AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
479

Sitsvärme ur funktion

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Min sätesvärme på förarsidan pajade för 1 år sedan när jag själv inte ägde bilen. Denna reparation gick på garanti. Nu är problemet att även passagerarsidans värme har pajat (bra konstruktion?) och garantin har gått ut.
Problemet förra vändan likson nu ligger i att den stängs av när man sätter sig i stolen och ibland funkar det inte alls att sätta på funktionen (det blinkar bara till).
Ringde till Bmw och killen sa att dom byter ut tyget och jobbet räknas till ca 1,5 h. Kostnad ungefär 800+1500:-.
Någon som vet om det är själva elen i stolen som pajar eller kanske någon annan komponent som man kan byta själv och i så fall spara nån tusenlapp?
Tips uppskattas!

Mvh

Anders S.
Hubbe328
Låter som om det är själva värmeelementet i sitsen som har gått sönder, de gör lätt det om man tex sätter ett knä i sätet när man ska sträcka sig in i bilen.
Anledningen att den funkar innan du sätter dig och ibland bara blinkar till beror nog på att du kortsluter trådarna när du sätter dig respektive den ligger redan mot varandra.
Låter rätt så billigt med 1500+800 för den reparationen.
Men tråkigt på en så ny bil.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Kan du inte ställa en marshall under sätet då?...

Måste man alltså bort med klädseln för att komma åt själva värmaren? Kan man inte ta bort den underifrån på nå sätt? Om man tar ut stolen och vänder den upp och ner alltså?

Kolla i alla fall om det är någon sladd som är av som du kan se under stolen innan du lämnar in. Med lite tur så skulle ju det kunna vara så enkelt. Men det som hubbe sa värkar ju väldigt troligt. Men man kan ju hoppas på det bästa.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det finns värme element för (_!_) samt värmeelement för ryggen. Antagligen det första som glappar enligt ovan. Man måste lyfta ur stolen lossa sidopaneler och sedan kränga av klädseln, lite svordomar går det åt:) Priset låter inte alltför svettigt. som sagt knäet har jag nämnt förut.
Mvh
Asken
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det låter som att det är tygbyte som gäller då.
F*n, det där med knäet har jag inte tänkt på. Brukar ju rätt ofta bli lite knäande när man dammsuger t.ex.

Ja, ja.
Bmw-gubbarna får ta hand om ett på tisdag. Insp.II skall göras då.
Eller ska man prova marshallen Gunneriusson? :)

Tack för era svar grabbar!

Mvh

Anders S.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nu blev jag lite sur...

Förra gången jag ringde fick jag pris som jag nämnde ovan. När jag för 2 minuter sedan ringde för att boka in bytet vid servicen hade det gått upp till "ungefär 3-4000:-".

Man är ju alltid lika dum att man inte tar anteckningar varje gång man gör en prisförfrågan på nåt. Nu har man ju liksom inget att komma med. Nu vart det genast mycket tråkigare att byta :(
Speciellt när man inte sitter brevid så ofta! :)

Mvh

Anders S.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det blir antagligen billigare om du går till en sadelmakare själv, tex Alfa bilklädsel på Birger Jarlsgatan med en ny sits som du köper hos en bmwhandlare.
Asken
-RW-
var i sverige bor ni, som måste använda sitsvärmare nu?
Tur att man bor i Soliga Karlstad:)

MVH
Running Wild
----------------------------
Länk
du
39
dubbeldelta
328 E46 -98
Anders!
Kom du tillrätta med problemet? Jag har samma fel som du hade.
du
39
dubbeldelta
328 E46 -98
Anders!
Kom du tillrätta med problemet? Jag har samma fel som du hade.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har inte gjort något åt det faktiskt.

Mvh
Anders S.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.