AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.689

Bra/dåligt cylindertryck?

Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Har komptestat min 318iS nu.. fick fram följande värden:

Cylinder 1 > 6.5 kg/cm3
Cylinder 2 > 7.5 kg/cm3
Cylinder 3 > 7.0 kg/cm3
Cylinder 4 > 7.0 kg/cm3

(1 bar = 1 kg/cm3?)

Enligt Haynes handbok ska det vara mellan 10 och 11 bar i alla modeller. Dock så står det inte om M42 motorn, utan M40 motorn (3 serien).

Är detta dåliga/bra värden? Vad är ev. fel (om dåliga värden)?

---------------------
.. vassast på ön.. ;) - Länk
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
nån måste ju veta...?!

---------------------
skucku
Vet inte säkert hur mycket det ska vara i en 16V motor (brukar vara mindre komp i dem) men det verkar ju inte vara särskilt ojämna värden du har.

//David
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hej,hur har du gjort komptestet?...Ta ur alla stift och öppna gasspjället fullt och när du mäter så kör alla cylindrar flera ggr..(4-5varv). Tycker dina värden är väldigt låga...

"Jag tänker INTE köpa vingar för pengarna...
Hmmm....komptest skall göras vid driftsvarm motor och fullgas....Tycker att de låter lite låga dock.....typ en 9-10bar borde man ju ha minst.Hur som helst så verkar du ha bra kompvärden för en rejäl turbomatnig:)
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Vet inget som värdena, vet dock att m42 har högre komp än m40. m42 ska ha 10,0 i komp.

//Johan

dreiachtzehnis
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Gjorde komptestet själv med en slags klocka.. skruvade ner i tändstiftshålen och drog runt den ett par varv..
dock bör det nämnas att jag inte hade möjlighet att dra åt den mer än med handkraft.. kommer inte ner med en hylsa över slangen, ner till kopplingen.. så.. den kan inte varit så jätehårt åtdragen, där finns nog en anledning till de låga värdena.. (men hur fan ska man annars göra??)

sen använde jag inte fullgas.. men drog som sagt runt motorn ett par gånger..

Får väl göra om det, men vette fan hur jag ska kunna dra åt den långt där nere.. :(

---------------------
skucku
Handkraft ska räcka, du ska dra runt motorn 8 varv. Full gas behövs inte det ska bli rätt ändå (blev det för mig)

//David
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Här står en del nyttigt:
Länk

Några av mina erfarenheter:
1) Motorn får inte ha stått länge för då kan kolvringarna ha fastnat och det kan ha kommit skräp/rost mellan ventiler och ventilsäten.
2) Motorn skall vara driftsvarm så att man är säker på att man tex har oljefilm överallt. På min 3.0S skiljer det ibland väldigt mycket mellan värdena tagna med driftsvarm motor och om den stått tex en vecka.
3) Jag har alltid gassjället helt öppet även om jag inte heller tror att det spelar så stor roll. Men man har ju åtminstone eliminerat en felkälla!
4) Om det pyser förbi tryck vid tändstiftsgängorna så brukar det höras tydligt
5) Jag kör alltid runt motorn tills nålen ej ökar mer. Man kan dock hålla koll på hur många varv motorn tar på sig upp till ett visst värde tex 80-90% av toppvärdet. Detta ger också en indikation om skillnader mellan cylindrarna.
6) Kompressionstrycket bör nog ligga över 10 bar (kp/cm2). I sina bästa dagar har dom flesta motorer jag haft visat 12-14 bars tryck. Efter 60.000 mil visar tex min 3.0S runt 9,5 bar vilket jag betraktar som lågt. En 3.0Si som jag köpte hade stått ca 1 år utomhus och visade innan jag startat den mellan 2,5 och 10 bar i dom olika cylindrarna. Efter 2 rejäla varmkörningar av motorn utan att köra bilen visade mätningarna mellan 11,5 till 13 bar.

Per L
ant
nu är ju inte jag någon supermeck.. men jag har för mig att när jag i mina yngre dagar gjorde så kallad praktik genom högstadiet på en saab verkstad så drog dom runt motorn med startmotorn vid komptest. kan det vara så?

=============================
Länk
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
För att få rättvisande värden vid komptest!
Alla stiften ur.
Spjället fullt öppet, lämpligt att stoppa bensinpumpen annars kommer det en mycket explosiv gasblandning ut ur alla tändstiftshål.
ett bra batteri motorn skall snurra raskt.
kör på var cylinder tills mätarn ej stiger mer typ 6 - 8 varv på motorn.
Om det "pyser" vid hålen blir mätningen helt felaktig.
Om spjället ej ör öppet kan motorn inte suga i sig den luft som sedan skall komprimeras, då erhålles ett för lågt värde.
mvh

BLJ
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Fina jämna värden tycker jag. Nivån säger mer om batteriets kondition än motorns...

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Visa användare
240
Lunken
323CIA e36
Kom ihåg att det tillverkarna skriver om komp dvs ex. 9.6:1 betyder 9,6 bar vid ett snurr. Men för att få en rättvis bedöming bör den snurras många varv.

Så att ingen flyger itaket av lycka om mätarn slår upp i 12- 13 bar
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Här råder nog en viss förvirring!

1) Det tillverkarna skriver tex 9,6:1 är det kompressionsförhållande som motorn är konstruerad för! Kort betyder det att den förbränningsrumsvolym som finns ovanför kolven när den är i sitt nedersta läge är 9,6 gånger störreän volymen ovanför kolven när den är i sitt översta läge. Denna ändras naturligtvis aldrig under motorns hela livslängd (om ingen är där och "ändrar konstruktionen" tex planar topplocket, sätter dit högkompressionskolvar etc)

2) Kompressionstrycket som man mäter med en mätare i tändstiftshålet är det lufttryck som kolven genererar när den går från sitt nedersta till sitt översta läge! Detta tryck beror i hög grad av i vilket skick motorn är i tex slitna kolvringar, otäta ventiler, slitna cylinderlopp mm. Detta tryck sjunker i takt med att motorn slits. Typiska värden är 12-14 bars tryck med ny motor, 10-12 bars tryck vid 20-40.000 mil och kanske 8-10 bars tryck vid 50-80.000 mil.

Per L

Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Med andra ord så ska jag kanske tänka på nya ventiler, lyftare o den biten..?

För om jag ska följa era beskrivningar så har jag gjort allt, bortsett fullt gaspådrag.

---------------------
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.