AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
917

Hur vet jag om motorn tar in vatten.

peligroz
Jag tycker att jag har lite mycket vitrök ur avgasröret. Bilen känns inte slö eller så går jämt på tomgång och hostar inte vid start. kan man själv ta reda på om motorn tar in vatten utan och lämna in bilen.
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
enklaste är väl att se efter om det minskar i kylsystemet........
Visa användare
157
Mr Skidmark
318dAT-09 M
Oljan brukar bli lite "gräddfärgad" syns särskilt om du öppnar oljepåfyllningen, glykolen kan också ändra färg med lite "oljig" yta, tar den inget vatten är det troligen under tiden katten(kattarna)värms upp,inte ovanligt att en BMW med lite större motor ser ut att vitryka. Hoppas på det bästa.

MVH

Mr Skidmark

SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR
Billigare Angel Eyes
peligroz
tack...

Oljan ser bra ut, ganska mörk ej gräddig..
vattnet ser också bra ut verkar inte va någon olja i det. fast jag är ingen expert kan kanske vara svårt att se.
Kommer ändå vita moln ur avgsröret, kanske för att det är kallt, det var inte så mycket i somras.
Hur mycket vatten ska bilen dra, jag kör väl ca en timme fram och tillbaka till jobbet och ibland nån mindre sträcka i nåt ärende. Kör rätt tufft emellanåt.
Brykar fylla på lite med ca två till tre veckors mellanrum.
Wingh
Kör till en verkstad och fråga om de har Würth verktyg med indikatorvätska för att kolla via expansionskärlet.

en hundring eller två brukar de ta. du behöver inte ens stoppa in bilen i verkstan.

//Wingh
Wingh
gäller om du vill veta om det är fara och färde med topp packning eller sprucken topp.

Slang läckage indikerar den inte för.
Metoden kontrollerar om det är någon gas i behållaren.

//Wingh

540iA NitrousExpress Power + v8
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Att BMW ryker när det är kallt är fullt normalt. Det tar ett bra tag innan katalysatorn har blivit varm + att det kan bildas kondens i avgassystemet som blir rök. Det krävs ganska lång körning innan bilen inte ryker. Jag har ca 2,2 mil till jobbet, det slutar ryka när jag är framme och då har jag haft motorvärmaren i innan start.
Ka
14
Karl
535i -91
Har en 535 -91 med samma syndrom. Ser ut som Lytzen efter bilen ett bra tag när det är kallt. Det är dock helt normalt.
peligroz
oki tack..
då kanske jag inte ska va så orolig

fan bmv är ju en drog + e34 är bara grymmast.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.