|
|
|
|---|---|
|
Jag har hört/läst att man ska köra AC:n typ en kvart varje månad under vinterhalvåret. Det ska tydligen vara bra. Stämmer detta? "Det är bakom ratten man förstår" | |
|
Ja, då smörjs packningar o dyl i systemet. Risken minskar därigenom för att packningarna torkar. Torkade packningar gör att gasen läcker ut snabbare. Mvh |
|
| Det är bra för systemet. Jag brukar dock nöja mig med lite mindre tid, ca 5 min/mån, stående i varmgarage. | |
|
Använd den gärna oftare! Fungerar tex utmärkt till att få bort imma på rutorna, eftersom AC:n avfuktar kupe-luften. Anledningen till att man ska köra den året om är att köldmedlet "smörjer" systemet när det cirkulerar. Detta minskar risken för att packningarna ska torka => gasen läcker ut. Det är i alla fall vad jag har fått lära mig, några invändningar? |
|
| Jag hann minsann inte skriva mitt svar innan någon hade hunnit före.... Visst är forum bra!!! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Överenstämmer.Jag har inte stängt av min sen jag köpte bilen, den är på jämnt,fast den går ju inte igång när det är kallt ute.Oljan i systemet smörjer den grafittätning som sitter i kompressorn som annars torkar,varvid läckage uppstår.Näst trasig kondensor så är det det vanligaste felet,vid läckage. MVH Hasso Länk |
|
Håller med Hasso. Min är alltid påslagen så får automatiken sköta resten. Mvh Björn |
|
|
Funkar verkligen ac kompressorn under +3grader? vill minnas att den inte startar då.men jag kanske har fel.Fick motionera min i garaget på vintern. |
|
|
Som vanligt så är hasso före mig. Tur att vi inte jagade flickor samtidigt! :-)) Men min är påsatt hela tiden! Alltså kliman för att vara extra tydlig! :-)) Mvh /NP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
NP:tur du var tydlig där:) MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.