|
|
|
|---|---|
|
Det har pratats mycket om motorolja till Bmw MEN vilke motorolja ska man ha till en v8 på vinter och som även går använda på sommaren då??? Hel-delsyntet ja säg mig!! MvH Bmw 4-ever | |
| Förslag: 10/40 helsyntet (Castrol SLX, Mobil 1,....) | |
| Castrol Magnatec 5-40W helsyntet tror jag är den olja som BMW själva använder så prova den. Finns på BMW och på mekonomen och kostar runt 480 kr/4 liter. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En olja med de specar av välkänt kvalitetsmärke som står i instruktionsboken.530-93 behöver kanske inte den longlifegodkända oljan då service intervallerna är tätare än på E39 tex.Men snåla aldrig,en delsyntet eller helsyntet är väl att rekomendera.Kör på Mobils longlifegodkända Supers S10-40 och så finns ju även Mobil 1 som är en ännu bättre olja men specarna är likvärdiga, men oljefabrikatet är av mindre betydelse bara specarna är rätt så går vilket. kavlitetsmärke som helst MVH Hasso Länk |
|
Instämmer att du inte bör snåla när du köper olja. 5W/40, 10W/40 el 50 är några relativt vanliga viskocitetsklasser som fungerar bra både vinter och sommar. Håll dig till någon av de stora kända oljetillverkarnas syntetoljor så får du en mycket bra olja. Mobil1, Valvoline synpower, Castrol RS/GTX är några exempel. Syntetoljorna är stabilare än mineraloljor och behåller sina egenskaper längre (bryts ner långsammare), har högre filmstyrka, är mer värmetåliga, har bättre vidhäftningsförmåga på metallen osv... Enda egentliga nackdelen är ett högre literpris. Mvh |
|
|
Hasso: Vad är "specar"??? jag tänker inte snåla på olja till min pärla, speciellt till en bmw med v8....Men helsyntet är bättre en halvsyntet till v8 eller?? Tänkte helst på Valvoline kanske Shell eller Castrol! 5w/40-50 borde väl räcka eller?? MvH Bmw 4-ever |
|
|
specar=specifikationer /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
ok.. lite trögg i huvudet kan man va ler* Men vad säger ni då om halv eller helsyntet till v8??? Om man ska ha bilen året om!! MvH Bmw 4-ever |
|
| Köp självklart helsyntet! Varför snåla på olja till en av världens finaste motorer! | |
|
Helsyntet är normalt sett bättre ur alla synvinklar utom att den är lite dyrare. Använd helst en 0W eller 5W - olja under vinterhalvåret, även 10W brukar funka om du inte bor i ett riktigt "köldhål". 5W/40 eller 5W/50 funkar utmärkt under både sommar och vinter. Mvh |
|
|
ok tackar för hjälpen det får väl bli helsyntet....0W/5W-40/50 MvH Bmw 4-ever |
|
|
Man måste ju även veta vad det varit för olja innan också... Har det varit mineralolja de sista 10 000 milen, så är det förrädiskt att hälla i syntetolja. Den tvättar rent motorn invändigt. Exakt vad som häner vet jag inte, men det ska tydligen inte vara så bra. Bara en tanke... Om det varit helsyntet från första början, så brukar man rekommendera att byta till semi-syntetisk efter 15-18 000 mil nånting. Har läst detta nånstans. Om det gäller för alla bilar vet jag inte, men nån här kan kanske utveckla det hela bättre?? /Kidde Saknar Beemer... Ska ha större båt istället för en dyrare bil. |
|
|
Jag vet tyväär inte vad för olja det är nu, har inte haft bilen så länge...den var lite röd i färgen när jag köpte den!!?? "Semi-syntetisk" Vad är det fär sorts olja??? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Detta har varit uppe flera gånger och jag säger som jag brukar: Att en syntetolja är mer skadlig för en smutsig motor än någon annan modern olja (mineral eller delsyntet) är en myt. Alla moderna oljor rengör lika effektivt eftersom de innehåller ungefär lika mycket detergentadditiv (rengöringsmedel). Semi-syntetisk olja kallas även delsyntetisk eller halvsyntetisk olja. Det är kort och gott en blandning mellan syntetolja och mineralolja. Det luriga med de oljorna är att man sällan anger hur många procent mineralolja resp syntetolja de innehåller. Slitna motorer behöver en olja som "är tjock" när den är varm pga större mekansiska tolleranser. Det är de oljorna som har ett högt varmviskocitetstal (sista siffrorna i viskocitetsklassningen). De "tjockaste" oljorna är just syntetoljorna. Extremt få mineraloljor har ett varmviskocitetsområde som är 50-60. Att de flesta syntetoljorna DESSUTOM är lättflytande när de är kalla, dvs har ett lågt kallviskocitetstal ex 0W, 5W eller 10W, är bara positivt då slitaget minskar vid kallstarter eftersom oljecirkulationen kommer igång snabbare. En syntetisk 5W/50 olja är per defenition tjockare när den är driftsvarm än en mineralolja som har viskocitetsområde 20W/30. Att syntetoljan är mer "blaskig" i flaskan i affären säger ingenting om hur tjock den är när den är varm. Slutsats: En bra olja skall vara lättflytande när den är kall och "tjock" när den är varm. Endast syntetoljorna klarar BÅDA dessa egenskaper samtidigt. Sedan är det så att syntetoljorna har fler fördelar, bla: Mer oxidationsstabila (åldras/bryts ner långsammare), mer värmetåliga, högre filmstyrka, bättre vidhäftningsförmåga på metalldelarna när motorn är avslagen, lägre intern friktion i motorn (smörjer bättre)etc. etc. Dock är literpriset högre, men då de medger längre oljebytesintervaller tjänar man nästan alltid in det högre literpriset (kostnaden per mil blir lägre), dessutom brukar bensinförbrukningen minska, vilket är ytterligare ett skäl att använda syntetolja. Mvh |
|
|
jag få väl tacka alla som har svarat på detta inlägg, nu kan man en del + att många andra har fått nått i huvudet... MvH Bmw 4-ever |
|
|
Johan B: Tack för ett uttömmande svar!! Semi-syntetisk = just för att man inte vet hur mycket syntet resp. mineral. Halvsyntetisk är därmed ett felaktigt begrepp. Halvsyntet borde vara 50% syntet och 50% mineral, men det vet man ju aldrig genom att titta på förpackningarna... /Kidde Saknar Beemer... Ska ha större båt istället för en dyrare bil. |
|
|
i castrols rekommendations tabell så till bmw 530 rekommenderar de: RS 0W/40, GTX MAGNATEC och med mindre text GTX5 lightec. Vet ej om GTX5 oljan e en som e mindre rekommenderad pga av att den står med mindre stil och de andra med tjock stor stil? Själv kör jag Mobil 1 0-40. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.