AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
371

Stötdämpare som står länge?

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hej! Jag ska handla stötdämpare så fort jag får råd nu. Det är så att jag pluggar och använder endast bilen på somrarna då jag sommarjobbar, dock inte för tillfället för nu har jag hoppat av skolan ett år. Nu får jag åka BMW enda tills hösten 2003! Jippi! Men sen ställs den av i 9 månader tills sommaren börjar igen, efter sommaren ställs den av igen 9 månader osv... Så kommer jag hålla på i 4 år. Det jag undrar är om det är någon idé att köpa nya stötdämpare till bilen, de pajar väl rätt snabbt när bilen bara står? Fast nya dämpare måste jag ha...
rsarits
Stötdämparna borde inta bli sämre bara av att stå, men du ska ju ändå starta bilen ett par gånger i månaden och varmköra den, så då får dämparna också motion:)

Micke
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Nej jag brukar aldrig starta bilen när den ska stå. Är så bökigt att sätta i batteri och pumpa däck och köra fram bilen ur mitt TRÅNGA garage... Jag undrar om stötdämparna blir sämre av att stå länge tro...
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Stötdämparna tar nog inte mer skada av att stå still än resten av bilen.
Det är alltid bättre att köra en bil än att låta den stå still länge.
Jag låter min M5:a stå hela vintrarna och kör den (åtminstone motorn) minst en gång per månad. En del påstår tex att AC:n inte mår bra av att stå still länge.

Är du orolig för stötdämparna så kan du ju gunga på bilen någon gång då och då. Det räcker säkert!

Per L
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93