker18@home.se
undrar om inte mina bromsrör sitter där :D

men jag är fasen inte säkert ett dugg...men jag vill minnas att ett av dom tre var rostigt

WmB SoundZ
OK, nån som vet vad det kostar?
-ZodiaC-
Bytte båda mina rör från motor till tank i helgen. kostade 190 resp. 170 på Bmw Group i Sthlm Kom fram till att röret går inte att tråkkla upp helt om man inte lyfter upp bilen till taket. så jag kapade rören och drog in dom från 2 håll och sedan en bra skarv med slang å klämmor.. .. jobbigt vat det med fästena alla skruvar hade rostat sönder så jag fick borra alla skruvar.. Smidigt å lägga vanligt sjärn-skruvar under bilen... :/... aja.. nu fungerar det iaf.. .. måste bara tillägga att grannen som bor 200m ifrån ringde upp till mig och sa att det luktade bensin vi vårat garage, när han öppnade dörren hos sig!.. blev hög när jag tog in bilen i garaget! :D fan va det läckte..!.. hmm.. hoppas det håller ett tag till iaf.. :D
Satte en bensintålig slang på plats igår...
Nu är det bara vänta och se så att det inte läcker på något annat ställe.

L.Bandini
Perkka
Måste bara fråga en sak.. Farsans 520 E34 läcker ut bensin från tanklocket (?!) Hur f*n kan d komma sig?? Är det nån packning/ventil som ska göra så att bensinen inte rinner över lr? Men man tappar iaf inge mycke bensa.. Fattar ingenting, & har man fulltank & sladdar lite luktar d bensin som bara den.. Bensinen rinner längs ner bakre kofångar`n..
Tacksam för svar

Mvh Per

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Ett tips om ni ska byta dessa ventilationsrör är att ta bort stötfångaren (4 muttrar bakom plastlisten),mycket lättare att komma åt och lossa skruvar som sitter fast om ni ska ta ner tanken!

MVH Jörgen

Misstänker att jag drabbats av samma problem med dessa luftningsrör. Tankade fullt nu i veckan och när bilen hade stått en hel dag hemma noterade jag bensinlukt och två mörka, dock ej fuktiga fläckar under tankens mitt. Tanken är inte fuktig utmed kanterna och undersidan men man kan se att det runnit från tankens ovansida. Tänker försöka åtgärda själv så snart jag kört upp tanken för jag vill inte slanga ur soppan så tips mottages tacksamt.

-Är 6 mm bensintålig slang okej att använda, hur lång skall jag köpa?

-Vilken typ av klammor för slangen bör jag använda?

-Föreställer mig att tanken måste plockas ned, hur sitter den och vilka verktyg är bra att ha till hands? Vilken typ av skruv och hur många?

-DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN-

Stefan
Deliq
Minns inte om jag hade 6 eller 8 mm slang, jämför med röret.
Slangklämmorna var av rostfri-typ, såg ut som ett O med två ben :D (enkom för slangens dimension) med skruv.
I bagageutrymmet finns ett litet lock på hö sida. Ta bort detta och demontera kontakterna till tankmätare m.m. så att tanken går att lyfta ner. Famför tanken sitter en värmesköld monterad med 4 skruvar, denna tog jag bort denna, men det går kanske att låta den sitta kvar. Bakom denna blottas i alla fall det främre röret.
Demontera innerskärmen i hjulhuset hö bak och lossa slangarna till tanken och expansionskärl (alla behövs inte lossas, bara de som "följer med tanken"). Ta bort gummidamasken kring påfyllningsröret.
Bakom stötfångarlisten sitter 4st muttrar, lossa dem och dra stötfångaren bakåt. Där bakom sitter två insexskruvar till "banden" som håller upp tanken. Ställ en domkraft under tanken innan du lossar den, tänk på att tanken är tyngre i "påfyllningsändan".
Sedan ska det bara vara att sänka ner domkraften och ta bort de sönderrostade rören. Monteringen görs som innan fast i omvänd ordning. Lycka till.

M V H // Deliq

Aktuellt fordonsbestånd:
Länk
nyligen såld:
Länk

*** Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss ***
Deliq: Tusen tack för din gedigna arbetsbeskrivning. Nu har jag kört på reserven i 10 mil så tanken är tom imorgon och då skall jag skrida till verket. Hoppas skruvar och muttrar vill lossa hyfsat lätt. Jag har ställt bilen i varmgarage nu ikväll så att bilen är torr och varm till imorgon. Misstänker att det är lätt hänt att spräcka listen i stötfångaren om man börjar bända i den när den är -15 C och spröd.

Stefan
Nu är nya bensintåliga slangar på plats, men h-e vilket pyssel att få loss de 2 fastrostade insex-skruvarna. Flexen plockades fram till slut när borrmaskinen nästan gått varm efter 10 minuters hårdkörning utan resultat. Lugn, jag skyddade tankens baksida med wellpappskiva från gnistsprutet...

Tack för hjälpen med tipsen.

Stefan
de
9
denvita
518i touring -93
Tack Deliq m.fl. för infot.

Ang. 518-93
Kan nån förklara antalet slangar, t.ex. de 2 som går från plastbehållaren iinnanför bakre hjulhuset, (innanför innerstänkskärmen), en går en sväbng framför tanken och den andra går bakom, är det samma slang eller ?

mvh Den gamla vita..
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Plastslang som tål bensin, Länk

628csi
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.