AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.177

Alla E34 ägare läs detta!

Sida 1 av 2
mackan325
Runt bensintanken på era E34 löper två luftningsrör, de börjar ungefär mitt på tanken i fram resp. bakkant och löper till expansionstanken ovanför påfyllningsröret. Dessa rör rostar sönder vilket får till följd att bensinen rinner långsamt rinner ut, det slutar rinna först då nivån i tanken understigar ca 45 liter.

Det är inte kul när 35-40 liter bensin vill ut och man får slanga i dunkar / pet flaskor och vad man nu råkar ha till hands, fråga mig inte hur jag vet....

Alltså kolla era luftingsrör, min är en 96'a och lik "&#/#!"¤"# gick det främre röret av. Numera är bägge ersatta med nya rör ordentligt målade med först grundfärg och sedan tectyl :-)
m
18
m oh1
535 -92
kommer man åt dessa underifrån eller måste tanken plockas ner
Om man kör som f-n i 30 mil så kanske man slipper slanga....

välstämd tretummare med F1 ambitioner
mackan325
Det bakre kommer du åt utan genom att släppa ner tanken i bakkant. (Lossa infästningarna i bakanten) Det främre måste du plocka ner tanken för att byta. Det bakre är det som går först eftersom det sitter mitt i skottlinjen för hjulsput / lera et.c. Kolla samtidigt bagagerumsgolvets bakre passagerarsida, här rostar E34!
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Hej.

Hur ser jag om det läcker, dvs var på marken blir det blött när man har parkerat ett tag?

/Santorinblå 530iA Touring
/Länk
mackan325
Någonstans runt passagerarsidans bakhjul
Gizzmo
Jag bytte den mot kopparrör funkar helt ok
MION
Det går lika bra att använda en bensintålig 6mm plastslang. Jag brukar använda Festo PUN6, det är en pneumatikslang som tål bensin.

Mika Onnela

Däckcentrum i Gislaved
-ZodiaC-
Känner igen det där.. mitt koppar rör som löper i balken från tanken har rostat sönder vid ena fästet det luktar så mkt bensin om bilen att man kan tro att man har tvättat bilen i bensin + att det läcker en masssa... hmm.. jobbigt.. några förslag??...

:))
Liten varning här: Kopparrör rostar inte, om man däremot skarvar ihop järn och koppar så ger sig järnet på rätt kort tid vid skarvstället (galvanisk korrosion). Bensinbeständig plast eller gummislang är OK. Koppar, mässing eller rostfritt får aldrig vara i direkt kontakt med järn.

FP
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Rören kostar 239kr st på BMW.
Jag fick dem bytta på garantin när jag köpte min bil förra månaden.
Lars
Jag har också fått byta dem.

mvh
Berg
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Märkligt detta, min bil är sen 89 och dessa rör har aldrig bytits. Men det kanske blir dags snart..kan det vara dessa rör som är otäta och resulterar i att många E34or just rostar vid tanklocket?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Man bör ju känna bensin lukten, jag gjorde då det direkt på min kadett, och den läkte just och just, alltså inte i floder...
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hej hej,
Mitt rör hade rostat sönder. Bytte allt, det gick på 4000:-
Detta då mer eller mindre allt rostat fast pga SALT-Helvete...
BM
51
BMW 535 E34
BMW 535 i -90
Jag måste oxå byta mina i såfall. Nu vet jag ju vad det beror på.. Tackar!

Johan
Deliq
När ett av mina rör började läcka så köpte jag armerad plastslang (på metervara), som enligt uppgift används som original på GM-bilar. Lyfte ner tanken och bytte båda rören på en gång. Slang och klämmor gick på drygt 200:-, tog väl ca 2 timmar utan stress att byta. Det omständigaste var väl att få tillbaka gummipackningen runt påfyllningsröret ordentligt.

>SvanteE
Skulle aldrig ha betalat 4000:- för det jobbet.
De måste ha gjort något mer än bara bytt rören...

M V H // Deliq

Nu med bilder:
Länk
Länk

*** Var glad så länge du lever - sen är det försent ***
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Tja...
Jag gjorde jobbet i Tyskland.
De fick tömma tanken på soppa mm. Sen så tillkom en hel jävla massa skruvar osv eftersom allt hade rostat sönder samt satt som berg enligt dem.
Så det var timpeningen som gjorde det dyrt.
Hade aldrig vågat köra hem utan jobbet gjort. Tanken läckte ur 35liter på 3 dgr när den stod parkerad...
Om det var värt pengarna vet jag inte. Jag har ju kvito kavr osv, skall man kolla upp menar du om de fuskat? Tror inte att de gjorde det.
/S
Deliq
>SvanteE
Tyckte bara att det lät mycket. Delarna kan inte ha varit särskilt dyra, men som du säger, hög timpenning i kombination med trilskande demontage gör ju att kostnaden drar i väg :(
Är man sedan "ute och rör på sig" så minskar ju dessutom möjligheterna att fixa det själv. Vid sådana tillfällen är det nog bara att bita i det sura äpplet...

M V H // Deliq

Nu med bilder:
Länk
Länk

*** Var glad så länge du lever - sen är det försent ***
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ja bättre äpplet än att bli påkörd och sedan flyga all världens väg i en fin eldflamma...
jf
22
jfktech
525i -88
Min bil läcker någonstans också, fast jag hittar inte alls varifrån. Kan dock inte hitta de beskrivna rören i etk:n alls. Alla rör verkar mynna ut på höger sida och i armaturen. Gäller det bara vissa bilar?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.