AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
371

Stötdämpare som står länge?

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hej! Jag ska handla stötdämpare så fort jag får råd nu. Det är så att jag pluggar och använder endast bilen på somrarna då jag sommarjobbar, dock inte för tillfället för nu har jag hoppat av skolan ett år. Nu får jag åka BMW enda tills hösten 2003! Jippi! Men sen ställs den av i 9 månader tills sommaren börjar igen, efter sommaren ställs den av igen 9 månader osv... Så kommer jag hålla på i 4 år. Det jag undrar är om det är någon idé att köpa nya stötdämpare till bilen, de pajar väl rätt snabbt när bilen bara står? Fast nya dämpare måste jag ha...
rsarits
Stötdämparna borde inta bli sämre bara av att stå, men du ska ju ändå starta bilen ett par gånger i månaden och varmköra den, så då får dämparna också motion:)

Micke
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Nej jag brukar aldrig starta bilen när den ska stå. Är så bökigt att sätta i batteri och pumpa däck och köra fram bilen ur mitt TRÅNGA garage... Jag undrar om stötdämparna blir sämre av att stå länge tro...
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Stötdämparna tar nog inte mer skada av att stå still än resten av bilen.
Det är alltid bättre att köra en bil än att låta den stå still länge.
Jag låter min M5:a stå hela vintrarna och kör den (åtminstone motorn) minst en gång per månad. En del påstår tex att AC:n inte mår bra av att stå still länge.

Är du orolig för stötdämparna så kan du ju gunga på bilen någon gång då och då. Det räcker säkert!

Per L
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Det som brukar ta stryk av att en bil står stilla är gummipackningarna, o-ringar och annat som är gjort av gummi... som däcken om bilen inte står på pallbockar eller motsvarande... gummit torkar ut eller deformeras... A/C:n har ett antal sådana packningar, liksom stötdämparna, men i det här sammanhanget tror jag inte att det är någon större fara för stötdämparna...
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
OK. Tack för svaren. Jag har ingen AC i min bil, skönt alla gånger utom på varma sommardagar då bilen är svart både in och utvändigt! VARMT! Men på en 12 år gammal bil så brukar AC:n nästan alltid krångla och det blir ofta dyrt. Men då ska jag handla stötdämpare i veckan!! Skönt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.